Anders over het geloof denken

Ds. J.J. van Holten / 8 reacties

Vraag

Regelmatig loop ik tegen het feit aan dat ik moeilijk met andersdenkenden om kan gaan. En daar bedoel ik mee: mensen die anders over het geloof denken dan ik. Als ik in een gesprek hoor dat iemand bijvoorbeeld van opwekkingsliederen houdt, dan vind ik dat lastig. (ik zeg het maar even gewoon eerlijk). Het is niet zo dat ik iemand direct veroordeel, maar ik vind het moeilijk om voor dat standpunt begrip op te brengen, omdat ik daar zelf heel anders over denk. In mijn hart ben ik overtuigt dat de Heere mensen uit allerlei denominaties tot Zich brengt. Maar ik merk bij mezelf dat ik in de praktijk daarin heel erg tegen grenzen aanloop. Dit vind ik heel erg. Ik zou zo graag iedereen in zijn waarde laten, maar in gesprekken kan het soms maar zo tot een discussie komen en de liefde is dan ver te zoeken, wat mij dan later weer veel verdriet doet. Hoe moet ik hiermee omgaan? De liefde onderling is zo belangrijk! Er is al zoveel narigheid voortgekomen uit het feit dat christenen elkaar zo bevechten op hun mening (oorlogen en kerkscheuringen). Soms weet ik niet goed waar ik wel of niet iets van mag/moet zeggen. Waar moet ik aan vasthouden en wat moet ik loslaten? Ik moet vaker mijn mond houden en het aan de Heere overlaten. Ik bid daarom. Maar het komt elke keer weer terug.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik vind het heel lastig om op je zeer persoonlijke vraag een goed antwoord te geven. Misschien is je vraag wel daarom al diverse keren van de ene- naar de andere kant van mijn bureau verhuisd. Te meer omdat je zelf in het vervolg van je vraag een aantal dingen die ik je zou willen meegeven al hebt aangestipt. Het belang van de onderlinge liefde bijvoorbeeld.

Nu is het, op grond van de Bijbel een andere mening  hebben over een aantal zaken, niet meteen liefdeloos te noemen. Integendeel. We zijn als christenen aan elkaar gegeven om elkaar indien nodig met een beroep, op de Schrift te corrigeren.

Wat ik meen op te maken uit je vraag is dat het in jou geval niet gaat om hele principiële dingen. Als iemand bijvoorbeeld het verzoeningswerk van Christus loochent, dan kun je niet anders dan daar tegenin gaan. Maar als het gaat om mensen die graag een opwekkingslied zingen, ja dan hebben we het natuurlijk over iets heel anders.

Dat is denk ik het eerste wat van belang is. Er zijn hoofdzaken en bijzaken. Je spreekt over liefdeloosheid en kerkscheuringen. Die zijn vaak voortgekomen uit het feit dat van hoofdzaken bijzaken werden gemaakt en omgekeerd. We moeten niet vergeten dat Gods Kerk wereldwijd heel divers en veelkleurig is. Dat zou dus mijn eerste advies zijn: Is het een bijbelse hoofdzaak of zijn het bijzaken? (Calvijn sprak in dit verband over "middelmatige dingen"). Ik lees nergens in de Bijbel dat we over alles hetzelfde moeten denken. Ik lees wel over een eenheid van het geloof in Jezus Christus. Daar moet het altijd maar weer om  gaan.

Zondag (23-6-13) preekte ik over het verhaal van Petrus die bij een heiden (Cornelius) naar binnenging nadat hij het visioen van het laken had gezien (Handelingen 10:1-35) Toen moest ik aan jouw vraag denken. Petrus moet heel wat van zijn oude Joodse godsdienst overwinnen om tot deze stap te komen. Maar de Heilige Geest bracht hem zo ver dat hij toch deed wat God van hem vroeg.

Als je die preek een keer wil bekijken en beluisteren kan dat hieronder. Dan kun je horen hoe God wil dat wij met andersdenkenden om hebben te gaan.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten
Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

andersdenkendenbijzakenliederen
8 reacties
anna30
Maak van bijzaken maar geen hoofdzaken....
Niet jouw mening is belangrijk over het dienen van God, maar alleen Zijn mening en Zijn eer en aanbidding. En als de één dat met een opwekkingslied doet, de ander met een niet-ritmische psalm, zo kan een jonger dat doen in een rap op house-muziek. Grenzeloos, Hem verheerlijken, en dan maakt het niet uit op welke manier.

