Kwik in vaccins

drs. A.J. van den Noort / 40 reacties

Vraag

Mijn zoon is niet gevaccineerd. Toen hij 17 maanden was is hij gevallen. Hij heeft toen bij de huisarts het tetanusvaccin en immuglobine gehad. Hij heeft nu alle tetanus-inentingen gehad. Laatst las ik artikel over het kwik in deze vaccins. Daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Is de hoeveelheid kwik in de vaccinaties schadelijk?

Antwoord

Beste vragensteller:

Hier wordt inderdaad regelmatig over gediscussieerd, zeker in de periode rondom de Mexicaanse Griep vaccinatie, waar in één van de gebruikte vaccins ook kwik (thimerosal) zat. Hieronder staan twee links waarin vanuit verschillende invalshoeken gekeken wordt, lezenswaardig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwikvergiftiging

http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1852754.ece/Veel_heibel_over_weinig_kwik

Bedenk dat een vaccin een lage totale hoeveelheid kwik bevat, waarschijnlijk geeft het eten van enkele vissen (waar over het algemeen veel zware metalen in zitten) een even hoge belasting.

Met vriendelijke groet,
Drs. A. J. van den Noort

Tags in dit artikel:

kwikvaccinatie
40 reacties
Lanor
Beste Lisanne, mag iemand ook nog de ruimte om er anders over te denken dan jij?
Wij hebben ons vertrouwen op God gesteld, voor dit leven en voor erna.
Angst heeft in ons leven geen plaats. Toch hebben wij als ouders het als het als onze verantwoordelijkheid gezien om onze kinderen wel te laten inenten.

Overigens vind ik het heel goed dat jij voor jezelf er zo duidelijk een mening over hebt, echt!!
Maar leg hem niemand anders op, wil je?
Dorah
En zie hier (reactie Catherine) HET gebruikelijke argument om kinderen niet in te enten: de voorzienigheid Gods.
Zelf geloof ik in de voorzienigheid van God en tegelijkertijd geloof ik dat Hij ons als verantwoordelijke wezens heeft geschapen. Zou het ook niet Gods voorzienigheid kunnen zijn om mensen het verstand te geven om vaccins te maken en zo een aantal ziekten uit te roeien? Lucas was arts. Had hij dat wel moeten zijn als alle ziekten van God komen?
Het hangt vaak allemaal vast aan een bepaalde (m.i. eenzijdige) benadering van Zondag 10 van de HC...
rotterdam
@Catherine ; Met alles respect ,maar de niet geënte kinderen liften mee met de kinderen die wel ingeënt zijn. Hoe valt anders te verklaren dat vroeger een polio-epidemie met name voorkwam in bepaalde dorpen ?
Meisjes kunnen worden ingeënt tegen baarmoederhalskanker.

@Lanor ; Gezonde voeding, moedermelk en af- en toe een verkoudheid beschermt een kind, ook in Afrika, niet tegen pokken en de infectieziekten difterie, kinkhoest, tetanus, polio, Haemophilus influenzae type b (Hib) en hepatitis B.

Dat onze overheid drammerig zou doen, omdat er veel geld verdiend zou worden aan vaccinaties is een vreemde verdachtmaking. Als je echt denkt dat het Rijksvaccinatieprogramma is opgezet "om er geld aan te verdienen" moet je terstond de minister van volksgezondheid gerechtelijk laten vervolgen.

Dat God alles perfect ontworpen heeft zal waar zijn. Ook de zee heeft Hij perfect ontworpen en toch bouwen we dijken. Windstil weer, laag water en wij bouwen dijken. Ook maar niet doen ?
Betreffende dame heeft een waardeloos onderzoek gedaan, het is een schande dat zo iemand haar "kletskoek" straffeloos via het internet mag verspreiden.
mortlach
@Catherine: Ja hoor, pokken zijn uitgeroeid door betere hygiëne, want in Afrika heeft tegenwoordig toch ook iedereen sanitair en schoon water... O nee, wacht...

Het is natuurlijk puur toeval dat de pokken verdwenen vrij snel nadat er een wereldwijd vaccinatieprogramma werd opgezet...

