Kerkorde van de HHK

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Klopt het dat de kerkorde van de HHK dezelfde is als die van de PKN? Wat maakt dan het onderscheid tussen de twee kerkverbanden? Om het zo uit te drukken, merk ik weinig verschil in prediking tussen veel HHK-predikanten en de (rechterflank van de) Gereformeerde Bond. Als de kerkorde van de HHK wel anders is, waar kan ik die dan vinden? Ik zou me er graag in willen verdiepen. Hoe komt het dat er in de HHK geen tafelwachten zijn bij het Heilig Avondmaal? Ik weet trouwens niet of dit in elke gemeente het geval is. Kan hier iemand toelichting op geven?

Antwoord

Beste vragensteller,

De HHK is in 2004 verder gegaan met de kerkorde van de voormalige NHK. Wij zijn immers voortzetting van die kerk. Wel is er sindsdien het een en ander aangepast in de kerkorde gezien de gewijzigde omstandigheden (de grootte van de kerk) en ook door de onzuiverheden die er in de NHK inmiddels in de kerkorde waren ingeslopen (bijvoorbeeld de vrouw in het ambt en de ouderling- kerkvoogd). Dat proces van aanpassing is nog gaande. Dat is een groot en ook tijdrovend werk, omdat zowel de synode als de classes en de kerkenraden over iedere wijziging hun oordeel moeten geven. Bovendien is de kerkorde een omvangrijk boekwerk. De vigerende tekst van de kerkorde kun je vinden op de site van de Hersteld Hervormde Kerk. Die teksten, die al gewijzigd zijn en kracht van wet hebben, zijn daarin reeds opgenomen. Telkens als er weer wat definitief door de synode wordt vastgesteld wordt dan in de tekst op de site verwerkt.

Op je vraag of de HHK en de PKN kerkorde gelijk zijn, is het antwoord : nee. De PKN heeft bij haar ontstaan een geheel nieuwe kerkorde aangenomen die in de jaren voor de kerkfusie door de toenmalige triosynode is vastgesteld. Deze kerkorde wijkt fundamenteel af van de kerkorde van de NHK en dus ook van die van de HHK. Het was van de kerkorde dat wij zeiden dat deze een ondeugdelijke basis van de nieuwe kerk (PKN) zou zijn. Volgens ons is dat nog steeds zo.

Je vraag over de tafelwachten: dat is per gemeente verschillend zowel binnen de PKN als in de HHK. In sommige gemeenten zijn ze er wel, in andere niet. Of zij er nu staan of niet, de ouderlingen hebben het opzicht over de gemeente en over de zuiverheid van de bediening van het sacrament. Ook al staan zij niet bij de tafel, zij zijn toch aanwezig om het opzicht uit te oefenen. Het lijkt me dan ook geen fundamentele zaak.

Het onderscheid tussen de twee kerkverbanden zit in de grondslag van de kerk. Die is in de PKN niet uitsluitend gereformeerd en dat blijkt uit haar kerkorde. Dat is bij de HHK wel zo. Het zal waar zijn dat er in de PKN gemeenten zijn die qua prediking niet ver bij ons vandaan staan (het zijn er helaas wel steeds minder geworden). Maar het was niet om de prediking dat de wegen zich scheidden. Het was vanwege de grondslag van de kerk. Dat is wel een fundamentele zaak. Wij vinden dat de PKN geen voluit gereformeerde kerk is en dat allerlei belijden in haar als wettig is toegestaan. Dat kan niet juist zijn. Het mag niet zo zijn dat gereformeerd-zijn slechts een mogelijkheid is naast andere. Van zo'n kerk mogen en kunnen wij geen deel uitmaken.

Een hartelijke groet,
Ds. J. L.Schreuders