Afstuderen van student theologie

Ds. J.L. Schreuders / 2 reacties

Vraag

Hoe gaat het afstuderen van een student theologie eigenlijk? Moeten die ook een onderzoek doen? En hoe worden ze uiteindelijk dominee?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat is per kerk zeer verschillend. Je kunt daar dus geen vast antwoord opgeven. In de meeste kerken( waaronder de HHK ) moet men de  bachelor- en masteropleiding theologie hebben afgerond. Daarnaast moet er kerkelijk examen worden gedaan. Afstudeeropdrachten en scripties maken deel uit van de gehele opleiding. Ook die zijn dan afgerond. De uiteindelijke toelating tot het ambt en daarmee de beroepbaarstelling vindt plaats na het colloquium, in onze kerk afgenomen door de commissie toelating. Gewoonlijk wordt daar o.a. een ingediende preek met liturgie besproken en vindt er ook verder gesprek met de betrokkene plaats. Al eerder in het studietraject zijn er gesprekken met de student en vinden er ook onderzoeken naar en beoordelingen van geschiktheid tot het ambt plaats.

Hopelijk voldoet dit antwoord, maar het kan dus zijn dat het in jouw kerk anders gaat.

Ds. J. L. Schreuders

Lees meer artikelen over:

Theologie studeren
2 reacties
blijblij
PKN: bachelor aan een staats Universiteit of aan PthU (protestantse theologische uni) (is nieuw dacht ik)
master: 3 jarige master gemeentepredikant / geestelijk verzorger aan de PthU of 1 jarige master aan staats universiteit en 2 jaar master gemeentepredikant / geestelijk verzorger.
Dan kerkelijke examen en colloquium.

Voor bachelor en master gelden natuurlijk de algemene regels voor universitaire opleidingen. Dus scripties, onderzoek, papers, tentamen, stages enz. en 60 ects per jaar.
blijblij
Uiteraard een bachelor Godgeleerdheid of Theologie ;)