Niet uit cirkel kunnen komen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Voor mijn gevoel zit ik in een cirkel waar ik niet uitkom. Ik heb een paar maanden verkering gehad en dit zelf een paar jaar geleden uitgemaakt. Deze jongen heeft nog zoveel invloed op mij, dat ik me nog steeds niet van hem losmaken kan. Hij heeft inmiddels weer verkering gehad en we hebben elkaar weer ontmoet. Ik weet de reden waarom ik het destijds uitgemaakt heb. Hij zegt weer naar mij te verlangen en ik voel me ook nog steeds aangetrokken tot hem, maar voel ook constant angst omdat ik zijn lichamelijke behoefte ken en het makkelijk aangaan van contacten met andere meiden. Ik voel me ook schuldig, omdat ik het gevoel heb er voor hem te moeten zijn. Dit is slopend, ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Hopelijk mag Marijke Rots deze vraag beantwoorden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je verwacht van mij een antwoord. Op welke vraag eigenlijk? Als je vraag is “wat moet ik doen?” is mijn antwoord: pen en papier pakken. Opschrijven wat je van een relatie (in het algemeen) verwacht. Wat je van déze relatie –opnieuw- zou mogen en kunnen verwachten. Wat je van deze jongen verwacht. Wat mág/kún je –opnieuw- van hem verwachten? Maak twee kolommen, met daarin de sterke en de zwakke punten. Zo maak je voor jezelf inzichtelijk wat deze jongen (weer) met je ‘doet’. Je hebt de verkering destijds uitgemaakt. Dat was niet voor niets! Jij weet de reden, en of die reden nu nog belangrijk genoeg is om níét in de ‘strik’ te stappen van “er voor hem moeten zijn.” Waarom zou jij er voor hem moeten zijn als hij blijkbaar niet zo trouw in relaties is en nogal eens wisselt? Waarom komt hij nu weer naar jou toe? Heeft dat te maken met het gemak waarmee hij weer bij jou terecht kan (als ik het zo even mag zeggen)? Het komt mij voor (al weet ik dat niet zeker, natuurlijk!) dat hij jou gebruikt en dat jij je laat gebruiken.

Schuldgevoel moet je even parkeren: het gaat nu om de kéuze die je (opnieuw) moet maken. Als je gekozen hebt, gá er dan voor. Denk er daarna maar over na of dat schuldgevoel terecht of onterecht was.

Angstgevoelens moet je serieus nemen: wat heeft dat gevoel met liefde te maken? Of zie je begeerte aan voor liefhebben?

Nou, best meid, je hebt in ieder geval stof tot nadenken! Laat maar eens horen wat je besloten hebt!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid