Zingende engelen

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

Een reactie/vraag op de zingende engelen, waarover ds. Van der Wind het heeft in zijn laatste antwoord. Waar in zijn bijbel leest ds. W. van der Wind dat de engelen het “Ere zij God” zongen? In mijn bijbel lees ik niets (!) over zingende engelen. Wanneer er sprake is van engelen die hun stem gebruiken, worden in de vertaling werkwoorden gebruikt als, zeggen en roepen. (Efratha's velden/Heilig Heilig Heilig). We kunnen m.i. op bijbelse grond dus niet aannemelijk maken dat engelen kunnen zingen. Voor de rest kan ik het antwoord van ds. Van der Wind volledig onderschrijven. Stel je eens voor dat de Heere alleen ons hart zou horen! Verstond Hij ons dan nog steeds zo goed?

Antwoord

U heeft inderdaad volkomen gelijk, de engelen proclameren Gods kabod die in Christus is neergedaald op de aarde. Dit proclameren gaat meer op de wijze van scanderen dan van zingen in de zin zoals wij dit gebruikelijk opvatten.

Maar als u in de Dikke van Dalen kijkt, zult u zien dat de definitie van zingen breder is dan wij vaak denken. B.v. "in dichtvorm behandelen" of "een muzikaal geluid voortbrengen". Laten wij oppassen hemelse zaken op te sluiten in de ons bekende definities of betekenissen. Ons begripsvermogen is hierin totaal ontoereikend.

Hartelijk dank voor uw aanvulling.

Ds. W. van der Wind

Lees meer artikelen over:

engelenzingen