Kappen met knul

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Beste Marijke Rots, u heeft mijn vraag eens beantwoord die ging over “niet uit de cirkel kunnen komen.” Nu zijn we een paar jaar verder. Ik ben eigenlijk ten einde raad. Heb verkering gehad met een jongen, heel lief en ik hield en hou zielsveel van hem! Hij heeft een complex verleden, gescheiden ouders, en ik kon daarom goed begrijpen dat hij zijn liefde vooral zocht in het lichamelijke. Hij had al enkele keren verkering gehad, voordat wij verkering kregen. Hij heeft een seksverslaving, maar ik wilde hem hierin ondersteunen en helpen. Onze verkering heb ik uitgemaakt, omdat ik het niet trok en bang ben geworden. Hij zei echt van mij te houden en ik hoopte dat het goed kwam en zocht hulp, maar hij had toen alweer verkering met een ander. Ik ben daardoor ingestort en heb een enorm schuldgevoel gekregen dat ik de verkering heb uitgemaakt. Ondertussen had hij alweer verschillende contacten gehad, maar hij zei wel echt van mij te houden. Als ik met hem verkering aan zou gaan, zou hij geen behoefte hebben aan andere meiden. Dit durfde ik niet direct. Wist niet meer of hij echt van mij hield. Omdat ik wist van zijn (intieme) contacten met anderen na onze verkering, ben ik erg krampachtig geworden. Wilde echt weer onbevangen richting hem worden, maar kon dat niet!! Ik wist dat hij diverse knappe meiden had gehad en ik was bang dat ik niet genoeg zou zijn. Heb toen samen met hem hulp gezocht en diverse gesprekken gehad, maar hij ging door met contacten met andere meiden, wat mij weer bang maakte. Hij zei dat ik dan maar verkering met hem moest aangaan, We hebben daarna weer hulp gezocht en samen met zijn psycholoog afgesproken dat we voor een bepaalde periode uit elkaar zouden gaan om individueel sterker te worden en daarna samen een gesprek zouden hebben. Dit gaf ons beiden wat lucht, en ik was heel blij dat een ander nu de verantwoordelijkheid over nam. Ik heb hem de bevestiging gegeven dat ik echt met hem verder wilde en hoopte ook echt dat hij sterker zou worden omtrent zijn seksverslaving. Maar een tijdje later liet hij mij weten dat hij geen contact meer wilde. Ik was radeloos. Heb hem wat later gebeld en het bleek dat hij weer een ander had, waarmee hij ook heel ver ging in het seksueel contact. Ben toen overspannen geraakt en hij heeft direct de verkering uitgemaakt met dat meisje en mij gezegd dat hij een domme fout begaan had en toch met mij verder wilde. Dit moest ik in een kwartier beslissen, wat ik niet kon. Hij besloot daarna om toch weer met die ander verder te gaan. Maar die wilde niet meer. Hij heeft mij toen direct laten weten dat zijn verkering weer uit was en hij er achter gekomen was dat hij zich toch met mij verbonden voelde. Nu zijn we weer een paar maanden verder. We hebben nauwelijks contact, maar door dit alles ben ik me gaan terugtrekken en voel ik me heel eenzaam! Hou nog steeds veel van hem, maar ben zo bang geworden. Hij wil wel graag verder met mij en doet veel moeite om geen andere contacten aan te gaan. Kunt u mij advies geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een heel kort advies op je lange en uitgebreide verhaal: voorgoed kappen met deze knul! Kom op, zeg, je laat je toch niet steeds weer in een hoek drijven door hem? Hij gebruikt jou wanneer het hem te pas komt, lijkt het wel! Lees je brief nog eens over en tel dan alleen maar de keren dat hij jou wél wil en daarna weer níét wil. Zo’n relatie heeft toch geen toekomst? Hij belooft van alles, maar breekt zijn belofte net zo gemakkelijk weer. Denk je, dat dat beter wordt in de toekomst? Bij welke vraag gaf ik je eerder een reactie (ik heb nu bijna 700 vragen gehad en weet niet exact op welke jij doelt...), gaat dat over dezelfde jongen?

