1 Korinthe 9

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

1 Korinthe 9 staat eigenlijk op een vreemde plaats, als wij kijken naar de context. Hoofdstuk 8 gaat over de deelname aan offermaaltijden, hoofdstuk 10 is eigenlijk een vervolg. Dit gaat over de deelname aan het Heilig Avondmaal. Waarom staat 1 Korinthe 9 op deze plaats en bijvoorbeeld niet na hoofdstuk 10?

Antwoord

In de eerste brief van Paulus aan Korinthe geeft de apostel antwoorden op vele vragen die speelden in de christelijke gemeente. Zijn opvolger Apollos stond voor een haast onuitvoerbare taak. Moeilijke punten waren:

a. De ongeestelijke verdeeldheid binnen de gemeente (1 Kor.1 + 3).
b. Paulus’ apostelschap ter discussie (1 Kor.2 + 4).
c. Zedeloosheid (Korinthe was een havenstad). Zelfs was een gemeentelid met
    zijn stiefmoeder getrouwd (1 Kor. 5).
d. Twistzaken die voor aardse rechters werden gebracht (1 Kor. 6).
e. Huwelijksproblemen (1 Kor.7)
f. Deelname aan maaltijden met aan de afgoden geofferd vlees (1 Kor. 8).
g.  Paulus’ beroep op zijn “way of live” in zijn apostelschap (1 Kor. 9).
h. Het waarschuwend voorbeeld van Israël; geen afgoderij, deelname aan het HA sluit afgoderij uit (1 Kor. 10).
i. De vrouw in de gemeente/het HA (1 Kor. 11).
j. Verscheidenheid van geestelijke gaven (1 Kor. 12-14).
k.  Opstanding der doden (1 Kor. 15).
l.  Collecte voor Jeruzalem, enz. ( 1 Kor. 16).

In 1 Kor. 10 gaat Paulus in feite nog even door op het thema van hoofdstuk 8, mede i.v.m. het HA. Hoofdstuk 9 onderbreekt dus in zekere zin zijn betoog. Maar zo doet Paulus het wel meer. Hij zet dan zijn woorden kracht bij met een beroep op zijn manier van doen als apostel. Daarmee vraagt hij ook krediet voor zijn ingaan op vele kwesties.

Ds. C. den Boer

Lees meer artikelen over:

Korinthe