Vaak ‘s nachts plassen

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Ik, meisje 22 jaar, moet vaak ‘s nachts plassen, meestal wel één of twee keer. Het maakt niet uit of dat ik 's avonds minder of zelfs niets drink, ik moet altijd wel. Over het algemeen drink ik juist erg weinig. Hooguit vijf glazen per dag, meestal vergeet ik het. Maar als ik het ophoud en niet ga en dus weer in slaap val (als dat al lukt) heb ik ‘s morgen een enorme drang om te plassen, maar komt er bijna niets tot helemaal niets uit en zit ik soms wel 5 minuten op de wc om het te proberen. Zelf denk ik dat het dan is omdat mijn spieren soort van verkrampt zijn. Kan dat? Zijn daar oefeningen voor, welke? Is dit normaal? Ik heb het er met meerdere mensen over gehad maar tot nu toe herkent niemand het. Wat kan het zijn?

Antwoord

Je hebt een lastig plasprobleem. Het lijkt me verstandig met je huisarts hierover te praten. Het beeld zou kunnen passen bij bekkenbodemproblematiek. Een bekkenbodemtherapeut kan daarbij behulpzaam zijn. Overleg een en ander met je huisarts.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

plas(sen)
3 reacties
Annemieke1
Ik herken een klein beetje. Toen ik overdag weinig dronk, moest ik er 's nachts ook zo'n 2 á 3 keer uit. Het is opgelost nu ik overdag genoeg drink.
Lijss84
Ik moet er ook bijna elke nacht 1 of 2x uit. Als ik niet ga, dan word ik binnen een uur wakker en moet ik weer. Dus meestal ga ik maar meteen. Ik herken dus niet je ochtend probleem.
javisje
Door te weinig te drinken (en dus te plassen) overdag krijg je ook een luie blaas. Dat kreeg ik te horen van de wijkverpleegkundige ivm het bedplassen van mijn zoon van 7.