Ik ben al aan het zoeken geweest op verschillende sites omdat ik erover inzit da...

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben al aan het zoeken geweest op verschillende sites omdat ik erover inzit dat ik nu voor de derde keer ongesteld ben in één maand tijd. Ik heb dan ook best veel bloedverlies. Vanaf mijn veertiende ben ik al ongesteld (nu 18). Terwijl ik normaal precies om de vijf weken pas weer ongesteld werd. Ik maak me hier zorgen over! Op internet kwam ik de term “polymenorroe” tegen en dat dit veel voorkomt bij vrouwen in de overgang. Dit lijkt mij gezien mijn leeftijd bij mij niet het geval, maar wat kunnen de oorzaken hier van zijn en moet ik hiermee verderop? Alvast bedankt voor uw antwoord!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een normale menstruatie/ongesteldheid duurt 4-7 dagen. Daarbij vloeit een vrouw de eerste twee-drie dagen hevig (maar zonder stolsels) en daarna minder. Stolsels zijn een teken van hevig bloedverlies.

Een menstruatiecyclus duurt normaal gesproken 21-35 dagen. We rekenen dan van de eerste dag van de menstruatie tot aan de eerste dag van de volgende menstruatie. De cyclusduur wisselt per vrouw. Gemiddeld duurt de cyclus een maand. Niet elke vrouw heeft een strikt regelmatige cyclus. Bij de meeste vrouwen varieert de cyclusduur iets (verschil van één tot drie dagen).

De jaren dat een vrouw menstrueert noemen we de vruchtbare levensfase (grofweg van 12 - 51 jaar). Onregelmatigheid en heftig vloeien worden met name gezien aan het begin en aan het einde van deze levensfase. Vooral de eerste vijf jaar en de laatste tien jaar van de vruchtbare levensfase zijn hierom bekend.

Op jouw leeftijd waarbij je aangeeft al vier jaar menstruaties te hebben, is het inderdaad vreemd waarom je ineens elke 1,5 week vloeit. Vaak spelen (vrouwelijke) hormonen een rol. Wanneer je klachten blijft houden, lijkt me een bezoek aan een huisarts aangewezen.

Groeten, José de Jongh-van Hoof
drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medisch