De verdachtmaking dat het allemaal alleen maar om geld draait vind ik getuigen van een cynisme waar ik bijna jaloers op zou worden... En dan klopt het natuurlijk al helemaal niet om vervolgens te beweren dat die grote gemene industrie ons eigenlijk allemaal probeert dood te maken met hun producten.

Ik geloof dan weer dat in dat geval de Amerikaanse claimcultuur er wel voor zou zorgen dat die bedrijven allemaal failliet zouden gaan aan de schadevergoedingen die de rechtbanken hen zouden opleggen.
Catherine
Jammer dat sommige mensen niet goed lezen en mijn woorden totaal uit het verband worden gerukt. Aangezien dit vragen met reactie gelegenheid is en geen forum, stop ik de discussie. Wij hebben, vanwege bijzondere omstandigheden, ervoor gekozen om onze kinderen in te laten enten tegen de meest voorkomende kinderziektes, al die andere prikken doen wij niet.
Ik heb diep respect voor ouders die BEWUST hun kinderen niet laten inenten en deze liften helemaal niet mee op zoals hier ten onrechte wordt beweerd.
De beste bescherming tegen baarmoederhalskanker, is een seksueel leven zoals God dat voorgeschreven heeft. Dan is de kans heel klein nl. Men begint in Nederland aan de verkeerde kant! Jonge meisjes met agressief vaccin inenten, zodat ze op jonge leeftijd, buiten het huwelijk, seksueel actief kunnen worden. Vreselijk!!
rotterdam
Ik lees dat je onvolledige informatie geeft en dat is gevaarlijk voor de volksgezondheid.
Jonge meisjes die vroeg seksueel zijn is inderdaad een risicogroep maar er zijn nog 3 factoren ;

Leeftijd. Vrouwen tussen de 30 en 35 jaar hebben de grootste kans op het krijgen van baarmoederhalskanker.
Roken. Baarmoederhalskanker komt vaker voor bij vrouwen die roken. Als u rookt, werkt uw afweersysteem minder goed. Het lichaam kan het virus minder goed opruimen.
Medicijnen. Er zijn medicijnen bekend die het afweersysteem van het lichaam onderdrukken, waardoor het lichaam het virus minder makkelijk opruimt. Het gaat bijvoorbeeld om medicijnen na een orgaantransplantatie.

Dus je informatie is onvolledig en gekleurd.
Dorah
Rotterdam, wat jij schrijft is ook niet volledig en de factoren die je noemt sluiten het verhoogde risico op baarmoederhalskanker vanwege verschillende seksuele contacten niet uit. De leeftijd van de vrouwen staat niet op zichzelf. Veel vrouwen beginnen rond hun 20e aan seksueel contact en baarmoederhalskanker ontwikkelt zich over het algemeen erg langzaam (in een tijdsbestek van ongeveer 10 jaar).
Persoonlijk vind ik deze vaccinatie toch wel van een heel andere orde dan de gebruikelijke vaccins tegen kinderziekten.
katlheen
@Catherine: Beetje kromme redinatie: ik heb een inenting tegen baarmoederhalskanker gehad, dus nu kan ik lekker sexueel actief zijn...? Alsof jonge vrouwen zich daar mee bezig houden. Ik denk dat ze eerder bezig zijn met het voorkomen van ongewenste zwangerschap en een SOA, en echt niet met baarmoederhalskanker.

Het is wel degelijk zo dat kinderen die geen inenting hebben gekregen, meeliften op het feit dat 99% van de bevolking hier is ingeënt. De kans dat je dan alsnog ziek wordt, is klein. Moet je vooral even een tripje naar Afrika maken als niet ingeënte persoon. Eens kijken of je dat dan wel doet. Praat anders even met iemand die polio heeft gehad wat had kunnen worden voorkomen door een vaccinatie. Ik denk dat het gros er niet happy mee is dat hun ouders ervoor hebben gekozen om geen vaccinatie te doen.

