Vader mishandelt moeder

E. (Betsy) Westeneng / 44 reacties

Vraag

Mijn vader mishandelt mijn moeder, maar mijn moeder gaat toch steeds weer terug naar mijn vader (zelfs als ik zeg dat ze niet meer terug moet gaan). Waarom doet ze er niets tegen en wat kan ik doen?

Antwoord

Bij mishandeling is er meestal sprake van een langdurig patroon, waarbij degene die mishandeld wordt zich niet meer bewust is hoe ernstig het is en bovendien zich niet in staat voelt om hier uit te stappen.

Ik adviseer je om je zorgen te delen met iemand anders, die je vertrouwt. Het is goed om in zulke moeilijke situaties samen te kunnen bespreken wat je het beste kunt doen. Je kunt de situatie voorleggen aan je huisarts.

Er is een instantie die deskundig is op dit terrein: het Steunpunt Huiselijk Geweld. Je kunt hen bellen voor advies over wat je zou kunnen doen: 0900-1262626. Zie ook de site: vooreenveiligthuis.nl

Betsy Westeneng, psychotherapeut

Tags in dit artikel:

mishandeling
44 reacties
Hermon
O, sorry, je uitte natuurlijk alleen maar je emoties. En daar moeten we natuurlijk alle ruimte en alle begrip voor geven. Natuurlijk vat ik het niet op als straf en natuurlijk maak jij me niet zwart. Het doel zal vást goed zijn en dat doel heiligt alle middelen...
AHHK76
@Hermon
Nee, ik probeerde jou een spiegel voor te houden, die jou laat zien hoe jij reageert... en hoe dat soms op anderen overkomt. Ik heb je mailadres niet, dan had ik het zo kunnen doen, zonder dat anderen het konden lezen!
Als ik echt wilde kijven of jou zwart wilde maken of mijn frustraties wilde uiten, dan had ik het wel anders aangepakt. Misschien heb ik het wel fout gedaan?! Ik heb geprobeerd om respectvol te verwoorden, wat er in mij leeft. Maar als je mij aan kunt wijzen, dat ik toch grof ben geweest of wat er niet klopte van wat ik schreef... Dan ben ik bereid mijn excuses aan te bieden!!
Ik ben geen tang. al denk jij waarschijnlijk van wel.... Dat mag je denken, dat is jouw verantwoordelijkheid. Hoe ik over jou denk en op jou reageer dat is mijn verantwoordelijkheid. Daar zit ook zonde bij en daar heb ik ook vergeving voor nodig...
Sterkte met alles in jouw leven, waar je het moeilijk mee hebt.
Spatie
Inmiddels heel wat reacties verder en ik begrijp nog steeds niet wat er mis is met de reacties van Hermon.

De meeste reacties komen op mij over als dat de man de grote boosdoener is, wat een vrouw ook allemaal klaarmaakt.

Een man mag niet slaan, dat is zijn verantwoordelijkheid. Toch mis ik echt de zelfkennis van de vrouw in de reacties. Ook een vrouw is verantwoordelijk voor wat zij doet. Dat wordt te weinig belicht in veel reacties.

Ik ben zelf een vrouw en ik weet hoe geraffineerd een vrouw kan zijn :-)
Er zijn natuurlijk ook mannen die zwaar onfatsoenlijk zijn.

Verder is er geen ene situatie hetzelfde!!
drj
@Spatie

Wat er mis is met de reacties van Hermon is, dat hij degenen die het niet met hem eens zijn als kijvende vrouwen discrediteert. Dat is geen passende reactie voor refoweb en ik hoop dat we het er allemaal over eens zijn dat er hier naast vrijheid van meningsuiting ook nog zoiets als wellevendheid heerst.

Wat uit jouw reactie blijkt, is wat veel mensen denken over mishandeling. Nou ja, zij zal ook wel iets gedaan hebben.
Deze reacties doen geen recht aan het machtsverschil dat er gaat heersen op het moment, dat een man de grens van normale onenigheden naar mishandeling overschreidt. De reden hiervoor is de grotere lichamelijke kracht van een man en dat hij deze kracht kan gebruiken om zijn vrouw pijn te doen.
Als jij in het dagelijks leven met je man omgaat, kun je gewoon met hem praten en eerlijk op hem reageren. Als je weet dat hij in staat is jou te slaan, zul je anders met hem omgaan. Je probeert hem in een goede stemming te houden. Je loopt op eieren zodat hij geen reden heeft om kwaad te worden.
Als jij met je man een verschil van mening hebt, kun je je eigen mening zeggen en jullie komen tot een oplossing. In een relatie waar sprake is van mishandeling is het veel moelijker de dingen op te lossen omdat er angst heerst en de man de vrijheid heeft genomen op zijn vrouw los te beuken als het hem niet zint.

