Preken van de drie stukken

Ds. W. van Vlastuin / 5 reacties

Vraag

Aan dominee W. van Vlastuin. U mag lesgeven op het Hersteld Hervormd Seminarie aan de VU. Ik behoor zelf tot een van de vacante gemeenten van dit kerkverband. Ik las hier op Refoweb een vraag met betrekking tot een curatorium. Ik begreep uit uw antwoord dat dit in onze kerk niet zo werkt. Nu heb ik een andere vraag dan deze vraagsteller, maar het heeft er wel mee te maken. Hoe komt het dat er binnen de HHK zo'n enorm leerverschil is, zoals vroeger ook bij de Nederlandse Hervormde Kerk? Ik snap dat het lastig is om één duidelijk geluid te geven, maar ik merk tussen sommige predikanten en kandidaten zo'n enorm verschil dat ik het best apart vindt dat sommigen tot de HHK behoren. Predikanten van de PKN zijn soms 'behoudender' dan de gemiddelde HHK-dominee. Een aantal HHK-dominees zou zo bij een evangelische gemeente kunnen preken. Ze laten de "ellende" weg uit hun boodschap, terwijl we toch allemaal erkennen dat er drie stukken gepreekt moeten worden: ellende, verlossing en dankbaarheid; twee wegen en één Naam! Waarom ontbreekt dit? Worden de preken van de kandidaten niet gehoord of gecontroleerd? Kunt u mij duidelijkheid geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In belijdenisgeschriften wordt aangegeven hoe we de Bijbel moeten verstaan en hoe we het Woord van God dienen uit te leggen. De drie stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid geven een wezenlijk kader voor de prediking aan. Als deze drie stukken niet functioneren, kan het geen bijbelse prediking worden genoemd. Het is zaak dat voorgangers de scherpte van de wet, de ruimte van het evangelie en het wandelen in de weg van God laten doorklinken. Dan kan best de ene preek meer wet bevatten en een andere preek meer evangelie, maar in het geheel dienen deze diepe grondtonen aan de orde te komen. Een evangelie zonder wet is geen evangelie en een wet zonder evangelie is geen wet. Daarom leggen we er in de opleiding nadruk op dat deze drie stukken dienen te functioneren. Er wordt met studenten ook gepraat over hun prediking en ook de commissie toelating toetst de preken op het bijbelse gehalte. Kortom, als kerk zijn we aanspreekbaar op het functioneren van de drie stukken.

Hartelijke groet,
Ds. W. van Vlastuin

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Wezep
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Hersteld Hervormde Kerk (HHK)preek
5 reacties
dikkedina
ik begrijp wel wat er bedoelt wordt met de 3 stukken. Ik heb het idee dat er bij ons (hhk) de nadruk wordt gelegd op de ellende en inderdaad zonder ellende heb je ook geen verlossing nodig maar; Wanneer is je ellende dan groot genoeg om de verlossing op je zelf toe te passen. Ik hoorde bv een predikant zeggen: Je ellende moet zo groot zijn dat je het rechtvaardig vindt dat God jouw voorbij gaat. Ik wil dat niet! Ik wil niet dat God mij voorbij gaat. Zonder Jezus kan ik niet sterven. Met al die zonden die ik gedaan heb kan ik niet voor God verschijnen!
Ik begrijp niet wat de dominee daar precies mee bedoelt. Het is toch een wonder dat God een verlossingsplan had terwijl wij bewust tegen Hem gezondigd hebben? Dan mag je dat toch ook voor jezelf toepassen?
rian2
Ha dikkedina,'
We hoeven niet te meten hoe we onze ellende voelen...
Als je Hem leert kennen, leer je ook wie je bent.
Hij zo vol van liefde, goedheid en ik kan alleen maar zondigen en tegenwerken.
Ik denk dat de dominee bedoeld; dat je Zijn genade niet verdient hebt en dat het recht is, als Hij ons voor eeuwig voorbij zal gaan.
Dat betekent niet dat je dat wilt dat Hij je voorbijgaat, nee buiten Hem geen vergeving/vernieuwing.
Ik ben Zijn genade niet waard en heb het niet verdient....maar Jezus zoekt juist zondaren.

Verder zie ik ook veel verschil in de HHK per gemeente/dominee.
Tja er zijn bondsgemeentes en gekrookte riet gemeente HHk geworden...
Die 2 zijn nogal wat verschillend...
Ruth2
Ik weet precies wat je bedoelt met de verschillen in de hhk, ik zit zelf in een "linkse" hhk en dat is idd, de dag en de nacht verschil met een "rechste" hhk gemeente!
meiske
Dit 'probleem' speelt dus niet alleen in de gg. I'm wondered
moedervan2
Als de Heere in je leven komt, zal Hij zeker ook een stukje van jezelf laten zien. Maar hoeveel dat is, dat bepaalt God zelf. De één gaat er diep aan onderdoor en ziet bijna geen licht meer. De ander wordt met koorden van liefde getrokken en ziet pas na zijn bekering een stukje ellende. God is daar vrij is. En je eigen ellende voelen is GEEN voorwaarde om tot Hem te komen. Er staat in de Bijbel: "En allen die Zijn Naam zullen aanroepen, die zullen zalig worden!" Er staat niet: "Alles die hun ellende voelen en Hem aanroepen.." Als jij de noodzaak ervaart om Hem aan te roepen, dan mag je Hem ook aanroepen. Met of zonder ervaring van ellende. We hoeven ook niet alles te voelen. We moeten het geloven. Veel mensen wachten op het juiste gevoel... God gaat vaak buiten ons gevoel om. We moeten ook gehoorzaam worden aan Zijn oproepen. We horen elke zondag hoe het er voor staat. We zijn stervende. Als de dokter zegt dat je dodelijk ziek bent, al voel je je nog heel gezond, dan weet ik zeker dat je dat heus niet ontkent en graag medicijnen zult innenem. Zo kan het ook gaan in de bekering.
Wordt gehoorzaam aan het Woord en God zal zeker komen met Zijn Geest en je ook de ervaring zal gaan geven.