Beginnen met oudvaders

Ds. C. den Boer / 5 reacties

Vraag

Vaak hoor ik dat de jongeren van tegenwoordig te weinig (godsdienstige) kennis hebben en meer zouden moeten lezen, bijvoorbeeld oudvaders. Telkens probeer ik dat dan te gaan doen, maar ik haak al snel af omdat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen. Kunt u misschien enkele boeken noemen die raadzaam zijn om mee te beginnen, of is er misschien ergens een overzicht van?

Antwoord

Beste vraagstel(st)ler,

Ik vind je vraag heel fijn. Misschien kan je het beste een boekwinkel binnenstappen en daar je vraag stellen. Maar dat moet dan wel een boekwinkel zijn waar boeken uit de tijd van de Nadere Reformatie voorradig zijn. Ik denk aan boekhandel Coster in Barneveld. Maar ik weet natuurlijk niet, waar je precies woont. Mijn eerste advies is: Begin met het lezen van het bekende boek van John Bunyan, “De christenreis naar de eeuwigheid”. Daar zijn ook uitgaven voor jongeren over verschenen en ik zelf heb er ook een verklaring van geschreven (C.den Boer, “Een vreemd'ling hier beneen”, gedachten over Bunyans Christenreis; uitgave De Banier, 2004). Verder denk ik aan “De Redelijke Godsdienst” van Wilh. a Brakel (een soort dogmatiek waaruit ook vandaag nog veel te leren is); wel wat moeilijk misschien (gebruik dan een uitgave met hedendaags taalgebruik). Het beste is misschien: een dagboek van Mc. Cheyne  (een Engelse 'oudvader' die heel leerzaam, eenvoudig en inspirerend schrijft); voor elke dag een meditatie.

Veel zegen toegewenst bij het lezen,
Ds. C. den Boer (Barneveld)

Tags in dit artikel:

oudvader
5 reacties
Discipel
Als je tot nog toe weinig theologie hebt gelezen, zou ik beginnen met boeken van hedendaagse predikanten te lezen. Die boeken zijn vaak een stuk beter te volgen en gebaseerd op dezelfde Schrift en gereformeerde belijdenis. Denk bijvoorbeeld aan boeken van ds. C.G. Vreugdenhil.
Jn1991
Eerlijkgezegd, ben ik het er niet mee eens dat oudvaders minder goed te volgen zijn dan hedendaagse boeken. Mijn ervaring is dat oudvaders goed te volgen zijn, en het lezen ook erg van deze boeken verrijkend is. En natuurlijk kun je ook veel aan hedendaagse boeken hebben. Mijn tip is: lees beide!

Goede en 'makkelijke' oudvaders zijn.
Thomas Boston - bijv. 'Om de uitnemendheid van Christus', iets moeilijker 'De viervoudige staat', maar goed te volgen.
Matthew Meade - 'Jong onder het juk van Christus' (een echte aanrader!) of 'De bijna-Christen ontdekt'

Hellenbroek is een redelijk gemakkelijke Nederlandse oudvader, evenals Smytegelt en Brakel. ook het boek 'De bekering' van Th. van der Groe is goed te volgen.
IJsselmond
De viervoudige staat is herschreven door Evert Barten en kan ik je echt aanraden.
De spiegel wordt je daarin goed voorgehouden!
Gerard
Alhoewel er gelukkig mensen zijn in het verleden en het heden waar we van kunnen leren, gaat er niets boven ijverige bijbelstudie al dan niet met hulp van andere boeken. Welk boek je ook leest, leg de Bijbel er naast legt studeer die driedubbel zoveel, van voor naar achter, todat je Christus werkelijk kent zoals Hij te kennen is.
En als een boek niet keer op keer naar de Bijbel verwijst en opbouwt vanuit de Bijbel, kan je het weggooien, dan is het niet meer dan de mening van de schrijver.
Chantal89
Je zou de boeken over de kerkgeschiedenis van Vreugdenhil kunnen lezen.
Of "de fransman van Geneve" of "Van geslacht tot geslacht" (van ds. Meeuse).