Ik heb een stel vriendinnen in mijn klas die raar doen de laatste twee jaar tege...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik heb een stel vriendinnen in mijn klas die raar doen de laatste twee jaar tegen me. Ze spreken allerlei leuke dingen met elkaar af, bijvoorbeeld naar een musical of ergens heen gaan met z’n allen achter mijn rug om. En als ik er bijzit, dan zit ik altijd aan de zijkant. Als ik naast iemand ga zitten, dan komt er niemand aan de andere kant van mij zitten. Ook een probleem is dat ze totaal geen rekening met mij houden omdat ik een handicapje heb aan mijn knie waardoor ik niet op de grond kan zitten en bepaalde sporten niet mag doen. Ze gaan dan altijd buiten met lekker weer op de grond zitten. Als ik vertel dat ik dat niet kan, dan zeggen ze dat ik maar binnen moet gaan zitten. Ik heb het gevoel dat ik me telkens aan hun wensen moeten aanpassen. Nu is mijn vraag is dit normaal is? Moet ik een punt achter de vriendschap zetten zodat ik hun vriendin niet meer ben?

Antwoord

Ik kan me heel goed indenken dat dit een heel naar gevoel geeft. Ik vind het ook heel verstandig dat je er wat mee wilt, en dat je daarvoor naar Refoweb gaat.

Twee jaar is al wel een hele tijd. Het lijkt me hoog tijd worden om daar eens met ze over te praten. Daarvoor zou ik niet al te veel vriendinnen tegelijk spreken, maar als dat zo uitkomt, kan dat ook wel. Het lijkt me echter verstandiger om eerst eens aan één meisje (iemand waarvan je denkt dat ze best wel om je geeft) te vragen of zij kan zeggen wat er aan de hand is.

Kom niet met beschuldigingen, maar probeer het onderwerp vanuit jezelf aan te snijden. Zo in de trant van: "Ik merk de laatste tijd dat ik een beetje buiten de groep kom te staan en dat vind ik heel naar". Stel verder evt.
vragen, maar ga niet verwijten of beschuldigen. Je kunt zo merken of zij dit allemaal heel bewust doen of dat ze eigenlijk niet goed beseffen wat dit jou doet. Vriendschap opzeggen lijkt me wel heel resoluut. Er zijn eerst andere stappen te nemen, voordat je zoiets doet.

En telkens aan de wensen van anderen aanpassen is inderdaad niet normaal en dat moet je ook niet willen. Het is in het leven geven en nemen, zeker onder vriendinnen.

Ik wens je heel veel sterkte hierbij.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

relaties