David bad niet voor zijn vijanden

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Stefanus bad voor zijn vijanden: Zij weten niet wat zij doen. De Heere ook. Maar David dan in de psalmen 50 en verder? Hoe moet ik dat dan zien? Die gebeden zijn het tegenovergestelde?

Antwoord

Ja, dat is zo op het eerste gezicht wel een probleem. Hoe lossen we dat op?

David is een gelovige in het oude testament. Stefanus in het nieuwe. Maar... is daarmee alles gezegd? Is het een kwestie van vóór Christus en na Christus? Door het zwart wit te stellen zijn velen ertoe gekomen het oude testament dicht te klappen. Hier zou niet gesproken worden in de geest van Christus!...Weg ermee.

Dé sleutel tot het verstaan is dat David de Christus in zich draagt (naar Gods wil); en dat satan er alles aan gelegen is de komst van de Messias te verhinderen. Zo mobiliseert hij zijn "trawanten" tegen de gezalfde des HEEREN, David. Als David bidt: "HEERE, mijn God, verdelg ze!", dan zegt hij niets anders dan: laat al wat de komst van de Messias en daarmee de eer van Uw naam tegenstaat uit de weg geruimd worden. Ruim baan voor de komst van de Messias. De wraak, of het gebed om wraak, staat niet op zichzelf. Geen wraak om de wraak. Maar wraak omwille van Gods heilige Naam, het Koninkrijk van God, de wil van God. Opdat de ganse wereld Gods heerschappij erkenne. En Hem de eer van Zijn naam zal geven.

Daarnaast was het voor David uiteraard niet mogelijk een even rijk en diep inzicht te hebben in Gods barmhartigheid en vergevingsgezindheid als Stefanus. Stefanus weet van het Woord en het werk van Jezus, de Gekruisigde. Ziende op Hem en horende Zijn stem, bidt hij. Hoe rijk David ook begenadigd was, hij stond nog vóór de komst van Christus! Stefanus staat er achter.

Kand. G. A. van Ginkel

Tags in dit artikel:

David