Vader mishandelt moeder

E. (Betsy) Westeneng / 44 reacties

Vraag

Mijn vader mishandelt mijn moeder, maar mijn moeder gaat toch steeds weer terug naar mijn vader (zelfs als ik zeg dat ze niet meer terug moet gaan). Waarom doet ze er niets tegen en wat kan ik doen?

Antwoord

Bij mishandeling is er meestal sprake van een langdurig patroon, waarbij degene die mishandeld wordt zich niet meer bewust is hoe ernstig het is en bovendien zich niet in staat voelt om hier uit te stappen.

Ik adviseer je om je zorgen te delen met iemand anders, die je vertrouwt. Het is goed om in zulke moeilijke situaties samen te kunnen bespreken wat je het beste kunt doen. Je kunt de situatie voorleggen aan je huisarts.

Er is een instantie die deskundig is op dit terrein: het Steunpunt Huiselijk Geweld. Je kunt hen bellen voor advies over wat je zou kunnen doen: 0900-1262626. Zie ook de site: vooreenveiligthuis.nl

Betsy Westeneng, psychotherapeut

Lees meer artikelen over:

mishandeling
44 reacties
AHHK76
Hermon: Ik ben blij met jou laatste reactie voor de vraagsteller. Het advies wat je geeft, daar kan ik 100% achter staan! Als dit jouw eerste reactie was geweest, dan waren er niet zoveel reacties en meningsverschil geweest...!
Maar ik begrijp nu waarom je zo reageerde. Ik vind het erg dat je dit meemaakt(e).
Dat is ook mijn grootste zorg, hoe wij onze kinderen een veilig thuis kunnen bieden. Hoe ik kan zorgen dat zij zo weinig mogelijk meekrijgen van onze relatieproblemen en meningsverschillen..... Dat is belangrijker dan hoe ik erdoor heen kom!
drj
@Hermon

Bedankt voor het delen van je ervaringen en voor je mooie reactie. Fijn dat je probeert het bij je eigen kinderen een betere weg te kiezen.
refo123
Hermon: Ook ik ben blij je laatste reactie te lezen voor de vraagsteller! Toen ik alle reactie's las, dacht ik: waarom reageer je nu toch steeds zo fel? En dan voor mijn gevoel vooral tegen vrouwen die het moeilijk lijken te hebben. Jij heb dus het 1 en ander meegemaakt met een vader die het moeilijk had en daarom heb jij denk al gauw een beeld bij sommige vrouwen. Maar gelukkig veroorzaken niet alle vrouwen ellende bij hun man en ook niet alle mannen bij hun vrouw. Al komt het naar mijn mening vaker voor dan we denken. Daar ben ik ondertussen wel achter nadat ik meerdere mensen heb leren kennen waarvan hun leven bepaald niet over rozen gaat. En ik sluit me aan bij AHHK, ook ik worstel met het feit: hoe kan ik de kinderen zo goed mogelijk een zorgeloos leven geven zodat ze zich gelukkig voelen en niet belemmerd worden in hun ontwikkeling i.c.m. een moeitevolle relatie. Hierbij sterkte toegewenst!
Spatie
Ik hoop dat jullie nu je eigen reacties nog eens rustig teruglezen......