Valse dominee

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik lees net uw bericht over de waarde van de doop. Wat als de doop is gedaan door een dominee van wie later bleek dat hij geen dominee was, maar hij zich ten onrechte als dominee heeft geprofileerd. Deze ‘dominee’ heeft dus gedoopt, getrouwd en begraven. En volgens mij is er door de kerkraad later niets mee gedaan. Mijn vader is door hem begraven en heeft dus een zegen gekregen die naar mijn mening niet is wat het moet zijn. En daar loop ik eigenlijk al jaren over na te denken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag is of deze dominee wettig was beroepen, en volgens de orde van de (desbetreffende) kerk in zijn ambt was bevestigd en dus de formele en officiële erkenning had van zijn kerkverband of -als het een vrije gemeente betrof (dat kan ik uit je vraag niet opmaken)- van zijn kerkenraad.

Zo ja, dan heeft hij gedurende de jaren van zijn ambtelijke dienst op een wettige wijze gearbeid. Zelfs als de man achteraf zijn ambt heeft verlaten of verloochend, dan tast dat de wettigheid van zijn bediening niet aan.

Alleen als hij onwettig zich in de kerk (kerkverband) of een plaatselijke gemeente heeft binnengedrongen en zich voorgedaan heeft als een geordende predikant terwijl hij dat niet was, dan heeft de kerkenraad die hem heeft beroepen en toegelaten een probleem, want die hebben dan zijn achtergrond niet goed onderzocht.

Maar nogmaals (zie vorige antwoord) niet de dienaar, maar de inhoud van de boodschap is een kracht Gods tot zaligheid. Met een variant op Galaten 1: als een engel uit de hemel kwam en hij preekte een ander evangelie, een valse leer, die zij vervloekt. Omgekeerd zou je ook mogen zeggen: al zou de duivel het zuivere evangelie verkondigen, dan kunnen mensen nog op grond van die boodschap (mits zuiver gebracht) behouden worden, ondanks de onwaarachtigheid van de boodschapper.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

predikant