Kansen bij God verspeeld

ds. D.M. Elsman / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jongen van 17 jaar oud. Ik ga soms stappen en luister voornamelijk naar (heavy)metal; denk hierbij aan Rammstein en Ozzy Osbourne. Ik ben niet religieus en vloek regelmatig. Ik ben echter deels religieus opgevoed, tot mijn moeder overleed toen ik negen jaar was. Nu begint religie mij steeds meer te interesseren en vraag ik mij af of ik mij kan bekeren of dat ik mijn kansen bij God al verspeeld heb?

Antwoord

Beste vriend. Bedankt voor je vraag. Bijzonder dat je de weg naar de vragenrubriek hebt gevonden! Van harte hoop ik dat je (ook via deze weg) mag weten dat er mensen om je heen staan die het goede met je voor hebben en je de weg wijzen die alleen gelukkig maakt. Het is de weg die God Zelf aanwijst in de Bijbel.

Je hebt al heel wat meegemaakt - terzijde merk je op dat je nog maar negen jaar was toen je je moeder verloor; dat is ontwrichtend en werkt door in je (jonge) leven. Je zoekt je weg naar volwassenheid, naar je eigen identiteit, wie je bent, waar je bij wilt horen; je ondergaat invloeden en je reageert op je omgeving; onlosmakelijk daarmee verbonden is dat je keuzes moet maken.

Tegen die achtergrond lees ik ook je vraag. Je noemt jezelf niet religieus, eerder een vloeker. Toch begint religie je te interesseren en komt de vraag in je boven of ook jij je nog wel bekeren kunt. Ik zou je een woord uit de Bijbel willen meegeven uit het boek Deuteronomium (11: 26-28): “Ziet, ik stel u heden voor, zegen en vloek: De zegen, wanneer gij horen zult naar de geboden van de HEERE, uw God, die ik u heden gebied; Maar de vloek, zo gij niet horen zult naar de geboden van de HEERE, uw God, en afwijkt van de weg die ik u heden gebied, om andere goden na te wandelen.” In Deuteronomium 30: 19 staat het zo: “Ik neem heden tegen u tot getuigen de hemel en de aarde; het leven en de dood heb ik u voorgesteld, de zegen en de vloek! Kiest dan het leven, opdat gij leeft.”

Het is de keuze waar ook jij voor staat. Je zegt dat je regelmatig vloekt; daarmee kies jij voor de vloek; misschien deed of doe je het ondoordacht; nu je bovenstaand woord van God kent, kun je niet langer ondoordacht vloeken, maar staat vloeken gelijk aan een bewuste keuze voor de vloek en tegen de zegen. Ik hoop dat je me begrijpt. Hetzelfde geldt voor het luisteren naar ‘vloek-muziek’; je hebt het wellicht ondoordacht bij je laten binnenkomen; Gods Woord stelt je voor de keuze: je oor lenen aan ‘vloek-muziek’ is een keuze maken voor de vloek en tegen de zegen. Filippenzen 4: 8 zegt: “Bedenk al wat waarachtig, al wat eerbaar, al wat rein is, al wat liefelijk is, al wat wel luidt.” Kan de muziek waar jij naar luistert die toets doorstaan?

Zegen en vloek staan tegenover elkaar als licht en duisternis, hemel en hel. De ernst die Gods Woord (de Bijbel) ons voorhoudt is dat er in de onzichtbare, geestelijke wereld geen grijs gebied bestaat (vergelijk 2 Korinthe 6:14, 1 Korinthe 10:21). God, Die alle macht heeft in hemel en op aarde, is Licht; en de duivel is de vorst der duisternis. De duivel kan zich als een ‘engel van het licht’ voordoen (2 Kor.11:14), maar is alleen uit op vloek in jouw leven - nooit op zegen! Een krachtig middel waarmee hij zijn invloed doet gelden is popmuziek en in het bijzonder de vorm die jij noemt. Hij is niet uit op jouw geluk en bevrijding, maar wil je geest verdoven en verharden tegen God en het evangelie; hij bevuilt je geweten en wil je steeds meer een vloeker maken tegen de Naam van de Enige God, Die alleen jouw Bevrijder, ja Zegen Zelf kan zijn. Bedenk dat. En daarom is het nodig dat jij je radicaal afkeert van alles wat Gods Naam bestrijdt.