In de meeste gevallen waar de moeder wordt mishandeld, worden ook de kinderen mishandeld.
40% van de vrouwen die mishandeld worden worden ook verkracht.

De mishandeling is zo erg dat de vrouw van huis wegloopt. Veel vrouwen lopen niet weg en gaan ook niet naar de politie. Je kunt ervan op aan, dat als er een manier was door zelfkennis het slaan te voorkomen, dat die vrouw erg blij zou zijn. Helaas doet dit geen recht aan de werkelijkheid.
Veel vrouwen komen van zo'n man niet los.

Jullie hoeven geen redenen te bedenken voor de vrouw en wat zij wel fout gedaan zal hebben. Die redenen heeft de dader haar al honderd keer naar haar hoofd geslingerd.
- het eten was aangebrand
- ze heeft niet genoeg respect voor hem
- ze is vergeten bier te halen
- ze heeft bij haar schoonouders iets verkeerds over hem gezegd
- de dokter heeft geinformeerd of er thuis iets aan de hand is
- de ouderlingen hebben hem in de kerk raar aangekeken, ze heeft vast gepraat
- de kinderen waren brutaal tegen hem en ze heeft hen niet genoeg bestraft
- ze was gemeen toen zu ruzie hadden.

Hij slaat zijn vrouw. Zeggen we. Dat klinkt toch nog tamelijk beschaafd.

Hij heeft haar in haar gezicht gestompt met volle kracht. Hij heeft een stoel op haar kapotgebeukt. Hij heeft haar zo hard geduwd dat ze tegen het keukenkastje vloog. Hij heeft haar de trap afgesmeten. Hij heeft haar met een mes bedreigd. Hij heeft gedreigd dat hij de kinderen meeneemt. Hij heeft haar aan haar haren door de kamer getrokken.
En daarna wilde hij seks. En zij durfde niet te weigeren. Is dat verkrachting?
De volgende keer heeft ze geprobeerd terug te slaan. Zie je wel, zij slaat hem ook.

Ik heb al vaker gezegd dat vrouwen zich christelijk moeten gedragen. Maar bij mishandeling is het niet de gelegenheid te praten over de verantwoordelijkheden van de mishandelde. Eerst moet het geweld stoppen. Er moet eerst een normale situatie ontstaan. Dan kan er weer normaal gereageerd worden.
Helaas ligt het recidive-percentage heel heel hoog.

We spreken hier van mishandeling Spatie. Ik weet niet of je weleens een vrouw hebt gezien die mishandeld was (gezien vast wel, want ze zitten ongetwijfeld ook bij jou in de kerk).
Spatie, jij zegt als vrouw te weten hoe geraffineerd vrouwen kunnen zijn. Hoe geraffineerd moet jij bij jouw man zijn om te zorgen dat hij je mishandelt?
AHHK76
Spatie, ik ben het gedeeltelijk met jou eens. Vrouwen zijn net zo zondig als mannen. De vrouw en man hebben ieder hun eigen verantwoordelijkheid. Dat zijn 2 grote waarheden.
Maar volgens mij is er geen aanwijsbare reden om te zeggen dat in de situatie van de vraagsteller, de vrouw de schuldige is. De man is meestal sterker en dan kan er sprake zijn van machtsmisbruik... Vrouwen zijn soms scherper met hun tong, maar dat is lang niet altijd zo. Narcisten zijn vaak mannen en die kunnen vaak ook heel goed praten.... Vrouwen die met een narcist getrouwd zijn, gaan vaak ernstig aan zichzelf twijfelen. Juist omdat hun mannen zo goed zijn... in gemeenheid. Daardoor gaan die vrouwen (en hun kinderen) vaak wel kapot. Dit komt veel meer voor dan je denkt.
Dat ik opkom voor vrouwen, wil niet zeggen dat ik mezelf niet ken. Ik ben een vrouw en ik weet dat ik soms gedachten heb die oneerlijk/bitter/gemeen zijn. Daar probeer ik dan ook tegen te vechten.
drj
@Hermon

Jammer dat je degenen die het niet met je eens zijn als agressief en als ruziezoeker neerzet. Je reactie tegen AHHK76 waarin je het in het belachelijke trekt vond ik agressief. Zij heeft de ruimte om iets te zeggen. Wij hebben hier op refoweb geen slechte ervaringen met AHHK76 en ze is geen ruziezoekster.

