Omgaan met faalangst

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik omgaan met faalangst? Ik ben bijna dertig en heb er in mijn dagelijks leven er nog steeds dagelijks mee te maken. Ik durf niet voldoende voor mijzelf op te komen, waardoor ik veel taken extra naast mijn werk heb. Ook vind ik het moeilijk om stukken in te leveren bij mijn baas, bang om fouten te maken en terechtwijzingen te krijgen. Ik ga met lood in de schoenen naar mijn werk, terwijl ik het werk eigenlijk super leuk vind. Hoe moet ik nu verder? Hoe kan ik er vanaf komen?

Antwoord

Beste vragensteller/vragenstelster,

Faalangst is iets waar veel mensen last van hebben, zeker ook bij jonge mensen. Daarnaast benoem je in je vraag nog iets anders, namelijk het niet goed kunnen begrenzen. In jouw vraag lees ik niet wat je al gedaan hebt, om hier beter mee om te gaan. Mogelijk dat mijn antwoord daardoor voor jou, niet brengt wat je hoopt.

Je kunt een training volgen die gericht is op het overwinnen van faalangst en assertiviteit. In elke regio worden deze aangeboden, zeker ook bij jou in de buurt. Op google kun je dit zeker vinden en anders weet je huisarts dit ook wel. Ik raad je aan om dit te doen.

Maar daarnaast is mijn vraag aan jou of je weet hoe dit, in jouw leven, is ontstaan? Wat is de oorzaak van deze klachten? Ik denk dat het goed zou zijn om te onderzoeken waar dit voor staat!  Het is goed om hierin jezelf te leren kennen en te leren begrijpen. Belangrijk om te voorkomen dat het terugkomt en om een werkelijke verandering te bewerken. Hiervoor zou ik je willen verwijzen naar een contextueel therapeut of -hulpverlener die samen met jou de patronen kan onderzoeken. Dit kun je vinden op www.ikzoekchristelijkehulp.nl voor iemand bij jou in de buurt. En ik hoop van harte dat je, na een tijd, zonder lood in je schoenen naar je werk kunt gaan. Met plezier!

Ik wens je dan ook groei toe en zelfvertrouwen!

Vriendelijke groet,
Petra van Bodegraven

Lees meer artikelen over:

faalangst