Te hardhandige gebitsreiniging

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Graag wil ik een vraag stellen aan tandarts Hoek. In 2013 heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad in een voortand, er was toen nog geen ontsteking zichtbaar bij de wortelpunten. Deze tand was in 1997 half afgebroken. Na die wortelkanaalbehandeling had ik geen klachten. Toen moest ik in 2014 naar de mondhygiëniste. Ik gaf aan dat ik niet wilde dat ze mijn voortanden behandelde i.v.m. de kwetsbare voortand. Ze wilde perse m’n voortanden schoonmaken, dus ze ging met een soort rechthoekige vijl tussen mijn voortanden door. Dit ging voor mijn gevoel erg hardhandig.

Een paar maanden later ging mijn voortand naar voren staan en ik kreeg kleine schokjes in de tand. Dit heb ik aangegeven bij de tandarts, maar hij dacht dat er niets aan de hand was. In de zomer van 2018 heb ik toch een foto laten maken, toen was er een ontsteking bij de wortelpunten van de voortand zichtbaar. Ik denk zelf dat dit komt door de behandeling van de mondhygiëniste. Onze tandarts ontkent dit en zegt dat dit echt niet kan.

Wat denkt u? Is het mogelijk dat door de hardhandige behandeling van de mondhygiëniste de tand met wortelkanaalbehandeling een ‘opdoffer’ heeft gehad en hierdoor scheef is gaan staan en is gaan ontsteken bij de wortelpunten?

Antwoord

U vraagt mij of een te hardhandige gebitsreiniging bij de mondhygiëniste tot een veranderde tandstand en een wortelpuntontsteking kan leiden. Dit is niet waarschijnlijk. Wortelkanaalbehandelingen zijn niet 100 procent succesvol en het komt vaker voor dat een foto na enige jaren (opnieuw) een ontsteking aan de wortelpunt toont.

Om aan te tonen dat dit het gevolg zou zijn van een gebitsreiniging, moet aangetoond worden dat de vulling/kroon is losgekomen door de gebitsreiniging waarna de bestaande wortelkanaalvulling is herbesmet door bacteriën uit de mondholte. Het wordt heel moeilijk om dat te bewijzen omdat het heel onwaarschijnlijk is dat gebitsreiniging een voldoende goede vulling lostrekt. Op het moment dat een vulling losgetrokken kan worden door gebitsreiniging is de hechting onder de maat.

Gebitsreiniging is super belangrijk. Als er restauraties zijn die gebitsreiniging niet aan kunnen, zijn die restauraties niet goed. Jouw verzoek om de voortanden niet te reinigen kan door een professioneel handelend mondzorgverlener niet gehonoreerd worden, tenzij je de gevolgen daarvan heel expliciet op je neemt. Wel moet uiteraard na zo’n verzoek om de voortanden te ontzien met de uiterste voorzichtigheid worden gewerkt. Je hebt later -toen tandstandverandering en een afwijkend gevoel bij belasten begon- de tandarts bezocht. Wanneer de restauratie los zou zijn gekomen had dat ook toen vastgesteld kunnen worden.

De klachten en tandstandsverandering zijn goed passend bij de combinatie wortelpuntontsteking met tandvleesproblemen. Dat moet dan ook goed nagekeken worden.

Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gegeven.

Met vriendelijke groet,
Henk Hoek

Lees meer artikelen over:

tandarts