Morning-afterpil geslikt

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee. In mijn verleden waarin ik op seksueel vlak te ver ben gegaan heb ik eens in paniek een morning-afterpil geslikt. In de biologielessen op school (reformatorisch) werd mij verteld dat de morning-afterpil geen abortus is. Daarom heb ik het genomen, omdat ik echt in de veronderstelling was dat het geen ‘kwaad’ kon. Ik hoor steeds meer berichten dat dit wel zo is. Ik ben daar natuurlijk enorm van geschrokken. Dat zou betekenen dat ik misschien wel abortus gepleegd heb (dat weet je nooit zeker, want misschien had ik zonder pil ook niet zwanger geworden). Toch kan ik daar niet mee leven en ik voel me ontzettend schuldig als dit waarheid is. In mijn domme onwetendheid, naïviteit heb ik een slechte keus gemaakt. Heb ik gezondigd tegen God? Natuurlijk was het verkeerd dat ik gemeenschap heb gehad. Anders had ik die pil ook niet hoeven slikken. Ik heb nog steeds een relatie met mijn vriend en God gaf de kracht om na een lange strijd met de zonde (seks voor het huwelijk) te breken. Het is nog steeds erg moelijk, maar God is ons genadig nabij hierin en sterkt ons. Hierin mag ik, na lange tijd, weten dat dat vergeven mag zijn. Kunt u een eerlijke reactie hierop geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller, je stelt deels een moeilijke vraag omdat ik theoloog ben en geen gynaecoloog. Wat ik zeg over de morning afterpil ontleen ik niet aan eigen kennis en kunde, maar ik spreek hierin deskundigen na. Iemand zegt: “Er bestaat absoluut geen pil waarvan voor 100 procent gegarandeerd is dat die geen abortus veroorzaakt.” En verder: “Of de morning afterpil preventief of abortief werkt hangt ervan af of de vrouw geovuleerd heeft of niet en of de eicel bevrucht is.” Wil je hier meer over weten, dan raad ik je aan om met een christen-arts contact te zoeken.

Dit is niet het laatste wat ik te zeggen heb, want zoals je zelf schrijft heb je na een lange worsteling gebroken met het hebben van geslachtsgemeenschap voor het huwelijk. Het is een daad van geloof om hierin God te volgen en te reserveren wat Hij aan gehuwden geven wil (vgl. Gen.2:24). Dat is overigens niet makkelijk, daarom kun je in deze strijd alleen staande blijven als je de wapenrusting van God hanteert en samen als vriend en vriendin buigt onder het kruis van Christus.

Toch is er een moment geweest dat je wel geslachtsgemeenschap had. Je deed dingen in onwetendheid en je dacht dat het geen kwaad kon om de morning afterpil te gebruiken. Heb je daarmee gezondigd? Ja. Je kunt namelijk ook onwetend zondigen en daarmee verklaart God je schuldig. En zonde betaalt slecht: de dood (Rom.6:23). Onze zonden verdienen de dood. Zo ernstig is de zonde en zo ernstig neemt God de zonde. Op Golgotha zie je precies wat onze zonde veroorzaakt. Golgotha betekent: mijn zonde! Maar God straft de zonde aan Zijn eigen lieve Zoon, zodat wij door Hem tot God kunnen naderen en komen. Als jij Hem jouw zonde en schuld belijdt, dan is er verzoening en vergeving voor de grootste van de zondaren. Ook voor jou.

Jij zegt dat je mag weten dat God je genadig is en dat Hij je zonden vergeven heeft. Dat is een rijk bezit. Gods genade maakt namelijk het verschil: jij ontvangt wat je niet hebt verdient. Christus jouw zonde en jij Zijn gerechtigheid.

Hoe zit het dan met de morning afterpil? Jij hebt die in je onwetendheid gebruikt en dacht er geen kwaad mee te doen. Later heb je ontdekt dat het anders was. Je voelt je schuldig. Belangrijk is dat je je schuldig weet voor God en dat Gods Geest je daaraan ontdekt, want dan wijst de Heilige Geest ook op het middel om je van jou zonde te bevrijden. Dat middel is het bloed van Jezus Christus dat reinigt van alle zonde. Daarin ligt de grond van de verzoening en voor de vergeving. En als God vergeeft, dan vergeet Hij jouw (morning afterpil)zonde ook, omdat Hij niet jou aanziet, maar ziet op Zijn volmaakte Zoon. Daarom... ga heen en zondig niet meer!

De Heere geve moed en kracht om als een reine bruid voor Hem te leven,
Ds. E. Gouda | Nieuw-Lekkerland

Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland