Moeilijke keuze voor kerk

ds. D.M. Elsman / 1 reactie

Vraag

Hoe kan ik het beste een keuze maken voor de kerk? Situatie: Ik heb 2,5 jaar verkering met een schat van een vent. Ik ben 17 jaar en mijn vriend is 21 jaar. Mijn ouders komen uit de Oud Ger. Gem. en mijn vriend komt uit de Ger. Gem. We willen over een tijdje een huis gaan kopen en we moeten een keuze maken naar welke kerk we willen. Nu is dat bij ons een probleem. Ik ben een paar keer naar een hervormde gemeente geweest samen met mijn vriend en het beviel mij heel goed. Ik ga er graag naar toe. Mijn vriend is anders. Hij kan niet goed over de kerk praten en hij heeft een bekeerde moeder in de Ger. Gem. Hij heeft vroeger veel dingen gedaan waar zijn moeder verdriet van heeft en waar hij zelf spijt van heeft. Daarom is hij bang om zijn moeder pijn te doen als we naar een andere kerk gaan en daarom wil hij naar de Ger. Gem. Ook heeft hij steeds een andere visie. De ene week zit hij in de kroeg tot 2 uur ’s nachts en de andere week heeft hij hele serieuze vrome praatjes. Dit kan ik niet met elkaar rijmen, maar ik kan er heel slecht met hem over praten. Mijn zus zit wel in de hervormde kerk en dat vinden mijn ouders goed. Ik denk dat ze mijn nog te jong vinden om zelf een keuze te maken. Ik wil dus graag naar de hervormde kerk af en toe, maar ik moet het stiekem doen. Mijn ouders kunnen ook niet over de kerk praten en ik heb ook nog niet gevraagd of ik bijv. één keer op zondag naar de hervormde kerk mag. Ik weet ook niet goed hoe ik erover moet praten. Toch wil ik graag een keuze maken. Hoe moet ik hier met mijn vriend over praten? En hoe kan ik het er met mijn ouders over hebben? Het lijkt mij heel normaal dat ik de ruimte krijg om een eigen keuze te maken. Ik kan niet in de vijf keer dat ik daar een dienst mee heb gemaakt zeggen dat ik echt naar die kerk wil. Ik wil ook een keer de bediening van de sacramenten e.d. meemaken. Heeft u een advies voor mij?

Antwoord

Beste jonge vriendin. Wat goed van je dat je je vragen op papier zet om zo voor jezelf dingen op een rij te zetten en ook advies te vragen aan medegelovigen. Er is nogal wat in beweging in je leven; dat is heel normaal voor je leeftijd. Volwassen worden is een heel proces; je moet leren om eigen keuzes te maken en voorzichtig ook los te komen van het ouderlijk huis om je voor te bereiden op een eigen plaats, een eigen woning, samen met je aanstaande man. De HEERE vraagt van ons dat wij met respect met onze ouders en schoonouders omgaan en tegelijk hebben wij eigen afwegingen en keuzes te maken voor Zijn aangezicht. Die weg wil je zoeken en in die weg mag je ook Zijn hulp verwachten.

Nu je vraag: “We moeten een keuze maken naar welke kerk we willen.” Uit wat je schrijft maak ik op, dat deze vraag 'dringend' is geworden, omdat het je wens is om over een tijdje een huis te kopen. Als ik met je meedenk, dan vraag ik me af of niet juist deze volgorde je onrustig maakt. Natuurlijk is het geweldig als je voor je toekomst samen plannen kunt maken en kunt nadenken over een eigen huis. Maar je werkelijke geluk ligt niet in het bouwen van een stenen huis, maar van een geestelijk huis. Dat moet altijd vooraf gaan. Lees maar eens Psalm 127: “Zo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden zijn bouwlieden daaraan.” Daarom wil ik je in liefde een vraag voorleggen: zolang je vriend niet goed over de kerk (misschien bedoel je ook het geloof) praten kan en steeds een andere visie heeft, zijn jullie dan wel toe aan het kopen van een eigen huis?

Ook zelf heb je nog een weg van geleidelijkheid te gaan met je ouders en schoonouders. Om samen in het huwelijk stevig te staan is het nodig dat je een geestelijk fundament hebt van eenheid in het geloven. Neem daar de tijd voor samen. Laat daarom je wens om straks zelfstandig te kunnen zijn niet zozeer gericht zijn op een woning van steen, maar op je geestelijk huis; als het goed is, vloeit de gedachte aan het kopen van een huis daar vanzelf uit voort; dat is de volgorde, niet andersom. Dan zul je tijd en rust ontvangen om samen te zoeken naar gelegenheden om onder het Woord van de HEERE te zijn, te onderzoeken in Zijn Woord.

Heb je geleerd om samen te bidden? Om samen uit de Bijbel te lezen? Om samen op te wandelen en de tekenen van Gods hand op te merken? Hij belooft in Zijn Woord: “Ik zal u onderwijzen en u leren van de weg die gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn” (Ps. 32). In die weg zal de HEERE aan Zijn kind uitkomst geven. En die heeft Hij zowel in de Oud Gereformeerde Gemeente en in de Gereformeerde Gemeente als in de hervormde gemeenten. Want er is maar één Kerk met een hoofdletter en het zal erom gaan -ook voor jou en je vriend- dat je daarvan door Gods genade deel uitmaakt (kijk eens achter in je bijbeltje onder “belijdenis des geloofs” art.27-29). Dan is je toekomst zeker en geborgen, omdat je je zaligheid verwacht van Jezus Christus, gewassen door Zijn dierbaar Bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest. Waar je Schat is, daar zal ook je hart zijn.

Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt. Neem de tijd. Voor God. Voor jezelf, voor je vriend en voor je ouders. Dat de HEERE je Leidsman zal zijn. Door Zijn Woord en Geest. Van harte bid ik je dat toe,

Ds. D. M. Elsman

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
1 reactie
Positivo
Beste vragenstelster, als ik je verhaal lees denk ik bij mezelf: zou 't niet veel beter zijn om je eerst verder te ontwikkelen als 17-jarige voordat je besluiten neemt over een huis kopen, een kerk waar je naar toe wil? Als ik je vraag lees krijg ik het gevoel dat je nog sterk je eigen mening moet ontwikkelen zodat je uit eigen overtuiging kiest voor het geloof en de kerk die daar voor jou 't beste bij past. Of dit nu 'n vrolijke, evangelische gemeente is of een wat strengere orthodoxe oud ger gem. Belangrijk is dat je zelf ontdekt wat bij jou past. Niet je ouders bepalen hoe jij gelooft, maar jijzelf. En natuurlijk de bijbel. Maar realiseer je dat deze door mensen vaak heel verschillend wordt uitgelegd!
Sterkte met je relatie en je kerkkeuze. Maar in beide gevallen: doe het weloverwogen, niet overhaast en biddend!