Citaat Hermon:
"O, sorry, je uitte natuurlijk alleen maar je emoties. En daar moeten we natuurlijk alle ruimte en alle begrip voor geven. Natuurlijk vat ik het niet op als straf en natuurlijk maak jij me niet zwart. Het doel zal vást goed zijn en dat doel heiligt alle middelen..."
Spatie
Tjonge jonge wat een heftigheid zeg.
Zowel Hermon als ik hebben nergens geschreven dat de moeder van vraagsteller de schuldige is. Hoe kunnen wij daarover oordelen? De vraag bestaat uit 2 regels meer niet. Jullie trekken zelf allemaal de conclusie dat de schuld bij de man ligt. Dat vind ik te kort door de bocht. Wij weten niet hoe de situatie is en wij weten ook niet hoe erg de situatie is. De een noemt slaan mishandelen voor de ander is het pas mishandeling als ze in elkaar getrapt wordt.
Jullie nemen het bij voorbaat al voor de vrouwen op, omdat je weet hebt van hele ellendige situaties. Toch wil dat niet zeggen dat in alle situaties de man schuldig is.
arendine
@ spatie: De vraagsteller zegt dat zijn vader zijn moeder mishandelt. Op basis waarvan zouden wij de schuldvraag betwisten?

@ Drj: Niets aan toe te voegen! Fijn dat er hulpverleners als u zijn.
mie46sev
@ drj: perfect geformuleerd! Ik ben inmiddels bijna 50 jaar getrouwd, maar gelukkig lijkt mijn man niet op Hermon!!
Antonia
Beste vraagsteller, wat erg voor je. Buig veel je knieën en roept tot de Heere. Hij hoort je. En volg de raad van Mevr. Westeneng maar op. Ik dacht zo aan Sara. Zij was tot tweemaal toe in de handen van een heidense koning gevallen door toedoen van haar man, die zijn eigen hachje wilde redden. Je zult maar zo’n man hebben. Als er één vrouw was, die de achting voor haar man kwijt zou zijn, dan was zij het wel. Toch bleef ze haar man noemen: haar heer. Wat een genade had Sara. Zij had niet de instanties die wij nu mogen hebben, waar zij met haar nood terecht kon. Maar zij was een heilige vrouw die op God hoopte(1 Petr. 3:5). Zij kwam met haar nood bij de Heere terecht en Hij heeft haar niet beschaamd. Niet één man heeft een hand naar haar uitgestoken. Sara had een wandel zonder woord(1Petr.3:1). Misschien mag je moeder op Sara lijken, en gaat ze daarom iedere keer weer terug naar je vader. Opdat door de wandel zonder woord anderen en ook je vader voor Christus gewonnen mag worden. Sterkte.
Spatie
@mie46sev
Van u had ik, gezien uw leeftijd, een andere reactie verwacht richting Hermon. Het spreekwoord luidt immers: Hoe ouder hoe wijzer!
AHHK76
mie46sev: mooi dat je al bijna 50 jaar getrouwd bent en met jouw man ook tevreden bent!
refo123
@drj Wat een herkenning, u begrijpt het! Ik sluit me bij Arendine aan: fijn dat er hulpverleners zoals u zijn! Helaas zijn er ook heel wat hulpverleners die niet de gave bezitten om ergens doorheen te prikken en dat kan je probleem dan weleens nog groter maken. Het doet me goed te beseffen dat het ook anders kan!
Hermon
Wat een reacties zeg. Ik kan er niets aan doen, maar bij de meeste vrouwelijke reacties moest ik toch weer denken: is dit nu het zwakke vat, dat broze vaatwerk, zoals ze zelf aangeven? Moeten deze vrouwen beschermd worden? Mijn inziens zijn ze bijzonder goed in staat hun mannetje te staan! En hóe...

Gelukkig zijn er ook vrouwen die eea in breder (Bijbels) perspectief kunnen zien. Als ik zulke reacties lees, ga ik Petrus 3 beter verstaan.

