Omgaan met tegenslag

G. Hoogakker / 2 reacties

Vraag

Hoe ga je om met tegenslagen? Soms lijkt het allemaal te veel te worden. Veel zorgen in mijn ouderlijk huis. Ernstige ziekte van mijn broer, tevens psychotisch, waar ik een zeer speciale band mee heb. Mijn moeder die een icd/pacemaker heeft. Hoe hiermee om te gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst mijn excuses voor dit late antwoord. Helaas kan ik de tegenslagen niet voor je wegnemen en is het voor een deel accepteren dat dit onderdeel is van het leven. Daarnaast kun je leren om met situaties om te gaan. Ik weet niet hoe je situatie precies is en waar je precies antwoord op wilt. Wil je graag concrete adviezen om met je broer en moeder om te gaan? Of wil je leren om te gaan met tegenslagen in het algemeen? Vraag je je af waarom deze dingen gebeuren? Zomaar wat vragen die in mij opkomen.

Ik kan mij voorstellen dat het veel is wat op je pad komt. Bedenk goed voor jezelf waar je grenzen liggen. Het lijkt alsof je het leed van je broer en moeder op je schouders neemt. Is dit wat er van je wordt gevraagd? Op welke manier kun jij ondersteunen zonder dat je daarbij over je eigen grenzen heengaat?

Wanneer je over bovenstaande vragen meer duidelijkheid hebt/geeft kan ik gerichter advies geven.

Succes!

Hartelijke groet,
Germa Hoogakker

G. Hoogakker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Elst (Gld.)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Maatschappelijk werkster

Tags in dit artikel:

tegenspoed
2 reacties
Gerard
Paulus geeft praktische aanwijzingen voor christenen in 2 Kor 4:8-18:
Let met name op het laatse vers.

"Wij worden in alles verdrukt, maar niet in het nauw gebracht; wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld; wij worden vervolgd, maar niet verlaten; neergeworpen, maar niet te gronde gericht. Wij dragen altijd het sterven van de Heere Jezus in het lichaam mee, opdat ook het leven van Jezus in ons lichaam openbaar wordt. Want wij die leven, worden voortdurend aan de dood overgegeven om Jezus' wil, opdat ook het leven van Jezus openbaar wordt in ons sterfelijk vlees. Zo is dan de dood werkzaam in ons, maar het leven in u. Maar omdat wij dezelfde Geest van het geloof hebben, overeenkomstig wat geschreven staat: Ik heb geloofd, daarom heb ik gesproken, geloven ook wij, en daarom spreken wij ook. Wij weten immers dat Hij Die de Heere Jezus opgewekt heeft, ook ons door Jezus zal opwekken en samen met u voor Zich zal stellen. Want dit alles gebeurt ter wille van u, opdat de genade, die meer en meer is toegenomen, door de dankzegging van velen overvloedig wordt tot verheerlijking van God. Een aardse tent en een huis in de hemel. Daarom verliezen wij de moed niet; integendeel, ook al vergaat onze uiterlijke mens, toch wordt de innerlijke mens van dag tot dag vernieuwd. Want onze lichte verdrukking, die van korte duur is, brengt in ons een allesovertreffend eeuwig gewicht van heerlijkheid teweeg. Wij houden onze ogen immers niet gericht op de dingen die men ziet, maar op de dingen die men niet ziet; want de dingen die men ziet, zijn van het ogenblik, maar de dingen die men niet ziet, zijn eeuwig."
evelienlut
Beste vraagsteller,

Zelf heb ik de laatste jaren ook veel meegemaakt. Het is begonnen toen ik 16 was en nu ben ik 24 en heb ik al heel wat tegenslagen moeten verwerken. Toch moet je wel moed houden om door te gaan. Zoek ook evt. ontspanning om de tegenslagen even op een achtergrond te hebben. Dat werkt bij mij altijd heel goed. Soms met een buitenstaander erover praten helpt ook goed die heeft net weer een andere kijk op de dingen die jij meemaakt.

Heel veel sterkte!!