Je kunt echt niet alle ziektes voorkomen, maar vaccinaties kunnen wel een hoop ellende voorkomen. Allerlei complot denken tegen vaccinaties zijn vaak ingegeven door angst of door andere niet nader te benoemen gedachten. En vaak ontbreekt ieder spoor van wetenschappelijke bewijsvoering. Men roept maar wat om het eigen gelijk te staven. Wel typerend dat ik dan lees dat de wachtkamers van allerlei "alternatieve" genezers vol zitten met reformatorische mensen. Mag dat wel? Willens en wetens je gezondheid schaden door de leugens van kwakzalvers?
mieptruus
Waarom word alternatieve geneeswijze als iets acadabra gezien?
Ok, alle geneeswijze hebben gevaren , dus ook reguliere geneeswijze.
Verdiep je eens wat meer in die zogenaamde gewone geneeswijze, is die zo goed en altijd et verantwoorden?
rotterdam
@Dorah ; ik begrijp niet waarom ik onvolledig zou zijn, ik begin te zeggen "Jonge meisjes die vroeg seksueel zijn is inderdaad een risicogroep". Dat de kanker pas later "aan het licht komt" zal een ieder duidelijk zijn.
Dus - wat probeer je te vertellen ? Dat deze kanker "eigen schuld - dikke bult" is ?
Meisjes van die leeftijd moeten zich maar gedragen ? zo niet - wie niet horen wil moet voelen ?
Zeg ik daarmee dat onze jonge dochters onverantwoordelijk seksueel actief mogen zijn - nee natuurlijk zeg ik dat niet.

@mieptruus ; weet je waarom alternatieve geneeswijze als abracadabra gezien wordt ?
Omdat het abracadabra is. Er is geen enkel bewijs en al die pseudo wetenschappers weigeren - willen niet meewerken aan onafhankelijk onderzoek.
De gewone geneeskunde in ons land is niet goed - het is fantastisch.
De gemiddelde leeftijd en de kwaliteit van leven is de laatste 25 jaar enorm gestegen.
En dat hebben we niet aan de Jomanda's - krakers en piskijkers te danken.
mieptruus
Ik ben niet zo voor Jomanda, kraker en piskijker hoor.
Wat is een piskijker eigenlijk?

Je hebt gelijk als het gaat over dat we steeds ouder worden door de betere medici. Maar er worden ook steeds meer kanker gevallen gevonden.
En de reguliere medicatie is niet zonder bij werkingen. Wat kan ik doen aan mijn spier klachten?
Ja ik krijg pijnstilling, wat ik niet kan verdragen. Ook niet met maag beschermer.
Dus dan maar geen pijnstilling dan de "reguliere"paracetamol.

Ik zweer ook niet bij de fysio,maar die heeft me toch een eind op weg geholpen.Momenteel zit er weer een
mieptruus
iets vast achter mijn schouderblad, en dat doet pijn bij niezen en diep ademhalen.
katlheen
Ik denk dat fysiotherapie wat anders is dan allerlei homeopathisch gedoe en andere dingen zoals Rotterdam beschrijft.
OVerigens, @Mieptruus: er worden meer kanker gevallen geconstateerd doordat men ook ouder wordt. Daarnaast wordt er beter onderzoek gedaan, en komen er veel meer kanker gevallen aan het licht, die anders onopgemerkt blijven.
En natuurlijk, pillen slikken wanneer dat niet nodig is, lijkt mij ook niet goed voor de gezondheid.
rotterdam
@mieptruus ; Het "piskijken", met een deftig woord "uroskopie", is een manier van diagnose - de dokter kijkt naar de urine. Een heel bekende "piskijker" was de Rotterdamse dokter Bijsterveld. (Pieter van Bijsterveld 1870 - 1950) had een praktijk als piskijker. Door het ochtendwater te bestuderen, kon hij de kwaal van de patiënt vaststellen. Hij vestigde zich omstreeks 1895 in Rotterdam.
Er was eens een patiënt die de dokter wilde foppen, hij mengde de urine van zichzelf, de koe en tenslotte nog een scheutje uit de ondersteek uit de bedstee van oma. Dr. Bijsterveld hield het flesje met het mengsel tegen het licht en zei tegen de man "Opoe heeft suiker, de koe is drachtig en jij bent kerngezond" :-)
mortlach
wat betreft dat Hpv vaccin vind ik het argument "als men gods woord naleeft is het niet nodig" hopeloos naief. wat nou als je dochter verliefd wordt en wil trouwen met een man die pas op latere leeftijd christen is gewoorden. een man die dus seksueel actief is geweest, daarvoo schuld heeft beledene, maar die dus toch dat hpv virus al met zich,eedraagt...