Je mag hier alle ruimte nemen om je gevoelens te uiten, dus bij deze nog een paar opmerkingen:

-ik vind het opmerkelijk dat drj vrijheid van meningsuiting voorstaat. Als eerste heb ik namelijk mijn mening gegeven op de vraag van deze vraagsteller en wel om dit kind te helpen. Dat wordt schijnbaar direct door drj aangevochten. En ook nog eens op grond van tal van eigen invullingen en zaken die ik niet eens zo gezegd heb. Evenwel heb ik daar naar mijn mening correct op gereageerd, o.a. aangegeven dat ze zaken leest die ik niet zo geschreven heb.

-even later vult ze opnieuw zaken voor me in, nu zou ik agressief op de mail van AHHK76 hebben gereageerd. Echter het citaat wat ze uit mijn reactie aanhaalt, zijn de woorden van AHHK76 zelf. En ik kan je verzekeren dat ik niet vanuit agressie gereageerd heb, hoogstens vanuit wat milde spot. En wel, omdat ik AHHK76 ietsje langer ken dan vandaag en zij daar naar mijn mening ook geregeld reden toe geeft. Ik kan er niets aan doen, maar zij vraagt er gewoon om, om haar woorden niet altijd meer serieus te nemen.

-wat ik daarbij opmerkelijk vindt, is dat AHHK76 van mening is dat vrouwen bij mannen hun zonden aan mogen wijzen. Ze doet dat dan ook direct, o.a. door anderen spiegels voor te houden. Daarbij moet het allemaal gaan zoals zij kennelijk denk dat het moet gaan, maar dan onder het mom van 'zonden aanwijzen'. (O wee als je eens terugspiegelt, dan is Leiden in last, maar dat even terzijde). Haar opstelling (naar mannen) is herkenbaar op de site Kostbaar Vaatwerk, een site die ze hier op RW veelvuldig aangeprezen heeft: mannen moeten tot in de treuren geduld hebben met vrouwen, anderzijds mogen vrouwen er kennelijk direct bovenop vliegen bij de zonden die ze mannen menen te zien maken...

-deze eenzijdigheid ligt er niet alleen op deze site (een site 'door vrouwen voor vrouwen...') dik bovenop, maar herken ik ook in talrijke reacties van dames die menen dat het vrouwelijke geslacht broos vaatwerk is. Een vrouwelijke hulpverleenster die in dezelfde taal spreekt, wordt dan ook omarmt. Begrijpelijk, als je graag met oogkleppen op door het leven wil gaan, wil je niets liever dan een hulpverlener die het helemaal met jou eens is. Of dat echt helend is, is natuurlijk maar de vraag.

-verder wordt een oude dame, die op zijn zachtst gezegd wel heel erg veroordelend en op de persoon speelt, door AHHK76 omarmt met complimenten. Kennelijk behoeven deze zonden ineens niet aangewezen te worden, nu het zonden betreft die bij haar eigen mening/houding passen.

-wat ik uiteindelijk jammer vind, is dat hier een KIND om hulp vraagt, vanwege het onverantwoordelijke gedrag van zijn ouder(s). En wat wordt er gedaan, alle schijnwerpers worden door deze vrouwen op de moeder gericht, zij is slachtoffer, de vader is dader. Die oordelen klinken zonder dat de volwassen reageerders (én zelfs hulpverlener drj) een goed zicht hebben op de situatie. Dit kind wordt als het ware gedwongen de kant op te kijken, die zij op willen kijken. Er wordt zelfs al gesteld (door hulpverlener drj) dat er maar één uitleg mogelijk is dat deze moeder teruggaat. Dit vind ik bizar. Als hulpverlener laat u hier naar mijn mening niet bepaald professioneel werk zien. En dan nog wel naar een kind die om raad vraagt!

Ach, laat ik maar stoppen, er zou nog veel aan toe te voegen zijn, maar ik denk dat ik wel weer reden genoeg gegeven heb aan bepaalde broze vaatjes, om als één man (in venijngeving) over Hermon heen te rollen, nu ik wat ruimte genomen heb om uiting te geven aan mijn mening en gevoelens. Jullie hebben vast al vele malen tervergeefs ingelogd. Nu, hier istie dan. Hopelijk hebben jullie weer een doel op deze dag. Prettige dag verder!
drj
Citaat Hermon:
"ik vind het opmerkelijk dat drj vrijheid van meningsuiting voorstaat. Als eerste heb ik namelijk mijn mening gegeven op de vraag van deze vraagsteller en wel om dit kind te helpen. Dat wordt schijnbaar direct door drj aangevochten."