Je vraagt je af of jij je bekeren kunt. Het antwoord is: je móet je bekeren. Roep de Naam van de Drie-enige God aan en bidt of Hij je bekeren wil en zeg welbewust nee tegen alles wat Zijn Naam lastert. Bid om Zijn reddende hand. De Heere Jezus Christus, de Zoon van God, is “daartoe geopenbaard dat Hij de werken van de duivel verbreken zou” (1 Joh.3:8). Dat doet Hij vandaag nog door Zijn Woord en Geest. Ook vandaag maakt Hij nog vloekers tot belijders van Zijn Naam.

Je vraagt of je je kansen bij God al verspeeld hebt. Wij zullen elkaar in gedachten de hand geven: ja, wij hebben onze kansen bij God volkomen verspeeld. Maar Jezus Christus, de Zoon van God, is mens geworden om heel dat verzondigde, totaal verbeurde leven van jou en mij op Zich te nemen. God reikt jou in het Evangelie de hand aan in Zijn Zoon. Aan het kruis heeft Hij (Die geen zonde gedaan heeft!) gehangen als een vloekwaardige, als een die alle kansen bij God volkomen verspeeld had. Hij biedt je aan om te ruilen: Hij de vloek, jij de zegen. Hij heeft de vloek waaronder wij (buiten Hem) eeuwig moeten wegzinken op Zich genomen om ons met Zijn zegen te vervullen. Hij zegt: Zie op Mij, bekeer van je boze weg en geloof het evangelie.

Beste vriend, ook voor jouw leven geldt: er zijn slechts twee wegen waarop jij kunt gaan, de brede weg en de smalle weg. Boven de brede weg staat geschreven: “Wie een vriend van de wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld” (Jak.4:4). Boven de smalle weg staat opgetekend: “Daartoe zijt gij geroepen, opdat gij zegening zoudt beërven” (1 Petrus 3:9). Zoek daarom reisgenoten op de smalle weg van het geloof om samen biddend en zoekend onderweg te zijn. Opdat het ook voor jou waar mag worden, dat God je maakt tot een aan Hem toegewijde, “opdat gij zoudt verkondigen de deugden van Hem, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht” ( 1 Petrus 2:9).

Ds. D. M. Elsman

Lees meer artikelen over:

contact met niet-gelovigevloeken
2 reacties
AHHK76
Je mag (als een verloren zoon) terugkomen bij God! Jij bent welkom bij Hem! (Lucas 15: 11-32)
emaildfj1atgmailpuntcom
Kansen bij God verspeeld?
Als je weet dat dingen slecht zijn en je ze toch doet, dan maakt dat de weg terug naar God moeilijker. Als je toch terug wilt komen is het belangrijk om berouw te hebben en als je dat nog niet hebt, berouw te zoeken. Berouw betekent in het bijzonder ook dat je je van je zonden wilt afkeren. God wil daar ook bij helpen. God wil ons aannemen en ons alles geven wat we nodig hebben, hoewel Jezus benadrukt, dat het geen gemakkelijke weg is om Hem te volgen.
Jesaja 59: 1 Zie, de hand van de HEERE is niet te kort dat ze niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet toegestopt dat het niet zou kunnen horen. 2 Maar uw ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God,
uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort.
Deze tekst laat ook zien dat zonde een scheiding tussen de mens en God maakt. Daarom moet je alles wat ook maar iets met de zonde heeft te maken uit je leven wegdoen. God zal dan voor je zorgen dat je niets ontbreekt en Hij wil je aannemen.
Ik communiceer er graag over, reageer gerust: emaildfj1@gmail.com