(...) Ik had pas een gesprek met een jongen over het verschil tussen Ger. Gem. e...

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Heijkamp. Ik stel deze vraag aan u, omdat u catechisaties in onze gemeente geeft. Ik had pas een gesprek met een jongen over het verschil tussen Ger. Gem. en Hersteld Hervormd. En hij had net op catechisatie van hun dominee het verschil gehoord. Die dominee had het over de verschillende volgorde van belangrijkheid. Bij de Ger. Gem.: verkiezing, schepping en zondeval en bij Herstelde Hervormd: schepping, zondeval en verkiezing. En dat er bij hun dus nadruk ligt op Gods uitverkoren volk en bij ons de nadruk op de menselijke verantwoordelijkheid. Verder vertelde die jongen ook dat de dominee zei (tenminste als hij het goed begrepen heeft) dat ze bij ons in de kerk nooit over de zonde van Salomo zouden preken, vanwege de menselijke verantwoordelijkheid. Maar nu ben ik benieuwd naar hoe u de verschillen omschrijft en is dit in alle Hersteld Hervormde kerken zo of verschilt dat ook weer per gemeente?

Antwoord

Om te beginnen: mijn naam schrijf je niet met een lange "ij" maar met een korte "'ei”. Maak dat verschil uit? Ja, want in Gods Woord lezen we over "sjibboleth" en over "schibbolleth". Het was slechts één enkel woordje verschil, maar de Gileadieten konden zo de Efraimieten herkennen (Richteren 12). Dit is een beetje over het bovenstaande van toepassing. De dominee van de Ger. Gem. valt op deze wijze door de mand en blijkt niet de juiste toon aan te slaan.

Want wij leren dezelfde volgorde als hij zelf aangeeft te leren. Ik weet niet dat er binnen de voortzetting van de Nederlandse Hervormde Kerk, dat is eigenlijk onze juiste naam, de volgorde die genoemd wordt geleerd wordt. Vele gemeente leren uit het bekende boekje van ds. A. Hellenbroek en dat is volgens ons de zuivere leer die is naar de godzaligheid.

Het is wel erg kort door de bocht als gesteld wordt dat bij hen de nadruk ligt op de uitverkiezing en bij ons op de menselijke verantwoordelijkheid. Volgens Hellenbroek sluit de uitverkiezing de verantwoordelijkheid van de mens niet uit. Een mens gaat om eigen schuld verloren. Maar het is dankzij de verkiezing Gods als een zondaar zalig wordt. Dat is de heilige spanning die in onze prediking een plaats heeft.

Het is best mogelijk dat er predikanten bij zijn die meer de nadruk leggen op de verantwoordelijkheid van de mens dan op de verkiezing. Daar lees ik ook wel eens van en ben het daar niet mee eens, maar die zijn ook in dat kerkverband aan te wijzen. In ieder kerkverband zijn er uitersten en zijn de verschillen onderling soms groot. Ik nodig je uit om op de catechisatie zulke vragen te stellen en je weet: die zijn altijd welkom.

Met hartelijke groeten van je catechiseermeester,
Ds. J. D. Heikamp