Vrijheid van meningsuiting betekent dat iedereen zijn mening mag geven. Niet dat ik jouw mening niet mag weerleggen.

Hermon | maandag 5 mei 2014 21:49
"Wat een frustraties en wat een gekijf..."

Het is niet vriendelijk degenen die het niet met je eens zijn als "kijvende vrouwen" neer te zetten. Iedereen die hier gereageerd heeft is begaan met de slachtoffers in deze zaak en dat zijn voor zover onze informatie rijkt tot nu toe de moeder van de vraagsteller en de vraagsteller zelf.

Citaat Hermon:
"Er wordt zelfs al gesteld (door hulpverlener drj) dat er maar één uitleg mogelijk is dat deze moeder teruggaat."

Dit geeft mijn reacties niet correct weer.

---
Hermon, normaalgesproken zou ik niet eens meer reageren.
Maar dit onderwerp lijkt mij te belangrijk om bepaalde opmerkingen, houdingen en oordelen zomaar te laten staan.
Ik ben nog steeds van mening dat het geen pas geeft de nadruk te leggen op een eventuele hypothetische schuld van het slachtoffer. Er is in de vraag geen aanleiding voor en dit is niet het platform daarvoor.
AHHK76
@Hermon: vanuit de positie van de onderdrukte man gezien, heb je volkomen gelijk! Toch een compliment dat wij als vrouwen, samen net zoveel venijngeving hebben, als één man. Dat valt me nog mee....
drj
Wie zegt trouwens dat ik een vrouw ben?
CrA
Wat een stelletje kinderen. Wat moet het kind wel niet denken. Het zit helemaal niet te wachten op een discussie over de schuldvraag. Wie deze oeverloze discussie als eerste stopt, en heerst over zijn geest is sterker dan iemand die een stad inneemt. Spr 16:32.
drj
Er zijn op refoweb ongetwijfeld veel mensen die met deze familie (en alle andere families die met geweld te maken hebben) meeleven.
Ik zou hierbij iedereen willen oproepen dit gezin vanavond in jullie gebed op te nemen.
Hermon
@drj, ik ben het 100% met je eens dat iedereen hier zijn mening mag geven en jij hebt alle recht om mijn mening te weerleggen. Maar de manier waaróp je dat doet is een ander verhaal en daar reageerde ik op.

@AHHK76, ik vraag me wel eens af of je zelf wel eens in al die spiegeltjes van je kijkt :D

@CrA, je hebt helemaal gelijk!!

Vraagsteller: het gebed is inderdaad de beste raad. Ik weet wat je meemaakt, daarom adviseerde ik in mijn eerste reactie: kies geen partij. Ik heb dat namelijk en helaas wel gedaan toen ik jong was. Ik had medelijden met mijn vader die het zo zwaar leek te hebben bij mijn moeder. Ik voelde me verantwoordelijk voor zijn welzijn en begreep als kind niet dat hij (en zij) verantwoording droeg over mijn welzijn. Andere kinderen in het gezin kozen voor mijn moeder. Zo gaat dat dikwijls, kinderen worden in zo'n situatie als het ware gedwongen te kiezen. Mijn ouders lijken nu heel gelukkig met elkaar..., hun kinderen kampen tot op de dag van vandaag echter met de gevolgen van dit alles. Daarvoor kunnen we bij onze ouders niet aankloppen. Nog altijd moeten we er voor hen zijn.. Als ik mijn jeugd over kon doen, zou ik kind willen zijn, buiten gaan spelen, zonder me verantwoordelijk te moeten voelen voor de veiligheid in huis. Ik vertel hier zelden iets persoonlijks, maar misschien dat ook anderen eens gaan begrijpen dat zo'n situatie tussen vader en moeder juist op de kinderen een impact heeft. Sinds ik zelf ouder ben, besef ik temeer hoe makkelijk het is om je kinderen op zo'n manier voor je karretje te spannen. Dat is echter misbruik maken van je kinderen. Ouders hebben de verantwoordelijkheid zélf dit probleem aan te pakken, hulp te zoeken en zéker niet zaken uit te vechten met behulp van of over de ruggen van hun kinderen. Wat je bij je ouders ziet gebeuren is erg, maar mijn grootste zorg betreft jou (als je nog een jong en thuiswonend kind bent): zoek hulp voor jezelf! Leg de hele situatie aan een deskundige voor, vertel hem wat het met jou doet en vraag hem wat er nu verder moet gebeuren. Sterkte!