Veel bezig geweest met het geloof

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Verleden jaar rond de herfstvakantie ben ik behoorlijk veel bezig geweest met het geloof. Er gebeurde iets met mij; ik kan het niet echt onder woorden brengen, maar ik wilde niet eens meer kauwgom eten op school omdat dat niet mocht van school en ik dus zonde deed. Altijd als ik thuis kwam was het eerste wat ik deed was Bijbel lezen. Ik voelde mij gelukkig, maar soms had ik het ook heel moeilijk met mijn zonden die ik deed daarvoor, maar ook op de momenten dat ik ze deed. Langzaam echter werd het minder. Ik mis God nu. Ik weet niet of ik iets verkeerd heb gedaan. Misschien omdat ik ruzie heb gekregen met mijn vriendin of omdat ik verkering heb gekregen? Was mijn geloof dan een tijdgeloof of ben ik er te veel vanuit gegaan dat ik bekeerd was? Waarom merk ik niets meer van Hem? Help!

Antwoord

Bedankt voor je eerlijke vraag en de gegeven gedachten en ervaringen. Ik begin maar direct bij de kern. Was mijn geloof een tijdgeloof? Dat kan op je afkomen en je onrustig maken. Toch denk ik dat die wijze van denken je weinig helpt. In ons leven kan van alles gebeuren waarop wij misschien wel eens te snel een antwoord willen hebben. Hoe raakte je bezig met het geloof? Spraken bijbelteksten, preken je aan? Herkende je daarin iets van je eigen leven?

Je spreekt over besef van je zonde. Dat is als God ons daarvan bewust maakt meer dan ergernis of spijt. Het is je schuldig weten en ervaren je zelf niet verder te kunnen helpen. Daarin blijft de verwondering over dat God niet wil afwijzen maar Jezus, Zijn Zoon, gaf. Die wilde betalen door te sterven. Dat geeft bevrijding en afkeer van de zonde en de kracht om er tegen te strijden. Maar je kunt terugvallen. De duivel kan je aanvallen. De Heere kan ons beproeven of we echt volhardend zijn.

Mijn raad is om vol te houden met bidden en bijbel lezen. Luister ook zondags naar het Woord van God en vraag over alles Zijn licht en zegen. Dan lees ik niet in de bijbel dat God niet helpen wil of jou begint te verwijten dat je niet trouw genoeg bent enz. De enige grond voor behoud en vrede is de Heere Jezus. Hij is gekomen om zondaren zalig te maken. Denk eens aan: bid zonder ophouden; volhard in het gebed.

Veel sterkte en Gods licht toegewenst,
ds. B. J. van Vreeswijk

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidtijdgeloof