Douchen met de hele familie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 41 reacties

Vraag

Van een 38-jarige man. Sinds twee maanden heb ik voor het eerst in mijn leven een vriendin (zij is tien jaar jonger). Allebei zijn we protestants opgevoed, kerkgaand en serieus in het geloof. Beide hebben we onze principes aangaande seksualiteit en deze ook in ons leven kunnen hanteren. Juist dit maakt dat ik voor haar zoveel voel. Gaandeweg een relatie praat je veel met elkaar. Zo vertelde zij een paar weken geleden dat ze bij haar thuis gewoon met elkaar onder de douche stappen. De douche is immers groot genoeg daar en soms is er weinig tijd om op elkaar te wachten. Vader, moeder, twee broers en dus mijn vriendin. Op dat moment brak er bij mij iets. Dit doe je niet. Zo ben ik zelf helemaal niet opgevoed. Naast het feit dat ik dit zelf ook nooit wilde. Mijn familie wil ik echt niet naakt zien. De gedachte alleen al vind ik erg en doet me zo ontzettend veel pijn. Zij ziet er alleen maar iets moois in: een hele warme en persoonlijke band met haar familie. Hoe ga je hier nu mee om? Ik heb haar gevraagd om hier mee te stoppen, maar dat wil ze niet. In geval van een huwelijk zou met haar douchen niet meer speciaal zijn. Ik loop vast, slaap niet meer en voel me alleen maar verdrietig.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ieder gezin heeft haar eigen cultuur, dat blijkt duidelijk uit uw brief. U bent anders opgevoed dan uw vriendin. Prima, niets mis mee. De kunst is -binnen een relatie- om elkaar te leren kennen en te accepteren. Daarbij komen verschillende visies en sferen heel duidelijk in beeld. Geef elkaar de ruimte en wanneer uw relatie met uw vriendin deze (koude) douche overleeft kunt u in de toekomst uw eigen leven met haar vormgeven. Hoogst waarschijnlijk zal dat ánders zijn dan bij haar thuis. Dwing haar echter nu niet te stoppen met gewoontes waarbij zij is grootgebracht. U kent elkaar pas twee maanden, er is nog een weg te gaan, die u waarschijnlijk niet te vroeg wilt 'blokkeren'.

Een fijne verkeringstijd toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

douchenopvoeding
41 reacties
karlo
@cloudsadmirer, je zegt:"ik verdedig geen douchebeurten op leeftijden dat een kind zelf schaamtegevoel ontwikkeld heeft".
Dat doe je idd. niet, maar nogmaals, daar gaat wel de vraag over.
Maar ik wil aan diegenen die dat wel verdedigen het volgende vragen: Toen Noach naakt in zijn tent lag, gingen zijn zonen achterwaarts naar hem toe, om zonder dat ze hem zagen, hem ergens mee te bedekken. Waarom zouden ze dat zo hebben gedaan?