Kwik in vaccins

drs. A.J. van den Noort / 40 reacties

Vraag

Mijn zoon is niet gevaccineerd. Toen hij 17 maanden was is hij gevallen. Hij heeft toen bij de huisarts het tetanusvaccin en immuglobine gehad. Hij heeft nu alle tetanus-inentingen gehad. Laatst las ik artikel over het kwik in deze vaccins. Daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Is de hoeveelheid kwik in de vaccinaties schadelijk?

Antwoord

Beste vragensteller:

Hier wordt inderdaad regelmatig over gediscussieerd, zeker in de periode rondom de Mexicaanse Griep vaccinatie, waar in één van de gebruikte vaccins ook kwik (thimerosal) zat. Hieronder staan twee links waarin vanuit verschillende invalshoeken gekeken wordt, lezenswaardig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwikvergiftiging

http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1852754.ece/Veel_heibel_over_weinig_kwik

Bedenk dat een vaccin een lage totale hoeveelheid kwik bevat, waarschijnlijk geeft het eten van enkele vissen (waar over het algemeen veel zware metalen in zitten) een even hoge belasting.

Met vriendelijke groet,
Drs. A. J. van den Noort

Tags in dit artikel:

kwikvaccinatie
40 reacties
mortlach
Allemaal bangmakerij in de wereld gebracht door mensen die vinden dat anderen niet zouden moeten worden gevaccineerd. Is het geen kwik, dan zou je er wel kanker door krijgen, of geestelijk gehandicapt van worden, of ADD of autisme van krijgen. Het zou me niets verbazen als het volgende ingrediënt waar we allemaal dood aan gaan in vaccins asbest is.
Lisanne
Nou Mortlach, die kleine van ons is ook absoluut niet ingeeent, geen naald die erin gaat! Kijk maar eens op vaccinvrij.nl. Daar wil je je kind toch te allen tijde voor behoeden?
rotterdam
@Lisanne ; heel erg kort door de bocht, ik hoef niet naar vaccinvrij.nl te gaan om te zien wat de gevolgen zijn van inentingen.
Dat zie ik namelijk elke avond op de T.V. programma's over Afrika ; het niet gevaccineerd zijn en de gevolgen daarvan zijn desastreus met name voor de kinderen.
Tel uw zegeningen.
Pcrtje
@Lisanne, beetje onverstandig maar op zich kan het geen kwaad in een land als Nederland. Als iedereen is ingeënt loopt je niet-ingeënte kleuter in een haag van wel-ingeënte mensen dus de kans dat het iets zal krijgen is vrij klein.

Maar nu even serieus, je gelooft toch niet een persoon die opgeleid is tot fysiotherapeut wanneer die uitspraken doet over de medische kanten van wel of niet inenten? Daarvoor moet je bij de viroloog zijn oid, niet bij een fysiotherapeute die in haar vrije tijd wat medische lectuur leest...
mortlach
Wat Rotterdam en Pcrtje zeggen: Je kunt in Nederland inderdaad kiezen je kinderen niet in te enten omdat het overgrote deel van de ouders ervoor kiest dat WEL te doen.

Verder, tja, het zijn dus inderdaad dat soort sites die lekker veel angst zaaien bij mensen die toch al neigen te geloven dat het allemaal zo slecht voor je is. Angst is namelijk een zeer goed middel om producten aan de man te brengen - DVDtjes en boekjes enzo.

