Slapen in plaats van naspel

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge getrouwde man. Sinds enkele maanden klaagt mijn vrouw dat ik, nadat we gemeenschap hebben gehad, in slaap val. Dit gebeurt wel vaker. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat ik wakker bleef. Ik probeer er wel tegen te ‘vechten’ maar het lukt mij niet. Mijn vrouw vindt het liefdeloos en egoïstisch van mij. Maar ik kan er echt niets aan doen. Ik word er eigenlijk wanhopig van. Natuurlijk snap ik wel dat zij na de gemeenschap in is voor een naspel en schaam ik me dat ik daar niet aan kan voldoen. Zijn er tips om er hier mee om te gaan?

Antwoord

Best getrouwde jongeman,

Ik begrijp je vraag maar ook het ongenoegen van je vrouw. Nu is er niets op tegen om na gemeenschap met je partner daarna in slaap te vallen. Echter, uit je schrijven maak ik op dat dit regelmatig direct na gemeenschap plaatsvindt, terwijl echtgenote nog verlangens heeft. Voorts lijk ik te begrijpen dat jullie in bed voor het slapen gaan en in de avond gemeenschap hebben waardoor omdraaien en in slaap vallen direct mogelijk is.

Om enige tips aan de hand te doen om te voorkomen dat je in slaap valt zouden jullie een ander tijdstip kunnen kiezen om gemeenschap te hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ochtend of in de middag als daarna nog andere activiteiten op de planning staan. Je zou we ook aan kunnen denken om op een andere plaats dan in het bed gemeenschap te hebben, waardoor je voorkomt dat je direct in slaap valt. Een derde tip is (en dat kan ook in de avond voor het slapen gaan) om na gemeenschap een gezamenlijke warme douche te nemen en aldaar het naspel een plaats te geven.

Volgens mij zijn er creatieve oplossingen mogelijk die kunnen verhinderen dat je direct in slaap valt en kunt voorkomen dat echtgenote zich afgewezen voelt.

Ik wens je succes om dit aan te pakken.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk