Man heeft tijdens ons huwelijk ontucht gepleegd

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft tijdens ons huwelijk ontucht gepleegd met mijn zusje. Dat is nu openbaar en bij de rechter. Het lijkt of hij t.o.v. van mij absoluut geen schuld voelt. Dit vind ik erg moeilijk. Vooral omdat ik ondanks alles toch voor hem gekozen heb. Daardoor is contact met mijn familie erg pijnlijk en moeizaam. Hij lijkt dat niet te voelen. Zijn er vrouwen/meisjes die dat ook hebben meegemaakt of meemaken? Ik wil graag bij hem blijven omdat ik van hem hou, maar hij maakt het me zo moeilijk. Hebben jullie advies en richtlijnen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je zit in een heel moeilijke situatie en vraagt om advies hierin. Dat kan ik me goed voorstellen! Ik zal proberen je wat mee te geven. Allereerst valt het me op dat je in je vraag expliciet schrijft dat je, ondanks alles, toch voor je man gekozen hebt en nog veel van hem houdt. Je bent daar heel stellig in. Wat maakt dat je hier zo stellig in bent? Voel je dat ook zo, of ben je bang voor alle veranderingen als je weg zou gaan?

Daarnaast valt op dat je schrijft dat het lijkt of hij geen schuld voelt en dat het ook lijkt alsof hij niet voelt dat het contact met jouw familie moeizaam verloopt. Kun je hier ook met je man over praten? Dat zou misschien meer duidelijkheid kunnen geven, of het alleen maar zo lijkt, of dat hij daadwerkelijk geen schuld voelt.

Stel dat je man inderdaad geen schuld zou voelen, dan zou dit voor jou heel moeilijk zijn. Er is namelijk wel iets gebeurd dat op twee manieren je vertrouwen heeft geschaad: ten eerste heeft je man heeft ontucht gepleegd (overspel) en ten tweede is dit gebeurd met je eigen familie. Je kunt je dan afvragen of je hem nog kunt vertrouwen. Het feit dat het je eigen familie betreft, maakt jouw relatie met je familie ook anders. Het kiezen voor je man, voelt dan bijna als een keuze tegen hen. Dit geldt zeker wanneer je man tegenover je zusje geen schuld heeft beleden. Daarnaast zou het kunnen dat het contact met anderen ook moeizamer verloopt, nu de zaak bij de rechter is en dus openbaar. Dat kan maken dat je je, naast al je andere problemen, ook nog heel eenzaam kunt voelen.

Het gebeurt vaker dat vrouwen in zo’n moeilijke positie zitten. En veel vrouwen kiezen dan in eerste instantie ervoor om bij hun man te blijven. Maar heel regelmatig blijkt dat dit bijna onmogelijk is. Zeker wanneer zij kinderen (dochters) hebben en ze niet het vertrouwen hebben dat hun man op een goede manier met zijn dochters omgaat.

Het is in ieder geval voor jou heel belangrijk dat je zelf, zonder je man, met iemand die je vertrouwt in gesprek gaat. Dit kan bijvoorbeeld een predikant zijn, maar je kunt ook denken aan een professionele hulpverlener. Die kan met je nadenken over hoe je verder moet en je steunen in de keuzes die je maakt. Alleen deze weg gaan is te zwaar, daar heb je anderen bij nodig.

Ik wens je heel veel sterkte toe!!

Hanneke Slootweg

Lees meer artikelen over:

overspelseksueel misbruik