Innerlijke verdeeldheid over Heart Cry

Ds. W. Pieters / 14 reacties

Vraag

Een vraag aan ds. Pieters. Veel mensen in mijn omgeving zijn erg enthousiast over de Stichting HeartCry. Zij willen mij graag een keertje meenemen naar een van de conferenties en dan vooral naar de lezingen van Paul Washer. Nu ben ik wel erg geïnterresseerd in de onderwerpen die aan bod komen, maar ik heb ook al veel gelezen op hun website over henzelf en de thema's die besproken worden. Veel van de artikelen zorgen voor een innerlijke verdeeldheid bij mij. Waarom weet ik niet precies. Het lijkt me wel goed om je te verdiepen in bepaalde onderwerpen, maar ik weet zeker dat God ook werkt als ik mij thuis in alle stilte in Zijn Woord verdiep. Maar soms krijg ik de indruk dat je, wil je God leren kennen, je toch zeker veel/alles wat HeartCry leert zal beamen. En dat kan ik niet. Ik kan die drukte zelfs niet eens verdragen met Gods Heiligheid. Is dit mijn 'gebrek' ? Ook kan ik met de stellingen die over natuurgenezing gaan niet uit de voeten. Ook de toon in het artikel over rijkdom (het lijkt wel zonde om rijk in aardse goederen te zijn) kan ik niet waarderen. Zelf zie ik mijn aardse goed als een gave van God. Nu is het zo dat enkele mensen die ook veelvuldig de conferenties bezoeken, zelf in leven niet echt een voorbeeld zijn (in mijn ogen, maar misschien kijk ik niet goed). Persoonlijk vind ik het erg activistisch. Doet me soms aan Jehova's Getuigen denken. Maar toch: ook kinderen van God gaan soms graag naar deze conferenties toe. Ik weet het soms niet meer. Veel doe ik op gevoel, en mijn gevoel zegt dat dit niet bij mij past. Maar gevoel mag geen leidraad zijn! Ik heb begrepen dat u ook een informatiebrief hierover in uw gemeente hebt laten rondgaan. Nu is mijn vraag:wat is uw mening over deze stichting? Kan ik helemaal ervan uit gaan dat dit van God is? (u bent natuurlijk ook maar een mens, maar waarschijnlijk met meer kennis hierover dan ik?) Alvast erg bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Omdat ik binnenkort in Om Sions Wil wat grondiger op deze vraag in zal gaan, laat ik je vraag nu even onbeantwoord en verwijs ik je naar de brochures van ds. Den Boer uit Werkendam en ds. Huijgen uit Genemuiden:
http://www.esnips.com/doc/285d7872-78d0-4fa8-b21f-efdac9541c0d/Brochure_HeartCry

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

Heart Cry
14 reacties
Roozemond
Hoi, ik begrijp je worsteling. Zelf hoop ik juli D.V. voor de eerste keer naar een conferentie te gaan van Heart Cry. Het is voor mij innerlijk een worsteling geweest. Het antwoord/advies wat Arjan Baan aan mij gaf, heb ik veel aan gehad. Ik kan er pas over oordelen als ik er geweest ben. In de kring waar ik vandaan kom kijken ze ook met argusogen omdat ik er heen ga, maar is dat een christelijke houding? Ik begrijp de angst van de dominees wel, maar is die terecht?
Waren we allemaal als christenen maar eens activistischer!!!!

Ik bedoel het niet hard, maar had even behoefte om dit te delen....
Samanthi
Beste roozenmond
Die archusogen begrijp ik heel goed, buiten of Heart Cry nu wel of niet goed is, tijdens zo'n conferentie kun je een soort wijgevoel krijgen en het verwarren met de gemeenschap der heiligen, ben ik zelf ook al eens mee verward geraakt.

je schrijft: Waren we allemaal als christenen maar eens activistischer!!!!

ik las ergens wees geen termometer die zegt hè het is koud, maar een thermostaat die zegt het is koud ik moet meer warmte verspreiden,
gr Samanthi
Roozemond
Beste Samanthi,

Bedankt voor het delen! Kwilde even laten weten dat ik je reacties waardeer!

Gods zegen!
Samanthi
Ha Roozenmond
Insgelijk!
Gods zegen
gr Samanthi
eduard1
De vraag is specifiek gesteld aan ds. Pieters. Ik vraag mij af waarom?
Voor zover ik weet is ds. Pieters nooit op een HeartCry bijeenkomst geweest en moet hij zijn informatie dus hebben vanuit de 2e hand. Het lijkt mij erg lastig om daarop af te gaan.
Ik zou de vraagsteller adviseren om zélf de dingen te onderzoeken. Dat betekent een conferentie bezoeken en lees ook het visiedocument op de site van HeartCry.

De laatste vraag luidt: kan ik ervan uitgaan dat dit van God is?
De Heere Jezus zegt: Wie niet vóór Mij is, die is tegen Mij, en die niet met Mij vergadert, die verstrooit."
Ga naar een conferentie en hanteer bovenstaande uitspraak als toetssteen.