Je schrijft dat je bang wordt en je terugtrekt. Moet je eens zien wat deze verliefdheid met je doet. Is dit het ’geluk’ wat je mag verwachten van een liefde? Herpak jezelf. Rug recht, neus in de wind. En zeg hem, dat je hem nóóit meer wilt zien en spreken. Want hij is ver over jouw grenzen heen gegaan door je te claimen en te manipuleren!

Dat zal eerst misschien wel pijnlijk voor je zijn. Verdriet -om wat was en nooit wat kan worden- mag, hoor! Maar daarna dan ook: je hoofd omhoog!

Laatste: laat hem kletsen als hij nóg weer een keer contact zoekt. Uit is uit. Definitief. Klaar. Over. Zet figuurlijke grenspaaltjes om jezelf heen, voor wat betreft deze jongeman! Ik wens je alle goeds, en veel sterkte!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

uitmaken
5 reacties
Bambi
Als hij echt van jou houd, had hij je niet vervangen door een ander.

Hij manipuleert je.
Hoe zou dat in een huwelijk gaan: "Jij hebt geen zin in seks, dus ga ik naar een ander. En stop daar weer mee als jij wel zin hebt?"
En na iedere ruzie ook weer naar een ander?

Hij neemt duidelijk geen verantwoording voor zijn eigen gedrag, maar legt alle verantwoording bij jou neer.
Dat zou in een relatie of huwelijk niet anders zijn.
Hij weet dat je altijd weer hem klaar staat en maakt misbruik van jouw liefde voor hem.
En je geeft hem een excuus voor zijn slechte gedrag, want hij heeft zo'n slechte jeugd gehad.
Dat geeft hem nog niet het recht om jou slecht te behandelen.

Het wordt tijd dat je voor jezelf gaat kiezen.
Je hebt jezelf kapot laten gaan voor hem.
Terwijl een partner juist bedoeld is om ervoor elkaar te zijn.
Je verdient een man die voor jou kiest en je trouw blijft en zijn verantwoording neemt.
En jou tot steun is in plaats van jou kapot te maken.
levensbron
Vragensteller, helemaal met Marijke eens, kort en krachtig KAPPEN

Je bent toch geen speelbal?
Je bent niet verantwoordelijk voor zijn verleden.
Je lichaam is een tempel, wees er zuinig op.

Ook helemaal met bambi eens.
Lees en herlees het schrijven van Marijke.
Ik zou ook bang zijn voor seks met hem als hij met janenalleman in bed kruipt.
Straks brengt hij je nog een ziekte over om van het ergste maar niet te spreken.

Heel veel sterkte.
Je moet vast een knappe meid zijn, want hij kiest knappe meiden uit.
Kijk maar eens in de spiegel.
Het komt vast goed met je.
Lisanne
Helemaal eens met Marijke Rots.

Toch wordt een beetje voorbij gegaan aan de hechting die deze vraagsteller heeft met de jongen en daarbij de moeilijkheid die er is om van hem los te komen. Uit ervaring in mijn omgeving weet ik dat deze hechting soms zo sterk is dat elke keer wordt toegegeven aan de verleiding met alle gevolgen van dien. Heel erg ellendig en moeilijk. Daar heb je hulp bij nodig.

Koste wat het kost willen blijven gaan voor een jongen die jou simpelweg behandelt als een stuk vuil, is niet normaal! Ga dat inzien.

(Als jij bent wie ik denk dat je bent, please zet dan eindelijk een keer stappen! Je gaat kapot!)

Lisanne
Rotterdam
altijdwat
Inderdaad Lisanne,
helemaal mee eens..helaas uit ervaring. vraagsteller, stop hier alsjeblieft mee voor je nog meer beschadigd wordt door deze jongen. Het kan je echt zo beschadigen dat het in de toekomst lastig wordt je weer opnieuw aan iemand te hechten.
Het klinkt als iemand met een persoonlijkheidsstoornis, alhoewel ik voorzichtig wil zijn met etiketjes plakken. Maar je zou s kunnen googlen en kijken of je daar wat van herkent.
mieptruus
Manipulatie kan niet in een echte relatie!