Vreselijk gebed

Ds. P.C. van Keulen / 27 reacties

Vraag

Laatst gehoord in een preek in een kerk aan de rechterflank. Ging over zondag 5: Kunnen we door onszelf betalen / hebben we een middelaar nodig. Een aangrijpend voorbeeld uit het laatste gedeelte van deze preek: Er lag een man op sterven, was erg in paniek, kon niets meer doen, wist niet wat te doen. Dominee vertelde vervolgens: Toen kwam er een dominee langs. Hij sprak even met de man. De man vroeg of de dominee een gebed wilde doen / nog wat wilde praten met hem omdat hij zo bezorgd was over zijn levenseinde. Misschien als de dominee nog zou bidden, zou het wel goed komen... Dat wilde deze dominee wel. Hij had het idee dat er nog wat tussenstond. Daarom bad hij alleen het volgende korte gebed: “Heere, stuur deze man maar naar de hel. Amen.” Hoe het verder afgelopen is met deze man werd niet verteld. Wel werd aangegeven dat dit nodig zou zijn geweest voor deze man. En dat wij ook moesten leren dat we niets zelf konden (doen/meenemen). Ik ben hier erg van geschrokken! Mijn vraag is of je dit wel mag bidden/mag vragen aan God! Hoe/wat moet je dan bidden? Mag dit wel als je intentie goed is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uw/jouw vraag richt zich op de gebedsuitspraak: "Heere, stuur deze man maar naar de hel. Amen." Ook al zou je iemand door zo'n uitspraak willen onderwijzen dan nog is het gebed daar niet voor. Als ik denk aan de woorden: "Bidt en u zal gegeven worden", wat is dit dan een vreselijk gebed. Ook als je kijkt naar het woordje "Amen", dan zeg je op zo'n gebed: het zal waar en zeker zijn. Vreselijk toch?

Een man op zijn sterven, in paniek, die niets meer kon en niets meer wist wat te doen, bezorgd over zijn levenseinde, die het verwachtte van een dominee (“misschien als de dominee nog zou bidden, zou het wel goed komen...”), dat is een zeer ernstige situatie, maar ook nog de genadetijd voor deze man, en dat moet juist innerlijk bewogen maken en alle registers doen opentrekken om hem tot Christus te leiden, de enige grond voor zijn behoud, Die in Zijn lijden “nedergedaald is ter helle” en “opgestaan is uit de doden”, zodat het voor die man zou mogen worden: dood waar is uw prikkel, hel waar is uw overwinning!

Zo'n gebedsuitspraak kan zelfs ook nog aangenaam en ernstig klinken in de oren van mensen en van een dominee zelf, maar daarmee behagen we onszelf en niet de Heere. Hoe was Jezus Zelf? Denk aan de rijke jongeling, ook bezorgd om zijn levenseinde, en Jezus wees hem op het ene nodige, zo drong Hij achter hem aan. Het korte gebed aan het kruishout voor de mensen was niet: vergeef ze niet, stuur ze naar de hel, maar: Vader, vergeef het hun!

Een kort gebed is op zich niet verkeerd, het gaat om de inhoud, en als ik me dan even waan bij die man op zijn sterfbed, dan zou ik voor hem uitgeroepen hebben: O, God, wees hem zondaar genadig!

Ds. P. C. van Keulen

Tags in dit artikel:

biddendoodhel
27 reacties
Daniel
Als ik die dominee was geweest had ik gebeden.....O, God, wees ons zondaren genadig!
Solidair met de stervende.
juni
ach,vragensteller,let maar eens op, wat zulke een ander toewensen,past men nooit op zichzelf toe.

Heere Help, of o God wees onze zondaar genadig
of
deze ellendige riep

als zondaar,leert ieder zich als een helwaardige kennen,lijkt mij.

onverdiende zaligheid heb ik van mijn God gekregen en dat gun ik mn naaste...ben je bewogen met je naaste...lijkt mij.

al kunnen we de ds. niet als pastoor gebruiken voor de absolutie
wat gaat en mens toch eigenlijk eenzaam de eeuwigheid in,al hou je zn /haar hand vast.....
Daniel
@juni.......wat een mooie reactie van je.
Daar heeft vragensteller wat aan, en we kunnen de pastoor niet gebruiken voor absolutie, de nieuwe paus wel als inspiratie.
John61
Als Jezus ons rolmodel is, herken ik in het psychologische trucje van deze verwensing (want een gebed is het niet): "Heere, stuur deze man maar naar de hel. Amen.” helemaal niets van Jezus. Jezus is de beste leermeester, deze ds. bepaald niet.
marinus_jan
Beste vraagsteller,
Uw vraag komt mij erg bekend voor... ik denk dat we op dat moment bij elkaar in de kerk zaten. U haalt verschillende voorbeelden uit verschillende preken door elkaar. die niets met elkaar te maken hebben. Zoals de vraag weergegeven is, is het absoluut niet gezegd.
In het vervolg is het misschien beter dat u direct contact opneemt met de dominee, zodat hij dit zelf uit kan leggen, en u dus goed begrijpt wat er bedoelt werd!
Door het op deze manier op te lossen voorkomt u een hoop veroordelingen en frustraties.
Omega
Dan ben ik benieuwd @Marinus_Jan wat er dan wel precies door de betreffende dominee gezegd/gebeden is.
imvi
Ook mij komt dit erg bekend voor, en heb de voorbeelden vaker gehoord, en ook ik denk dat deze twee voorbeelden door elkaar gehaald zijn.

het ene voorbeeld was, volgens mij:
"Hoe het is als iemand zijn leven lang in de kerk heeft gezeten, er niets mee deed, en dan op zijn sterfbed: onrustig word en zegt: kan het nog voor mij?"

het tweede voorbeeld:
"Er was een man die er worstelde met of het wel goed zat met hem. Van zijn vrouw moest de dominee maar eens komen om te zeggen dat het goed zat/om hem gerust te stellen. De dominee was juist wijs (volgens de predikant die dit voorbeeld aanhaalde) en bad alleen: "Heere, stuur deze man maar naar de hel. Amen." Eigenlijk bedoelde de dominee met dit gebed: 'Neem deze man maar alles af buiten Christus, zodat alleen de hel nog overblijft. Want dan is er plek voor Christus en zal het goed komen'"

Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd om welke gemeente dit gaat;)
imvi
Hoewel ik het dan alsnog een raar gebed vind hoor
bakkertjemaart
Helemaal gelijk imvi!

Ds was inderdaad wijs, waarschijnlijk had deze man een ´´vreselijk gebed´´ nodig om ware zondekennis te krijgen. Aan een geruststellende gedachte heb je na je dood helemaal niets... Soms moet een dominee kwa woordgebruik erg ver gaan, en dat moet dan ook maar.
Daniel
Bidden doe je vanuit je hart, niet van een briefje van de een of andere dominee, of zijn zalvende stem proberen na te doen.
Bidden moet uit je hart komen.
En weet iemand het antwoord op mijn vraag, vaak moet ik daaraan denken.....zijn alle beginnende en gearriveerde dominees bekeerd en hoe kun je dat meten?
Wij worstelen met bekeerd zijn, dag en nacht en dominees geven antwoord op onze vragen...., daar ben ik dankbaar voor.
Maar moet een dominee bekeerd zijn?
Daniel
@bakkertjemaart, je hebt gelijk....., ik had het nog niet gelezen voor ik schreef.
Aan geruststellend dood gaan heeft niemand is, ik gun dus jou en de uwen een vreselijk gebed in het uur van jullie dood.
Jullie dominee kan mij niet ver genoeg gaan in het gebed om jullie zondekennis bij te brengen.....dat moet dan ook maar.
Daniel
is is iets
karlo
@bakkertjemaart, je zegt: soms moet een dominee kwa woordgebruik erg ver gaan en dat moet dan maar ook.
Jawel, maar toch zeker niet als gebed?! Je zegt "vreselijk gebed", nou inderdaad, het heeft niets met een gebed van doen!!!
bakkertjemaart
@Daniel,

De Heilige Geest kan natuurlijk door verschillende manieren werken, maar over het algemeen door Zijn dienstknechten (dominees). We kunnen nergens in de bijbel een dienstknecht van God vinden die niet bekeerd was. En wanneer een dominee spreekt geeft het pas echt vrucht af als hij spreekt door de Heilige Geest, en vanuit de Geest spreken doen alleen ware dienstknechten van God. Snap je waar ik naar toe wil?

Natuurlijk, de Heilige Geest kan ook via een omweg tot mensen komen, zelfs wanneer je met een grote zonde bezig bent, en dat je ineens grote spijt krijgt over wat je aan het doen bent. Dus ook door een onbekeerde predikant. Maar God werkt vooral door het Woord en de prediking, en het Woord wat door een dominee verkondigt word die vervuld is met de Heilige Geest heeft de meeste kracht om in mensenharten te werken.
bakkertjemaart
@Karlo,

Wanneer iemand wedergeboren word gaat die persoon ook toegeven dat hij/zei de hel verdiend, en dat God rechtvaardig is als die hem/haar daar heen stuurt. Door deze zin uit te spreken geef je jezelf totaal over aan God gerechtigheid, want dat is immers wat wij allemaal verdienen. Door te bidden ''Heere, stuur deze man maar naar de hel'' ben je overtuigt van je verdiende loon, en geef je God gelijk en Zijn rechtvaardig oordeel. Natuurlijk is het dan wel de bedoeling dat daarna gesmeekt word om genade in het gebed, anders zijn we net Judas die de moed had op gegeven en geen hoop meer had.
bakkertjemaart
@ Daniel,

Sorry, mijn vorige bericht was niet helemaal een antwoord op je vraag.

Een ware dienstknecht van God is voordat hij dominee was geroepen om tot dit ambt te komen. Als je dus als mens door God geroepen word om het woord te verkondigen heeft God een plan met zo iemand. Ik denk dat je wel begrijpt dat wie God roept een kind van Hem is. Maar ik blijf de nadruk leggen op een ware dienstknecht van God, er zijn helaas genoeg dwaalleraren.
karlo
@bakkertjemaart, waar komt in Gods Woord een gebed in deze vreselijke vorm voor? Ja idd. de moordenaar aan het kruis zei ook dat hij straf ontving waardig hetgeen hij gedaan had. En tegelijkertijd: Wees mij zondaar genadig. Maar dat is iets anders dan om te vragen naar de hel gestuurd te worden. Dus wat deze dominee zei, is verschrikkelijk. Maar je hebt gelijk, er zijn helaas genoeg dwaalleraren.
John61
@bakkertjemaart, hoe kom je erbij dat de HG vooral via dominees werkt? Bijbels is dat de HG via alle gelovigen werkt. Het moet maar eens uit zijn met die predikantenverering, alleen De Heere komt alle eer toe.
AHHK76
@bakkertjemaart: Jij schrijft: We kunnen nergens in de bijbel een dienstknecht van God vinden die niet bekeerd was.
Maar Saul en Bileam profeteerden ook en toch waren het geen mensen die God echt dienden met hun hart...!?
En wat te denken van Jona en Simson en David Salomo, mannen die God wel dienden en toch ook afdwaalden. Dus laten we voorzichtig zijn met uitspraken over knechten van God en dat de Heilige Geest bijzonder door hen werkt...
Het ligt niet altijd zo zwart-wit en duidelijk als dat we misschien zouden willen.
God werkt door al zijn kinderen, wanneer zij zich laten leiden door Hem... Maar ook kan hij ongelovigen gebruiken als instrumenten in Zijn hand.
Pas hoorde ik van een man die zijn vader niet kwam opzoeken in de laatste jaren van zijn leven. Zelfs niet toen hij ziek en stervende was. Nu zijn vader is overleden, wilde hij wel heel graag delen in de erfenis. Daar kunnen wij een lering uit trekken. Zo zijn wij mensen vaak. God mag ons wel voorzien van al het nodige in dit leven en liefst nog wat extra's. Ook willen wij wel in Zijn hemel komen. Maar Hem zoeken en liefde betonen tijdens ons leven, dat vinden wij vaak nog niet nodig! Als we zo naar de geschiedenis van deze ondankbare zoon kijken, dan kunnen wij er iets uit leren. Al weet die man er niets van en is hij niet gelovig.
Wij mogen God bidden of Hij ons wil gebruiken tot eer van Zijn Naam.
Leer mij o God van zaligheden, mijn leven in Uw dienst besteden. (Psalm 143 : 10)
Wat jij schrijft, dat we mogen bidden om genade, dat is ook mijn mening. Wat je schrijft over Judas, dat ben ik met jou eens! We hebben de hel verdient, maar volgens mij hoeven we God dat niet te vertellen. Volgens mij is dat ook geen verdienste als we dat beamen. Laten we vooral bidden om genade en vergeving, voor onszelf en anderen!
drj
Dat is geen gebed. Dat is een vervloeking. Nergens vind je ook masr een voorbeeld in de bijbel dat iemand bidt om naar de hel te mogen. En Onze Heere Jezus zei tegen de moordenaar naast hem, dat hij naar de hemel zou gaan. Die man maakte zich ook zorgen om zijn ziel en de Heere was barmhartig en stelde hem gerust. Mogen wij dan het omgekeerde doen? Wij die ons Christenen noemen en zeggen Christus na te volgen die over zijn moordenaars nog zei: Heere, Vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.

Waarom matigen wij ons aan dat we een beter gebed weten? We moeten Christus navolgen en niet onze eigengemaakte regels.