Buurman

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Regelmatig zie ik bij onze buurman een andere vrouw dan onze buurvrouw op bezoek komen. Dat is geen gewoon bezoek is aan alles te zien en te merken. Onze relatie met de buren is gewoon: een praatje, een groet, een keer de babyfoon brengen. Ik voel hierin een verantwoordelijkheid richting dit gezin en het doet pijn als ik aan de kinderen denk. Maar hoe kan ik dit aankaarten? Wat is wijsheid?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, dat is een lastige. Hoe wéét u dat het bezoek van de buurman geen gewoon bezoek is? Waaraan merkt u dat of ziet dat? Berusten uw gedachten niet heel erg op vooroordelen? Misschien is het een zakenrelatie. Of een familielid. Of de werkster. Of een goede oude bekende. Wat wijsheid is? U niet mengen in zaken waar u niets mee te maken heeft.

Maar ook: úw verantwoordelijkheid? Zo ja, dan moet u er iets mee: gaan vragen naar de waarheid. Bijvoorbeeld tijdens het vreemde bezoek eens aanbellen om kennis te maken. Breng de babyfoon op zo’n moment... dat hebt u een smoes om binnen te komen. Rechtstreeks en open communiceren is de beste manier om aan te kaarten indien u dit nodig acht. Maar bedenk u tweemaal voordat u conclusies trekt op basis van aannames!

Succes gewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

buren
2 reacties
Catherine
Ik zou zeggen: niet mee bemoeien! Als het een buitenechtelijke verhouding zou zijn, zou hij haar toch niet bij hem thuis laten komen lijkt mij??
John61
Zo'n situatie heb ik ook eens meegemaakt. In de hele buurt was de man al veroordeeld als vreemdganger. De mevrouw die steeds bij hem op bezoek kwam bleek zijn zus te zijn. Het doet me denken aan het liedje van Ja zuster, nee zuster - Hendrik Haan uit Koog aan de Zaan:

https://www.youtube.com/watch?v=xVyJ9sjvzKc&list=PL8766B5D182DE2F97&index=7