Cooper-test

drs. A.J. van den Noort / 1 reactie

Vraag

Vraag aan een arts/medicus. Voor mijn nieuwe studie deden wij de Cooper-test. Omdat ik rennen niet vol kan houden, liep ik rustig, dus ik scoorde minder en mijn conditie kreeg "zeer slecht" als score. In hoeverre moet ik hier iets mee doen? Naar een arts gaan voor verder onderzoek? Ik heb een astmatische aanleg en ren of loop nooit hard, alleen wandelen. Dat ik weinig energie heb dat weet ik. Het komt ook doordat ik jaren overbelast ben. Maar ik ga toch wel aan mijzelf twijfelen als ik zie dat iedereen die rondjes kan rennen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik schat in dat je een jaar of 20 bent. Ook weet ik niet hoe je bouw is: heb je een normaal postuur, of heb je (heel erg) overgewicht? Normaal gesproken zou je als gezonde tiener/twintiger de Coopertest beter af moeten kunnen leggen. Het kan zijn dat je gewoon een matige/slechte conditie hebt, wat door training natuurlijk kan verbeteren. Eventueel zou je hiervoor naar een fysiotherapeut kunnen gaan, die met jou een trainings/opbouwschema vast kan stellen.

Soms zien we echter dat "gewoon een slechte conditie" niet de hoofdoorzaak van je slechte Coopertest is, maar dat er sprake is van een onbehandelde/onderbehandelde astma.

Ik raad je aan om een keer naar je huisarts te gaan, bespreek met hem/haar je matige uitslag en laat eventueel een keer een longfunctie-onderzoek doen, dit kan over het algemeen gewoon bij de praktijkverpleegkundige van de huisarts. Als er sprake is van astma, is over het algemeen je longfunctie (en daarmee vaak ook je conditie) goed te behandelen.

Succes!

Met vriendelijke groet,
Art van den Noort

Lees meer artikelen over:

astmaconditie
1 reactie
mortlach
Ik heb/had altijd een hekel aan de Coopertest en rennen in het algemeen - vanwege voeten, heupen en rug. Dus scoorde ik daar ook nooit goed op, terwijl je me gerust 2 uur op een fiets kon zetten. Eén test die je toevallig niet ligt, zegt niet zo heel veel over je conditie.

Dat gezegd, mocht je conditie willen opbouwen, dan hebben sportscholen vaak zogenaamde Spinning lessen. Dat is uitermate geschikt om je uithoudingsvermogen te verbeteren.