Of je je kind inent of niet moet je helemaal zelf weten natuurlijk. Ik hecht weinig waarde aan de argumenten van dit soort paniekerige sites.
rotterdam
@mortlach ; Of je je kind inent of niet moet je helemaal zelf weten natuurlijk.
Weet je dit zeker ? En de gevolgen ? Draaien deze mensen ook zelf op voor de gevolgen ?
Heeft het kind recht op bescherming ?
Jehova getuigen weigeren bloedtransfusies (b.v. resusbaby). Deze mensen worden (tijdelijk) uit de ouderlijke macht gezet.
mortlach
Ja, daar heb je wel een punt. Maar ouders mogen zelf weten hoe ze hun kind opvoeden. Dat het dan misschien polio krijgt of doodgaat aan bloedverlies wat makkelijk had kunnen worden voorkomen, ach...
Catherine
Die tetanusinjecties vind ik tegenwoordig behoorlijk overdreven. Mijn hoogbejaarde moeder was gevallen in haar slaapkamer, haar knie was alleen wat geschaafd. Haar enkel was pijnlijk dus de h.a. stuurde haar door voor een foto. In het zknhs wilden ze een tetanusinjectie geven, dat heeft zij geweigerd.
Dus op deze manier word je als moeder gedwongen om je kind toch te laten inenten? Ik meende dat het in dit land een vrije keuze is. Dokter moet dat wel kunnen onderbouwen i.i.g. (open wond, op straat gevallen>> straatvuil. Volgens mij kan het in paardenuitwerpselen zitten.
rotterdam
@Catherine ; Tetanus, ook wel bekend als kaakklem of wondkramp, wordt veroorzaakt door de bacterie Clostridium tetani. Zodra die bacterie, die bijvoorbeeld in straatvuil zit, in een open wond(je) komt, kan iemand een tetanusinfectie oplopen. Ook door een dierenbeet kan iemand de ziekte krijgen.
De incubatietijd is 2 tot 21 dagen.
Tetanus kan leiden tot een verkramping van de kaakspieren (kaakklem), slikklachten en ademhalingsproblemen. Door beschadiging van spier en zenuwstelsel kunnen botbreuken, hoge bloeddruk en hartritmestoornissen ontstaan. Zonder behandeling is tetanus dodelijk.
Omdat het gif van de bacterie zo snel werkt, heeft het immuunapparaat niet de tijd om antistoffen tegen de bacterie aan te maken. Iemand die de ziekte al gehad heeft, is daardoor nog steeds niet beschermd. Na vaccinatie wordt wel afweer opgebouwd, maar de vaccinatie geeft geen levenslange bescherming.

De bacterie kan heel goed leven in de vloerbedekking van de slaapkamer. Een schaafwond is een open wond. Uw moeder heeft dus bewust gekozen voor een groot risico (zeker bij hoogbejaarde mensen).

Geloof charlatans als die fysiotherapeute van vaccinvrij.nl a.u.b. niet, het zijn grote zwendelaars.
Het is een schande en levensgevaarlijk dat flessentrekkerij als homeopathie, iriscopie, chiropraxie, manuele therapie, antroposofie, osteopathie en acupunctuur in ons land worden getolereerd.

In Nederland mag iedereen diagnoses stellen. De Belgische professor Willem Betz noemt in het dagblad Trouw, Nederland een paradijs voor kwakzalvers: Elke alternatieve genezer uit België of Duitsland die in eigen land veroordeeld wordt, gaat vlak over de grens in Nederland onverstoorbaar verder met zijn praktijken. Er wordt hem geen strobreed in de weg gelegd. Iedereen mag zich in Nederland therapeut noemen.

300 jaar later en nog steeds Haarlemmer olie.

Voor geïnteresseerden ; http://www.kwakzalverij.nl/
mieptruus
Rotterdam: fysio en manuele therapie zijn geen kwakzalverijen.
Ik heb er goede baat bij.
Daarnaast vind ik geen medicatie voor mijn hoofdpijn. Maar wel oefeningen, beter onderhoud van mijn lichaam door bewegen en goede voeding. Suiker is slechte voeding.

Tetanus ben ik met je eens. Dat is waar!!
Alexander91
@Mieptruus,
Wat je beschrijft klinkt behoorlijk als psychosomatisch. Lichaamsbeweging en dat soort zaken zorgen voor een andere geestestoestand (uit de stress bijvoorbeeld). Ze helpen wel, maar de oorzaak komt telkens terug.
rotterdam
@mieptruus ; ik heb niet gezegd dat fysiotherapie kwakzalverij is, fysiotherapeuten die adviezen gaan geven over vaccinaties is wel gevaarlijk.
Het is aangetoond dat manuele therapie zeker niet zonder gevaar is ;
Vertebrale manipulaties kunnen kortdurende nawerkingen en in uitzonderlijke gevallen ernstige complicaties geven. Manipulatie van de hals kan de door de wervelbogen verlopende arteria vertebralis beschadigen met herseninfarcten en blindheid als gevolg.[1] Manipulatie van de wervelkolom van baby's wegens het omstreden KISS-syndroom (kinetic imbalance due to suboccipital strain) kan ademstilstand veroorzaken.

Neem het advies van Alexander91 serieus.

De werkzaamheid van alle door mij genoemde kwakzalverij is nooit wetenschappelijk bewezen.
Ze krijgen klanten op basis van mond op mond reclame
"de zus van de buurvrouw van m'n tante heeft er baat bij"
Het is opmerkelijk dat dit soort clowns zoveel klanten hebben vanuit reformatorische kring.
Dorah
Rotterdam, je reacties juich ik toe! Misschien is het een idee om op het forum een topic te openen over alternatieve geneeswijzen? Ik hoop toch zo dat de discussie daarover toch eindelijk eens op gang komt. Niet alleen kost het mensen onnodig veel geld, sommige zaken zijn ook nog eens slecht voor je geestelijk leven...
Wel wil ik nog even aantekenen dat je aangeeft dat bepaalde dingen bewezen ineffectief zijn en mijn vraag is: Is daarin het placebo-effect meegenomen?
rotterdam
Hi Dorah, dank voor je reactie.
Nee het placebo effect is niet meegenomen. Ook bij de reguliere geneeskunde is dat zo.
Dat er mensen zijn die "baat" hebben bij kwakzalverij is begrijpelijk.
50% van de bezoeken aan de huisarts zijn niet-noodzakelijk, de kwaal gaat vaak na een paar dagen vanzelf over of het is inbeelding. Soms ook het gevolg van TV programma's over bepaalde aandoeningen, eenzaamheid of verveling.
Er is een mooi verhaal, een huisarts beklaagt zich "het is toch zo moeilijk om een redelijk honorarium bij elkaar te sprokkelen en soms denk ik - ik had ook geen 5 minuten later moeten komen - dan was die kerel al weer beter geweest".
Spatie
@Rotterdam
Alternatieve genezers hebben ook een deel van hun omzet te danken aan het feit dat je in de reguliere zorg niet verder komt.
Onze zoon heeft na 10 jaar eindelijk een diagnose. In Nederland kwamen we niet verder. Hij werd afgescheept met cvs. Moest maar naar de fysio en naar de orthopedagoog. Zat tussen zijn oren, zei deze. Werd zieker en zieker. Kon niet meer naar school. Mager als een lat, veel pijn enz. Als ouders ga je dan zoeken. Waar moet je heen? Naar een alternatieve genezer geweest. Was inderdaad flauwe kul daar. Wachtkamer vol reformatorische mensen...
Gelukkig kwamen we terecht bij een bekwame arts in België. Was er in Nederland meer onderzoek gedaan, was hij nu niet zo ernstig ziek geweest.

Overigens zie ik al die alternatieve geneeswijzen ook niet zitten. Geestelijk ,lichamelijk en financiëel niet
Catherine
@Rotterdam: het is mond TOT mond reclame.
Ik weet dat tetanus een verschrikkelijke ziekte is en ook hoe je deze op kunt lopen. Mijn moeder was zelf nooit ingeënt en heeft ons ook niet laten inenten. Bof, mazelen en rode hond hebben wij doorgemaakt en niks van overgehouden.
Vaccinatie slaat door. Het geeft een soort schijnzekerheid dat we dan volledig beschermd zijn. Hoe vaken komen deze ziektes nog voor trouwens, in de beschaafde wereld? En echt niet iedereen is ingeent dus.

