Doopbewijs kwijt

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Binnenkort gaan mijn vriendin en ik trouwen. Ik ben vroeger protestant gedoopt, alleen hebben mijn moeder en latere stiefvader ervoor gekozen om katholiek te worden. Hier ben ik ook in opgegroeid. Nu wil ik graag met mijn vriendin mijn huwelijk ook voor de katholieke kerk bezegelen. Alleen hebben ze hiervoor mijn doopbewijs nodig vanuit de Protestante Kerk. Ik heb hiervoor navraag gedaan, maar aangezien de kerk niet meer bestaat hebben ze het niet meer terug kunnen vinden. Ze hebben ook de oude dossiers nagezocht, maar er is helemaal niks. Mijn moeder en stiefvader zijn katholiek geworden in dezelfde woonplaats, dus het doopbewijs is nooit meegegaan in een verhuizing. Met mijn moeder en stiefvader heb ik geen contact meer, dus daar kan ik het niet bij navragen. Hoe moet ik dit nu verder oplossen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat je doopbewijs niet meer te vinden is kan haast niet waar zijn. Ik neem even aan dat je gedoopt bent in de Nederlandse Hervormde Kerk. Het zou kunnen zijn dat de gemeente, waarin je gedoopt bent niet meer zelfstandig bestaat. Jij zegt dat. Dan is zij echter altijd samengevoegd met een andere gemeente. Ga dus na onder welke gemeente, bijv. van de PKN, de plaats waar de doop destijds heeft plaats gevonden nu valt. Daar moeten de doopboeken aanwezig zijn, anders is men wel heel slordig en nalatig geweest.

Behoorde je destijds tot een andere kerk dan de Nederlandse Hervormde Kerk en ben je dus daarin gedoopt, dan geldt in principe hetzelfde. Lukt dat niet, dan zullen ze je in de RKK op je blauwe ogen moeten geloven. Wellicht zijn er toch ook nog wel andere mensen die als getuigen zouden kunnen optreden. Succes.

Ds. J. L. Schreuders