Ik voel niks bij God

Ds. C.J. Droger / 7 reacties

Vraag

Ik ben gelovig opgevoed maar heb het idee dat ik iets mis. Mensen zeggen mij dat ik op zoek moet naar een relatie met God. Maar ik heb autisme en dat zorgt ervoor dat ik daar weinig van snap en weinig bij voel. Ik geloof de feiten. Ik geloof in de dingen die in de Bijbel staan, maar ik voel niks bij God. Ik ga binnenkort naar belijdeniscatechisatie vanwege het feit dat het niveau wat mij meer aanspreekt, niet perse om belijdenis te doen. Ik hoop dat ik daar kan vinden wat ik mis. Op 'gewone' catechisatie kan ik het niet vinden. Op 'gewone' catechisatie gaat het alleen maar over het gevoel en daar kan ik weinig mee. Wat moet ik nu? Eindeloos proberen toch dat gevoel te vinden of is het ook voldoende dat ik alleen op feiten geloof?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Ik begrijp waar je mee worstelt. Wat jij meemaakt, hoort echt bij iemand met autisme. Laat ik duidelijk tegen je zeggen dat geloven niet allereerst voelen is. Voor veel mensen is dat vandaag wel zo, maar dat klopt niet. Geloven is allereerst: de HEERE vertrouwen op Zijn Woord. En je leven aan Hem toevertrouwen. Als dat gebeurt, en de Heilige Geest werkt dat in ons, dan ga je er ook wat bij voelen. Maar dat zal bij de een meer zijn dan bij de ander.

Ik denk dat het een goede zaak is als je naar belijdeniscatechisatie gaat. Daar wordt dieper op de Bijbel ingegaan en ook op de manier waarop we God mogen dienen. Je zou daar je moeite met gevoelig geloven kunnen bespreken. Ik denk dat jullie dominee daar wel op in kan gaan. Gevoel is altijd een reactie op iets. Dus eerst moet er een echt geloof zijn, en dan komt het gevoel erin mee. Het gaat er niet allereerst om dat ik iets bij God voel. Het gaat erom dat ik bij Hem schuil en met Hem leef. En wie weet wat Hij je dan nog laat voelen!

Hartelijke groeten en Gods zegen!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

autismebelijdenis
7 reacties
Alexander91
Mooie vraag en een mooi antwoord. Goed dat je je gevoelens zo uit!
Dinand
Dag vragensteller.

Jij zegt dat je wat mist, weinig snapt en weinig voelt.
Wat ds. Droger zegt is waar, belangrijk, dat je de HEERE vertrouwd op zijn Woord.
Het is belangrijk dat je weet wie de HEERE is en wat Hij voor je wil zijn, en samen een levende band gaat opbouwen waarbij niemand tussen kan komen.
Dan is voelen een heerlijke zaak want dan weet je ook waar het vandaan komt.
Jij zegt dat je autisme hebt en dat je daardoor moeite hebt met begrijpen wat het betekent.
Ik geloof dat het niet direct de oorzaak van jou autisme hoeft te zijn.
Er zijn er meer die met dezelfde moeite zitten als jij en geen autisme hebben.
Het is belangrijk voor jezelf te weten hoeveel heb ik er voor over om de HEERE JEZUS te kennen.
Hoeveel tijd wil ik voor Hem vrij maken en welke relatie wil ik met Hem.
En zelfs al wil je er veel tijd voor vrij maken, kunnen we het ook zo weer verzieken door prikkels die de wereld ons bied.
Wil je een levende relatie met Hem dat kost een offer.

Weet zeker als jij de HEERE oprecht lief wilt hebben, dat HIJ zijn Woord aan jou gaat openbaren.
Hier hoef je niet aan te gaan twijfelen want dat heeft de HEERE zelf belooft.

Ik wens je alles goeds en vind het fijn dat je met deze vraag bent gekomen.

hartelijk groet
Daniel
Geloof en gevoel....., ik begrijp de vraag van vraagsteller wel, maar hoe kun je gevoel en geloof scheiden?

Bij het geloof krijg je ook een gevoel, tenminste dat geloof en voel ik.
Het wordt mooi weer en de lente komt er aan, ik geloof wel in de lente maar ik voel het niet.

Soms denk ik wel eens wat kunnen we moeilijk doen, maar ik heb medeleven met vraagsteller....., niet kunnen voelen wat je gelooft.
Alexander91
@vragensteller: Een hartelijk aanbevolen tip: Lees eens het boek Jeremia, of Habakuk. Kijk hoe zij hun zorgen bij God neerleggen. Wij zouden de manier waarop misschien oneerbiedig vinden, maar God wil dat we onze zorgen bij Hem neerleggen. Niet ons inhouden, God kent ons hart, en dat kunnen we nog zo proberen te verhullen, dat werkt toch niet en misschien wel averechts.
Ieder heeft zijn gaven, maar ieder heeft ook zijn kruis. Deze laatste kan zwaar zijn, maar te weten dat het zo hoort kan ook wel weer geruststellend zijn, voor als we lezen wat Christus ons dan zegt ter bemoediging als het ons te veel wordt: Kom tot Mij!

het ga je goed!
griesmeel
@Tara: Amen!!
L_ianne
Tara, ik snap helemaal wat je bedoelt. Maar aan de andere kant: als je geen liefde voelt, geloof jij dan dat liefde bestaat? Misschien kun je het daar een beetje mee vergelijken. Voor iemand met autisme is iets ongrijpbaars nog veel moeilijker dan voor mensen die geen autisme hebben. Natuurlijk is dat geen excuus, dat weet ik, en ik weet ook dat de Heere almachtig is! Ik denk dat we er allemaal een keer achter moeten komen dat het waar is wat de Heere Jezus tegen Thomas zei: 'Zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben.'

Vraagsteller, wat ben ik blij dat je deze vraag gesteld hebt! Gelukkig ben ik niet de enige met dit soort vragen. Dat bleek helemaal toen ik eens verder ging zoeken...

'Welke moeilijkheden kinderen, jongeren en volwassenen met autisme ervaren op het gebied van geloof en kerk blijkt uit een paar citaten:
‘God betekent niets voor mij, want ik snap niks van God. Ik snap eigenlijk niets van het geloof.’
‘Ik voel mij onzeker want God ziet mij niet. En dan zit ik echt de hele tijd maar te twijfelen van ‘doe ik dat nou wel goed¸doe ik dat nou niet goed’
‘Ik vind het vooral jammer dat het voor mij allemaal een wat wazige hogere macht blijft. Ik houd van beelden en zodoende zou ik ook graag een getekend iets hebben…’' (bron: http://www.onderwijstalenten.nl/studiedag-over-autisme-onderwijs-geloof-en-kerk/bekijk-activiteit-80918962.html)
Dit is ook een mooi, verduidelijkend artikel: http://www.hannekeschaap.nl/het%20is%20er%20nooit%20niet%20herv%20vrouw%202011.pdf
mluther
Beste vraagsteller,

Ik heb ook autisme, als je wilt mag je contact met me opnemen. Emailadres is op te vragen bij de redactie.

Zelf ben ik ook geheel vastgelopen op het geloof. Ik dacht dat het voor iedereen kon, behalve voor een autist als mij. Juist, omdat er vaak gewezen wordt op wat je moet hebben meegemaakt/gevoeld, wordt je erg onzeker. Totdat ik gewezen werd, dat we eerst moeten geloven. Niet, wat voel ik erbij, nee geloof ik wat er staat? Als er staat dat de Jezus Christus gekomen is om zondaren te redden, geloof ik dat dan? Laat je niet teveel meeslepen door je omgeving, waarbij men van alles bij God gevoelt. Daar kan God en ik niets mee. God zal niet vragen of we genoeg gevoelt hebben, maar wel of we in Hem gelooft hebben. Het gevolg dat mensen het gevoel boven geloof plaatsen, is dat mensen bij geen gevoel bijv. niet aan het Heilig Avondmaal gaan.

Geloven is voor mij door Gods genade het makkelijkste geworden wat er is. Juist, omdat we alleen maar hoeven aan te nemen wat er staat. Dat is niet remonstrants, dat is bijbels. Als we weinig gevoel hebben, kunnen we toch niet wachten totdat we opeens héél veel gevoel hebben? Nee, geloof in Mij en u zult zalig worden. Juist in alle onzekerheid, die autisme met zich mee kan brengen, mag juist het geloof zoveel zekerheid hebben. Voor mij waren mensen vaak onbetrouwbaar, maar God is juist betrouwbaar. Geen boeman, zoals ik in sommige preken hoor. Nee, een rechtvaardige, maar ook zeker barmhartige God en Vader.