Genoeg Bloed

Ds. W. Pieters / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan dominee Pieters n.a.v. zijn antwoord op de vraag over het Supralapsarisme. U beantwoordt deze vraag met een stuk wat u over dit onderwerp heeft geschreven en ik wil daar erg graag nog een vraag over stellen als dat kan en mag. Ik dacht, misschien moeten we de vraag wel anders stellen.

Maar er is toch genoeg Bloed van die dierbare Heere Jezus voor de hele wereld? Hij wil toch niet dat er iemand verloren gaat, maar dat ze allemaal de toevlucht nemen tot Hem? Dan denk ik wel eens: God wil alle mensen, maar alle mensen willen God niet. Dat is toch het eigenlijke probleem? Ook lees ik zo verhelderend bij Matthew Henry n.a.v. Jesaja 55: "Het Evangelie sluit niemand uit die zichzelf niet uitsluit." Ik vind dit zo ontzettend rijk, dus dan is er eigenlijk toch Bloed genoeg voor alle mensen? Als u dan van het woord "alle", "allerlei" maakt, is dat in principe ook waar natuurlijk, want ze zullen er zijn van alle natiën en talen en tongen.

Antwoord

Om nog tienmaal zoveel mensen zalig te maken als er ooit geleefd zullen hebben, is er geen ándere Zaligmaker nodig, is er geen ánder offer nodig en is er niet méér verzoenend bloed nodig!

God wil dat alle mensen Hem gehoorzamen – toch geeft Hij niet aan allen wat Hij SOMMIGEN belooft in Jeremia 32 vers 39: "Ik zal hun enerlei hart en enerlei weg geven, om Mij te vrezen al de dagen, hun ten goede, en hun kinderen na hen."

Waarom geeft Hij het niet aan alle mensen? Wil Hij dat niet of kan Hij dat niet? Hier hebben wij een grens bereikt van ons God-na-denken. We laten deze verborgen dingen voor de HEERE, onze God, en houden ons bij wat Hij ons heeft bevolen en beloofd, om (in schuldverslagenheid) te doen wat Hij gebiedt, en om (in zelfveroordeling) te aanvaarden wat Hij aanbiedt.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

lapsarisme
2 reacties
karlo
@Heel erg moeilijk
MUS
Lapsarisme (supra of infra) is product van Grieks gefilosofeer...
Jezus stortte zijn bloed niet voor de uitverkorenen, ook niet voor de gehele wereld, maar voor Zijn Vader! Hij lostte het zondeprobleem van de Vader met deze wereld op. Nu is er voor iedereen een geopende deur!
En over de volgorde van de Goddelijke besluiten van eeuwigheid... daar moeten tijdelijke schepselen niet over nadenken, want dat kunnen ze niet.