Vergeet ook niet welke ingrijpende gevolgende inentingen kunnen hebben! Ze zijn volstrekt niet gevaarloos, ook niet op de lange termijn. Toen onze oudsten op de kleuterschool zaten, brak er een kinkhoest epidemie uit, zodat ze wederom K in hun herhalingsprik moesten hebben. Het bestanddeel voor deze aandoening moet steeds "sterker" gemaakt worden.
Laten wij toch niet denken, in onze hoogmoed, dat wij sterker zijn dan elke ziekte en alles voorgoed uit de wereld kunnen krijgen.
mortlach
Catherine: Hoe vaak komen deze ziekten nog voor in de beschaafde wereld? Godzijdank nauwelijks meer! Maar denk je niet dat dat iets te maken heeft met het feit dat het overgrote deel van de bevolking zich er WEL voor laat inenten? Als een ziekte effectief wordt uitgeroeid, komt dat door al die vaccinaties.

En hoogmoed? Volgens mij hebben toch echt met pokken afgerekend en ik hoorde laatst odat er vorig jaar WERELDWIJD nog maar 20 gevallen van polio zijn gevonden. We zullen wel nooit elke ziekte de wereld uit kunnen helpen, maar waarom is dat een argument om de ziekten die we WEL kunnen bestrijden ook maar te negeren.

In Europa gaat het allemaal zijn gangetje wel, maar ga in een willekeurig derdewereldland kijken wat ziekte daar allemaal aanricht en kom dan nog eens zeggen dat er niet moet worden gevaccineerd. Is het sterftecijfer onder kinderen nog niet hoog genoeg? Met alle sociale ontwrichting van dien...

En over welke lange-termijngevolgen heb je het precies? Je noemt namelijk geen voorbeelden.
Catherine
Beste Mortlach, ik had het over de hoogmoed om te denken dat we ALLES in ons houden denken t kunnen houden. Vroeger stierven mensen aan ziektes die in de cocktail zitten (DKTP) en pokken. Nu aan kanker, longontsteking (jazeker) sommige bacteriën zijn resistent geworden voor alle a.b's. Voor kanker is (nog) geen inenting. Als je gelooft in de voorzienigheid Gods, geloof je dus alles uit Gods Hand, dus ook ziekte. Je kunt trachten dit te ontlopen.
Nu hebben wij gezond verstand gekregen, hopelijk, dus de ene zal een ruimer geweten hebben dan de ander. Ik kan me dus goed voorstellen dat je je kind niet laat inenten. En met velen van die kinderen loopt het heel goed af!
Jij hebt dus ook een schijnzekerheid, nl. dat deze ziektes de wereld uit zijn VANWEGE die inentingen. Dat is te kort door de bocht. Het zijn o.m. ook de verbeterde hygiëne, de voortschrijdende kennis hoe ziektes aan elkaar doorgegeven worden enz enz
Catherine
Sorry, in de eerste zin staat een storende taalfout. Ik werd even afgeleid en drukte al op verzenden. ... Dat we ALLES in onze hand denken te kunnen houden enz enz
Lisanne
In landen als Afrika is de hygiëne bizar slecht, dat is niet te vergelijken. Als een kind moedermelk krijgt (de eerste moedermelk bevat meer dan 700 bacteriën), gezonde voeding en af en toe eens een verkoudheid of griep bouwt het zijn eigen weerstand op. Dat heeft God perfect ontworpen.

Overigens geeft die dame niet zomaar wat boekjes gelezen, maar heeft zij gedegen onderzoek uitgevoerd en vele bronnen geraadpleegd.
Ik laat me juist niet door angst leiden, dat doen zij die bang zijn dat hun kind wat oploopt en daarom maar alvast ingrijpen en hun kind laten inenten (en wat een rommel dat erin gaat!) Ik vertrouw erop dat God mijn kinderen beschermt!

Je wilt niet weten wat een geld er verdient wordt aan vaccinaties. Ze zijn niet voor niets zo drammerig over al die prikken. Ik heb het nu al 4x moeten uitleggen.