Tekst op rouwkaart

Ds. W. C. Meeuse / 1 reactie

Vraag

Op een rouwkaart wordt weleens Psalm 39:10 vermeld: "Ik ben verstomd, ik zal mijn mond niet opendoen, want Gij hebt het gedaan." Hoe moeten we dit precies verstaan?

Antwoord

In vers 3 van Psalm 39 lezen we: "ik was verstomd door stilzwijgen, ik zweeg van het goede; maar mijn smart werd verzwaard." Hier zwijgt David van datgene wat de Heere hem nog geeft, te midden van zijn bestrijdingen en zijn vijanden. Zie ook Psalm 32:3 en 4. Maar in vers 10 is het een zwijgen in geloofsvertrouwen, onderwerping aan de Heere, van Wie hij belijdt dat zijn hele leven in Gods handen ligt.

Dat vers 10 wel boven een rouwkaart staat wijst op de erkenning dat de Heere het leven heeft genomen. Maar ook wijst het er vaak op dat er sprake is van een plotseling sterven, we zijn sprakeloos, met stomheid geslagen. Het is niet een kwestie van de schuld op God schuiven, maar de erkenning dat Hij regeert over leven en dood. En we willen de Heere niet tegenspreken. In dezelfde zin zei Job: "De HEERE heeft gegeven. de HEERE heeft genomen, de Naam des HEEREN zij geloofd." Zo wordt ook vers 8 van deze Psalm wel gebruikt boven rouwadvertenties: "en nu, wat verwacht ik, o HEER, mijn hoop die is op U."

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

bijbeltekstdood
1 reactie
MUS
Niet echt getuigende tekst... Gebruik dit 'laatste bericht' om Hem de eer te geven!