Nieuwe gemeente en nieuwe vriendin

Kand. G.A. van Ginkel / 8 reacties

07-01-2013, 15:31

Vraag

Afgelopen zomer is mijn lange relatie uit gegaan met een vriendin die niets met het geloof had. In de periode (jaren) ging ik ook niet naar de kerk. Vrij snel daarna voelde ik dat ik op zoek moest naar God en mijn leven moest veranderen. Ik had en heb ook heel sterk het gevoel dat mijn volgende relatie met iemand moet zijn met iemand die op zoek is naar God of Hem al heeft 'gevonden'. In mijn zoektocht naar God voel ik dat ik sinds kort mijn plek heb gevonden in een mooie gemeente, waar het Woord zuiver wordt bediend. Ook ben ik inmiddels over mijn oren verliefd op iemand die ook op zoek is naar God. Allemaal te mooi om waar te zijn, aangezien mijn zoektocht naar Hem twee stappen vooruit is en weer een terug. Hoe meer ik op zoek ga naar God, hoe meer de verleidingen van de wereld aan mij trekken. Mijn vraag, of waar ik mee zit is: eigenlijk dat ik bang ben dat ik eerst God moet zoeken en daarna een vriendin. Dat weet ik ook, maar nu loopt het door elkaar heen en zit zij in mijn hoofd en ben ik bang dat ik daarmee God tekort doet. Aan de andere kant denk ik dat het zo door Hem bestuurd wordt (nieuwe gemeente, nieuwe vriendin). Ik vind niet dat ik het verdien als deze zegeningen al zo snel op mijn pad zijn. Ik zou het ook kunnen verklaren aan Zijn ongekende genade en goedheid, wat ik als zondig mens helemaal niet kan begrijpen, en Hem er dankbaar voor moet zijn. Ik hoop dat u een beetje begrijpt wat ik bedoel. Ik moet dit denk ik ook gewoon even kwijt. Vind het soms moeilijk om te bepalen of ik het wel goed doe en of het wel zegeningen zijn of verleidingen van de wereld (als ik door de verliefdheid moeilijk mijn gedachte bij de preek kan houden).


Antwoord

Je probeert zelf actief te zoeken naar antwoorden op je vragen (toekomstig panellid?...) Wat dan naar voren springt is: de goedheid en genade van God in het leiden van zondige mensen, die uiteindelijk, als het van hen moet komen, alleen maar gericht zijn op zichzelf. Ja, God is onbegrijpelijk goed.
 
Een klein advies: denk niet in termen van "eerst" en "daarna", maar in termen van "hier en nu, geheel en al!" Hier en nu, geheel en al op God gericht leven, inclusief het onderhouden van je nieuwe relatie! Dat kan, met Gods hulp! "Och schonkt Gij mij de hulp van Uwe Geest!" Begin eens aan het dagboek van Olwald Chambers, "Geheel voor Hem" (My utmost for His highest).
 
Een gezegende toekomst toegewenst. Met God.

Kand. G. van Ginkel

Dit artikel is beantwoord door

Kand. G.A. van Ginkel

  • Geboortedatum:
    13-01-1958
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Maartensdijk
  • Status:
    Actief
167 artikelen
Kand. G.A. van Ginkel

Bijzonderheden:

Pastoraal werk te Veen, Wijk (bij Heusden) en Groenekan.


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
8 reacties
juni
07-01-2013 / 21:03
vragensteller,ik moet aan ds wijnmalen denken.Hij preekte een eenzijdig Godswerk. Niets van de mens. Vraag toch of de Heere jullie het ware zaligmakende geloof geeft.Staat toch nergens in de Bijbel dat je stappen vooruit...Vragensteller,zou u niet eerst eens uw doodstaat in moeten leven???Een goede verkering toegewenst samen
rian2
07-01-2013 / 21:19
Niet ons zoeken,proberen, je leven wat opknappen maakt zalig
Dat kan alleen door Jezus Christus, zie op Hem.
Wat Hij gedaan heeft en dat door Hem alles volbracht is.
Kom zoals je ben en vertrouw op Hem.
Samen met je vriendin, das Zijn goedheid.
Hij geeft alles wat nodig is, om niet uit genade.
Ga niet zelf aan het werk...
Niet ons maar U naam zij eeuwig eer.
Race406
07-01-2013 / 23:34
@juni: Waar staat geschreven (in de Bijbel dan he!) dat de mens altijd eerst zijn doodstaat moet leren inleven?
Spatie
08-01-2013 / 16:00
@juni.. en daar gaan we weer....
Er is iemand op zoek naar God en daar komen de voorwaarden weer..... Eerst dit en dan dat.
HOU TOCH EENS OP!!!!!!!! Laat God werken! Hij weet wat Hij doet. Daar heeft hij ons niet voor nodig. We lopen Hem alleen maar in de weg.
juni
09-01-2013 / 18:43
tja spatie, ik ben nu eenmaal verwent met zulke predikers als ds wijnmalen. In die tijd was er ook Volk van de Heere geleerd.God werkt het willen en het werken naar Zijn welbehagen. Ik hou echt op hoor
juni
09-01-2013 / 18:47
hoi race406. Zoiets leert de Heere jezelf. ga zelf maar op zoek in het Woord. trouwens,ik heb nog en heel oude Bijbel ,daar staat nog alles in......
Spatie
10-01-2013 / 08:46
@juni

Ik reageerde op deze opmerking van jou: Vragensteller,zou u niet eerst eens uw doodstaat in moeten leven???

Het wordt zo ontzettend ingewikkeld gemaakt op deze manier. Hoeveel mensen zijn geestelijk in de knoop geraakt door zulk soort opmerkingen, die als voorwaarde gesteld worden om bekeerd te worden.

En ik zou ook niet weten hoe je dat moet gaan doen. Gaan zitten en denken: O wat ben ik slecht. Ik ben een dode zondaar....
Tijdens Jezus omwandeling op deze aarde heeft hij tegen niemand gezegd: Ga eerst uw doodstaat maar inleven en kom dan terug bij Mij.
katlheen
10-01-2013 / 10:40
@juni: Wil je je eigen doodstaat eens met ons delen? Zou je wat concreter je eigen niveau kunnen beschrijven? En staat u onder de voorwaardelijke genade, of mogen wij u (Godlof) rekenen tot hen die mogen zeggen dat zij onder de onvoorwaardelijke genadestand zijn?

Terug in de tijd

Een tijdje terug heb ik voor God gekozen. Daarmee ben ik heel gelukkig! Toen ik deze keuze maakte, woonde ik al een aantal jaar ongehuwd samen met mijn (ongelovige) vriend en hadden wij al seks gehad....
1 reactie
07-01-2017
In Johannes 21 wordt Petrus driemaal de vraag gesteld: “Hebt gij Mij lief?” Naar mijn weten worden er in het Grieks twee verschillende woorden gebruikt voor liefhebben, namelijk agapan en philein. Ik ...
Geen reacties
07-01-2015
Ik weet dat er al meer vragen over dit onderwerp gesteld zijn, maar mijn angst is zo groot dat ik hem toch wil stellen. Ik heb ontzettende angsten dat ik de zonde tegen de Heilige Geest gedaan heb. On...
3 reacties
07-01-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering