Gods zegen toewensen na belijdenis

Ds. W.N. Middelkoop / Geen reacties

Vraag

Mag je als je zelf nog geen belijdenis hebt gedaan, en je geloof nog heel klein is, iemand Gods zegen toewensen als die persoon zojuist belijdenis heeft gedaan?

Antwoord

Ik weet niet precies wat de bedoeling van je vraag is. Je zegt in de vraag namelijk dat er een klein geloof bij je is. Of iemand een klein geloof heeft of een groot geloof, het is geloof. We moeten in het geloofsleven altijd verlangen naar groei in het geloof. Maar ook een klein geloof is waar geloof. In dat geval weet je zelf dat je zonder de zegen van God niet kunt leven. En dan is het dus zeer goed als je een ander ook die zegen toewenst.

Misschien bedoel je echter te vragen: als je zelf niet met een waar geloof gelooft in God, mag je dan iemand Gods zegen toewensen. Iemand Gods zegen toewensen is altijd goed. Wat kun je elkaar immers beter wensen. Maar als je zelf niet oprecht met de Heere leeft en je dus afhankelijk weet van Zijn zegen, hoe kun je dan oprecht iemand die zegen toewensen terwijl je zelf nog zonder kunt? Dat betekent echter niet dat je dan maar niet meer de zegen van God moet toewensen, maar dat er juist bekering en een oprecht geloof in je leven nodig is en moet komen. Dan leer je immers zelf van Gods zegen te leven en kun je echt gemeend een ander diezelfde zegen toewensen.

Ds. W. N. Middelkoop

Lees meer artikelen over:

belijdenis