Let op: geen enkele beweging of (kerk-) verband is volmaakt, ook HeartCry niet. En óók voor mensen die de HeartCry conferenties bezoeken, geldt net als voor alle andere kerkmensen, dat leer en leven met elkaar in overeenstemming moeten zijn.
Roozemond
Amen Eduard!!
Joli
Helemaal mee eens, Eduard.
Onderzoek de dingen zelf, en sta er wel open voor, het zal anders zijn dan het in je eigen gemeente aan toe gaat! Gelukkig heb je vrienden die het fijn zouden vinden om eens mee te gaan. Volg hen eens en beoordeel dan tijdens en achteraf. Dit kan jezelf rust hierin geven.
Ga inderdaad niet op je gevoel af. Beoordeel de dingen vanuit de Bijbel. En bij twijfel kun je ook met anderen spreken die er zijn. Ik denk dat je volwassen genoeg ben om de dingen Bijbels te beoordelen.
Maar laat je oordeel niet hard zijn, gooi het kind niet met het badwater weg! HeartCry zal ook niet volmaakt zijn, net zo min als je eigen geestelijk leven en je eigen gemeente dat zal zijn.
Samanthi
@Joli
Als wij volwassen genoeg zijn om iets vanuit de bijbel te beoordelen, waarom zijn er dan zoveel dwalingen en stromingen die zich even eens beroepen op de bijbel?
gr Samanthi
Hanno78
Het lijkt me inderdaad niet meer dan logisch dat ds. Pieters eerst een keer een bezoek brengt aan een Heartcry-conferentie, voordat hij er 'aandacht aan kan schenken' in het blad Om Sions Wil. Je kan onmogelijk de zaak beoordelen als je zelf niet op een dergelijke bijeenkomst bent geweest. Waar praat je dan eigenlijk over. Van horen zeggen? Ik hoop dat ds. Pieters dat ook eerlijk van plan is. Wie heeft er contact met deze dominee?
Samanthi
Je kunt toch op de site kijken lezen en luisteren, daar kun je zien waar zij voor staan, je hoeft er echt niet perse heen te gaan.
jettie
inderdaad, ds pieters zal het heus wel voldoende onderzoeken voor hij er een artikerl over schrijft. en dat de persoon die deze vraag stelt hem aan ds pieters stelt, daar zal diegene wel een goede reden voor hebben. waarschijnlijk hecht hij waarde aan het antwoord van ds pieters
flwr
Ik ben zelf ook verschillende keren op een heartcry conferentie geweest en voelde me er ook niet echt prettig. Aan de ene kant is het heel mooi, het zingen met elkaar enzovoort. Maar ook ik vind het wel heel activistisch overkomen allemaal. Soms lijkt het wel of wij hier in Nederland op de Amerikaanse evangelische mensen willen lijken?
Ik denk niet dat we moeten proberen om er iets 'leuks' van te maken.
Aan verschillende dingen zoals een kringgebed, Amén zeggen enzovoort kan ik me zelfs gewoon gaan ergeren als ik niet uitkijk. Dan denk ik: als je graag iets wilt om je uit te leven doe het dan niet in je godsdienst.
Ik denk dat je er echt niet te licht over moet denken. Probeer vooral ook thuis, persoonlijk een relatie te hebben met God.
Je staat er uiteindelijk toch alleen voor....!

P.s. Ik wil niet dat het lijkt dat ik iemand veroordeel, dat is niet mijn bedoeling.
Samanthi
Het zijn dingen die niet bij je passen, kringgebed spreekt mij wel aan overal amen opzegen niet echt, maar bijvoorbeeld met opgeheven handen bidden of zingen wel, al zou ik dat in mijn gemeente niet doen, het zijn gewoonten, het gaat om de verzoening met God, het levenin Christus, ook bij heart cry, maar dit kun je niet creeren of opleggen, dan wordt het een wettische bedoening ik moet ik moet ik moet, Dominee Simona zei eens: we moeten zoveel, we zijn weer rooms geworden en daar bedoelde hij niet speciaal haert cry mee, maar je kunt het bedenken; je moet zondekennis hebben, een vijand voor God worden, je moet, maar je kunt niet!!!
maar in Christus is alles te vinden: verzoening heiliging rechtvaardiging, dagelijks leven met de Heere alles, dat hoeven we niet in onszelf en vanonszelf te creeren maar dat heeft Christus verworven.
Dat betekend niet met de armpjes over elkaar, dat doe je ook niet als je examen gaat doen, God weet en beslist toch alles? dan hoef je je ook niet druk te maken of je wel of nie slaagt voor je examen, nee zo ligt het nu neniet, God wil graag da wij met onze onmogelijkheden tot Hem gaan en Hem willen dienen zoald hij dit van ons vraagt!!!
een beetje paradox maar zo echt waar.
Ik zou zeggen zoek het niet bij haert cry, maar bij de Heere en zijn woord

gr Samanthi
Roozemond
Waar zijn we weer mee bezig? (en ik sluit mezelf daarbij in!) Wie lacht er nu?
Oké, dat wetend zetten we een punt achter deze discussie.