Man blowt veel

Theo van der Sluijs / 8 reacties

Vraag

Ik ben twee jaar getrouwd met mijn man. Hij blowde al voordat we elkaar leren kennen, maar tegenwoordig is het zoveel dat hij de hele dag niets anders doet. Hij wil er geen hulp voor, want met hem is niets aan de hand. Langzamerhand merk ik zelf dat ik ga aftakelen. Ik nodig niemand meer thuis uit, ik moet er continu aan denken. Ik maak me altijd zorgen en heel ongerust als ik even weg ben!! Wat moet ik nou doen? Ik wil niet scheiden omdat hij verslaafd is, maar ik kan er zo moeilijk mee omgaan!

Antwoord

Dank voor het vertrouwen dat u in ons heeft om onderstaande vraag bij ons neer te leggen. Het zou onjuist zijn als ik een kort door de bocht antwoord op uw vraag zou geven. Meerdere keren heb ik van dichtbij meegemaakt hoe wanhopig het kan zijn voor de partner als je geliefde verslaafd is. Nog altijd leeft bij velen de gedachte dat je niet verslaafd kunt raken aan blowen omdat het tientallen jaren als 'softdrugs' omschreven is. Cannabis (Hasj of wiet) is absoluut schadelijk en verslavend. De verslaving aan blowen kan je hele persoonlijkheid doen veranderen. Ik vind het moedig van u deze noodkreet te schijven!

Het wordt vaak moeilijk als iemand niet bereid is om hulp te gaan zoeken. Mijn advies aan u is niet te snel moed op te geven (ik aarzel bij het schrijven van deze woorden, omdat ik niet weet wat deze lange worsteling van twee jaar met u zelf gedaan heeft). Wat ik eigenlijk bedoel is dit: Als uw man geen hulp zoekt, wil het nog niet zeggen dat u geen hulp mag zoeken. Als u gelovig bent: zoek zowel pastorale hulp, als professionele hulp! Ik hoop van harte dat u bereid bent zelf hulp te vinden bij uw kerk en/of instelling voor verslavingszorg.

U veel sterkte toewensend,
Theo van der Sluijs,
directeur Stichting Voorkom

Lees meer artikelen over:

drugsverslaving
8 reacties
mortlach
Als de man al blowde tijdens de kennismakingstijd, waarom er dan toch mee getrouwd? Maar goed, daar heb je nu niet veel aan. Het is een heel vervelende situatie en meneer V.d. Sluis geeft een goed antwoord. Zoek hulp, als het moet alleen!

Nu heeft het antwoord verder wel wat nuance nodig. "Cannabis (Hasj of wiet) is absoluut schadelijk en verslavend." Ja, in zoverre dat dit klopt als het in grote hoeveelheden wordt gebruikt, zoals in de vraag beschreven. Ik heb die effecten tijdens mijn studietijd zelf ook van dichtbij mogen meemaken - wat een geweldige motivatie is niet die fout te maken. Maar bij matig gebruik is er niets aan de hand. Je mag er natuurlijk nog steeds tegen zijn op religieuze of andere grond, maar de manier waarop het hier wordt weggezet klopt niet.
Daniel
@mortlach, by the way, ik kan uw bijdragen zeer waarderen, maar terug naar het onderwerp.

Alcohol is ook niet verslavend, maar de man van vraagstelster blowt de hele dag en dan vraag ik me af.
De hele dag aan de jenever..... en dan zeggen ik ben niet verslaafd.
Trouwens alcohol zou tot de harddrugs dienen te behoren, wiet hoort tot de softdrugs, maar wat ik niet begrijp is :
'Maar bij matig gebruik is er niets aan de hand. Je mag er natuurlijk nog steeds tegen zijn op religieuze of andere grond, maar de manier waarop het hier wordt weggezet klopt niet'.

Theo van der Sluijs heeft het over een verslaving, niet over een blowtje in het weekend.
mortlach
Nou, dan lees ik dat toch anders.
Nog altijd leeft bij velen de gedachte dat je niet verslaafd kunt raken aan blowen omdat het tientallen jaren als 'softdrugs' omschreven is. Cannabis (Hasj of wiet) is absoluut schadelijk en verslavend.

Vooral dat woordje absoluut, daar gaat het me om. Het lijkt er mij in ieder geval op dat mr. Vd Sluis hier aangeeft dat canabis ook bij beperkt gebruik verslavend is...

Maar goed, aan deze discussie heeft de vraagsteller niets.
Nomad
@mortlach: Nee aan deze discussie heeft vraagsteller niets. Maar je begint zelf deze discussie. Ook al zou je gelijk hebben dat enige nuance op zijn plaats is wat betreft de uitspraken van dhr. van de Sluis, dan nog kun je uit de vraag opmaken dat hier echt wel sprake is van verslaving. Dus is in dit geval jouw "nuancering" alleen maar verwarrend.
Maar ook klopt jouw bewering niet echt. Ik weet niet hoelang het geleden is dat jij studeerde; de huidige softdrug is qua inhoud en sterkte van schadelijke middelen zoveel sterker dan de softdrugs van 10 a 20 jaar geleden dat het nu eigenlijk gewoon harddrug is.
AHHK76
Ga niet aan jezelf twijfelen! Als je ziet dat je man de heel blowt, is er echt wel een probleem! Zoek hulp voor jezelf en ik hoop dat je hem later alsnog mee krijgt! Veel sterkte!
Lisanne
En bid.... neem andere vrouwen in vertrouwen en bid!
Daniel
Mijn bijdrage is nooit meer dan een zesje, soms wel minder, maar ik probeerde vraagstelster te steunen dat haar man echt verslaafd is.
Niet meer en niet minder en ik wens vraagstelster veel sterkte, verslaving is geen griepje van een week.
Dinand
Het is allemaal heel triest wat hier aan de hand, en hoop ook dat er een oplossing voor mag komen.
De eerste Geneesheer is onze HEERE GOD daar moet je eerst naar toe en dat zal ook zijn dat dat gebeurd.
Er word hier over blowen gesproken gesproken of dat het enigste probleem lijkt te zijn.
Als iemand de hele dag blowed dan is dat om zorgen over te maken je doet dit niet zo maar.
Je zult je er wel beter lijkt het door te gaan voelen, dit is jezelf voor de gek houden.
Als je je goed wilt voelen moet je in gebed gaan tot je VADER in de hemel en Hem voorleggen waar je je moeite mee heeft.
Veel met elkaar praten met elkaar is nodig, je groeit zo maar gauw uit elkaar en dan ga je het ergens anders zoeken.
Ik vind het jammer dat het alleen maar over blowen word gesproken als dat er niet was zou er niets aan de hand zijn blijkbaar.
Ik bedoel het roken op zichzelf is al een zorg als je dat doet.
De longen hebben zuurstof nodig en geen gif, elke keer als je aan een sigaret trek en rook in je longen krijgt , moest je eens weten wat er dan gebeurd, je hart krijgt elke keer een soort van kortsluiting doordat het niet krijgt wat het nodig is(zuurstof.
Ook is om over na te denken.
Dit geld ook voor alcohol kan ook tegen werken als je er verkeerd mee omgaat.
Ik hoop dat er een oplossing voor komt succes en sterkte.