Het arguement dat het een vrijbrief zou zijn om eerder seksueelactief te zijn vind ik ook rammelen. alsof kinderen geen seks hebben als je heT maar gevaarlijk genoeg maakt. er lopen hierie ierland enook ik enederland genoeg tienermoeders rond omdat argument toch definitef naar de prullenbak te verwijzen.
Dorah
@ mortlach: Je eerste argument is gemakkelijk te weerleggen omdat ik ervan uitga dat in dat geval mijn dochter prima in staat is om haar toekomstige man te vragen zich te laten testen. Mocht hij inderdaad daarmee besmet zijn, dan kan zij zich alsnog laten vaccineren.
Maar dan ga ik er inderdaad vanuit dat zij nog niet seksueel actief is geweest.

Het tweede argument is voor mij iets om over na te denken. Bedankt! Is het wel ethisch verantwoord om je dochter niet te laten vaccineren en als zij dan toch seksueel acties wordt, haar ook te laten opdraaien voor de mogelijke (desastreuze) gevolgen?
Boaz
@Lisanne: jij en ik weten hoe waar het is wat je schrijft. Mensen die hier hard roepen dat het onzin is, zijn mensen die zelf geen negatieve ervaring hebben met vaccinaties.
Mijn zoon kreeg chronische diarree van de vaccinaties, met alle gevolgen van dien: voedselallergieen, moeilijk gedrag etc.
Je hebt gewaarschuwd, nu moet ieder voor zich weten of hij/ zij wel verder onderzoek doet alvorens hun kind te vaccineren. Een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Mariaa
Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die hun twijfels hebben bij vaccinatie. En ik bedoel dan niet op ethisch vlak maar de medische kant. Zoals Lisanne en Boaz die schrijven over de negatieve bijwerkingen die zij ervaren hebben bij het laten inenten van hun kinderen.

Ik ben niet vergeten dat tijdens de 'Mexicaanse-griepepidemie' viroloog Ab Osterhaus, griepadviseur van de regering, maandenlang paniek zaaide over de dodelijke gevolgen van de M. griep en dat men zich vooral in moest laten enten en dat later bleek dat hij aandelen heeft in een bedrijf wat meewerkt aan de ontwikkeling van griepvaccins. Hoe bedoel je belangenverstrengeling?

Is het heel raar om je dan af te vragen of het Rijksoverheidprogramma hier vrij van is? Wie het weet mag het zeggen!
mieptruus
Maria, ik ben het met je eens in de laatste 2 alinea's.
jsml
Evenwichtige discussie hier zeg. Aan de ene kant wordt gesteld/afgevraagd of mensen het wel zelf mogen weten of ze hun kinderen inenten, maar als Lisanne wat tegengas geeft is het gelijk: MAG IEMAND OOK EEN ANDERE MENING HEBBEN????

Hier wordt nu net gedaan of vaccinatie HET wondermiddel is. Zitten er dan HELEMAAL GEEN nadelen aan verbonden? Zou het zelfs niet een klein beetje de opbouw van het eigen afweersysteem van het kind in de war schoppen doordat men veel te vroeg wil beginnen met enten?

Overigens heb ik wel veel bewondering voor het fanatisme waarmee veel van de reageerders hier voor de goede gezondheid strijden.
Ik denk dat zij echt allemaal elke nacht minimaal 8 uur slapen, geen dag te weinig fruit eten, hóóguit één keer in de maand naar de mcdonalds gaan, bij het minste zuchtje wind een sjaal om doen, altijd een hemd dragen, altijd een pyjama aanhebben in bed, bij de eerste zonnestralen goed insmeren, altijd de gordel om hebben in de auto, nóóóit te hard rijden, in een drukke stad met een mondkapje lopen, enz. enz. enz. Want stel je voor....... Of draai je dan zelf voor de kosten op?

En dat het idee bestaat over 'de grote gemene industie' vind ik niet zo vreemd. Als je regelmatig van die verhalen hoort zoals pas weer op de radio dat er nog steeds reclame gemaakt werd voor een schadelijk anticonceptie-pil...