Probeer jouw meningen en zienswijzen wat los te laten in discussies, zo hoef je geen discussie te voeren en kun je blij zijn voor diegene dat hij/zij God mag kennen en dienen op zijn eigen unieke manier.
moedervan2
Ik ben het ermee eens dat er zeker een grijs gebied is, waarin iedereen zijn eigen weg moet gaan voot Gods aangezicht. Opwekking is daar 1 van... al is over opwekking ook heel veel te zeggen. 1 daarvan is dat er enorm veel herhaald wordt en dat die soort van muziek maken zijn oorsprong vindt in mantra (boeddhisme). Opwekking is dus echt niet onschuldig en veel teksten zijn onbijbels.

http://www.toetsalles.nl/htmldoc/opwekkingsliederen.bezwaren.htm

Anna30 zegt dat jongeren God kunnen groot maken in een rap op housemuziek. Dit ben ik zeer oneens met haar. Er zijn soorten muziek die hun oorsprong duidelijk vinden in de duivel. Housemuziek is daar 1 van. Ga eens naar een houseparty en je zult het met me eens zijn dat de mensen die daar komen ernstig te kort worden gedaan op geestelijk gebied. Het is echt niet zo dat alle soorten muziek geoorloofd zijn als de tekst maar goed is. Sommige soorten muziek hebben hun oorsprong in de duistere wereld.
Zelf heb ik er altijd moeite mee als mensen niet serieus willen onderzoeken. Alles moet tegenwoordig maar kunnen. Zelfs raphouse als de tekst maar goed is. Maar er zijn ook gebieden in deze wereld die echt fout zijn en die echt duivels zijn. Housemuziek is daar zeker 1 van, vind ik. Dat noem ik dan geen bijzaak meer, hoor.
mortlach
@moedervan12: En wat zegt de huidige verschijningsvorm van house parties precies over de oorsprong van de muziek? Ik vind het nogal wat om te beweren dat het van de duivel komt - duidelijk nog wel, nou, zo duidelijk vind ik dat helemaal nog niet - omdat het tegenwoordig door hem zou worden gebruikt.
Samanthi
Genade zo oneindig groot
Voor ik die het niet verdien
Het leven vond want ik was door
en blind maar nu kan "k zien

opwekking 428
Probeer eens te relativeren en niet alles over een kam te scheren.
anna30
@moedervan2: duistere housemuziek zijn duister vanwege de teksten, niet vanwege de muziek! Drums, gitaren, bas, piano, keyboard... en er zit een flinke beat in. Niks onchristelijk. Hooguit anders dan we gewend zijn.
Weet je dat ze in Afrika veelal met de drums God loven?
Het heeft dus alles met cultuur te maken.
Ik zit in een multiculturele gemeente, waar veel jongeren zitten die van andere continenten komen. Voor hen is het normaal om al dansend, drummend en handen klappend God te dienen en te aanbidden.
Dat wij dat niet gewend zijn zegt niks over het feit dat het niet kan!!
En waarom zou God niet grootgemaakt kunnen worden met alle soorten muziek? Zoveel culturen, zoveel muziekstijlen toch? Zolang het maar 1 doel voor ogen heeft: God grootmaken in al Zijn glorie!

Ik zie liever een groep dansende rappers hun oprechte liefde en trouw voor God uitspreken dan een groep half-slapende tieners in de gereformeerde kerk die niet-ritmisch zingen en daar niets bij voelen.

Ook muziek kan een middel zijn die de Heere geeft om je hart te raken. Ik, opgegroeid onder de oud gereformeerde rechtse flank, nooit iets gevoeld van de woorden van de psalmen als jongere. Op mn knieen ging ik toen ik voor het eerst een opwekkingslied hoorde die puur en alleen voor Hem was! Hij raakte me aan door de muziek, de tekst. Hij liet me voelen welke liefde en kracht er bestond als je in Hem geloof, echt geloofd! De kracht van muziek.

Het gaat niet om de mensen die het zingen, of rappen, of die op de drums slaan. Het gaat om Zijn eer. En zolang dat in ere blijft is er mijns inziens niets mis met diverse muziekstijlen.
1a2b3c
Ik ben er ook voor om alles te toetsen, maar dan wel aan de Bijbel!!!
blijblij
ach moedervan2: herhalingen in muziek zijn een algemeen gekend en gebruikt concept in ongeveer alle religies. (en werd in de Latijnse mis al ver voor de komst van Opwekking gebruikt)
rotterdam
@moedervan2 ; veel herhaald wordt en dat die soort van muziek maken zijn oorsprong vindt in mantra (boeddhisme).

Zingt u psalm 136 wel eens ?
20 maal herhalen ; want Uw gunst alom verspreid, zal bestaan in eeuwigheid,

Lees nog eens de psalmen die het volk zong op weg naar Jeruzalem.
Het refrein "binnen U zal al onze fonteinen (bronnen) werd honderde zoniet duizende keren herhaald.

Ik ben benieuwd hoe ruim uw " grijze gebied" is, hoeveel van de ruim 2 miljard christenen doen het volgens uw normen wel goed ? Wie vallen er allemaal af ? Roomsen ? Oosters Orthodoxen ? Anglicanen ? Evangelische kerken ? Ik ben bang dat er bij u maar een klein kerkje overblijft.