Douchen met de hele familie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 41 reacties

Vraag

Van een 38-jarige man. Sinds twee maanden heb ik voor het eerst in mijn leven een vriendin (zij is tien jaar jonger). Allebei zijn we protestants opgevoed, kerkgaand en serieus in het geloof. Beide hebben we onze principes aangaande seksualiteit en deze ook in ons leven kunnen hanteren. Juist dit maakt dat ik voor haar zoveel voel. Gaandeweg een relatie praat je veel met elkaar. Zo vertelde zij een paar weken geleden dat ze bij haar thuis gewoon met elkaar onder de douche stappen. De douche is immers groot genoeg daar en soms is er weinig tijd om op elkaar te wachten. Vader, moeder, twee broers en dus mijn vriendin. Op dat moment brak er bij mij iets. Dit doe je niet. Zo ben ik zelf helemaal niet opgevoed. Naast het feit dat ik dit zelf ook nooit wilde. Mijn familie wil ik echt niet naakt zien. De gedachte alleen al vind ik erg en doet me zo ontzettend veel pijn. Zij ziet er alleen maar iets moois in: een hele warme en persoonlijke band met haar familie. Hoe ga je hier nu mee om? Ik heb haar gevraagd om hier mee te stoppen, maar dat wil ze niet. In geval van een huwelijk zou met haar douchen niet meer speciaal zijn. Ik loop vast, slaap niet meer en voel me alleen maar verdrietig.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ieder gezin heeft haar eigen cultuur, dat blijkt duidelijk uit uw brief. U bent anders opgevoed dan uw vriendin. Prima, niets mis mee. De kunst is -binnen een relatie- om elkaar te leren kennen en te accepteren. Daarbij komen verschillende visies en sferen heel duidelijk in beeld. Geef elkaar de ruimte en wanneer uw relatie met uw vriendin deze (koude) douche overleeft kunt u in de toekomst uw eigen leven met haar vormgeven. Hoogst waarschijnlijk zal dat ánders zijn dan bij haar thuis. Dwing haar echter nu niet te stoppen met gewoontes waarbij zij is grootgebracht. U kent elkaar pas twee maanden, er is nog een weg te gaan, die u waarschijnlijk niet te vroeg wilt 'blokkeren'.

Een fijne verkeringstijd toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

douchenopvoeding
41 reacties
cbl
Leuk item....
Mijnheer van 38 lentes jong: laat uw geliefde van 28 lentes jong nog even haar eigen keuzes maken, dat doet ze al 28 lentes....

Blijkbaar is schaamte ontdekken iets anders als wat Leviticus schrijft, graag even iets verder induiken...!
Dat blote lichamen als walgingwekkend wordt ervaren ? Lijkt me een analyse waard.
Ik, papa douche, mama komt ook en neemt direct een kleintje mee, de een droogt de ander af, en zo zorgen we voor elkaar. Bij pubers gaat dat anders lopen, geen probleem, dan gunnen we die de privacy die ze vraagt.

Oh ja, we zitten in de rechterflank, aan de rechterkant van de kerk.
We rijden ook rechts, en vind het niet fijn om rechts te worden ingehaald.
welterusten slaapzacht.....
Cloudsadmirer
@Tara, mijn mond valt echt open van verbazing over wat je allemaal durft te schrijven met je 'vernieling ingaan' en 'geest verwoesten' en dergelijke klinklare onzin. Weet je wat werkelijk problemen geeft? Ouders die zo preuts zijn en zo stiekem over naaktheid doen dat kinderen (onbedoeld) meekrijgen dat naaktheid e.d. iets 'vies is, dus ook in het huwelijk. En als ze puber zijn willen ze weleens weten hoe naakte volwassenen er eigenlijk uitzien. Stiekem plaatjes kijken in ranzige boekjes. Je kunt er beter maar gewoon over doen. Helemaal eens met cbl, wat is er nou gewoner, praktischer en schattiger dan met je pasgeboren blote babytje onder de douche gaan? Als je bij dit soort dingen gelijk aan seks denkt dan is er iets grondig mis met je eigen ideeen en gevoelens tegenover seksualiteit en kleine kinderen! Ik zou me dan maar goed laten onderzoeken! Doordat er zoveel verknipte mensen zijn zou je niet eens meer op een normale natuurlijke manier met je kinderen om kunnen gaan want men denkt gelijk aan seks. Zelfs als men lang borstvoeding geeft denkt men aan incest! Hoe idioot! Het is Gods eigen natuur mensen! Vroeger dronken de kinderen wel 3 jaar, geen hond die aan verkeerde dingen dacht. De verseksualisering van deze maatschappij is ook doorgedrongen in bevindelijk refoweb, zo blijkt.

En even over dat in bad/douche gaan met kleintjes... dat is wel degelijk natuurlijk. Van harte eens met wim2600. Het is juist een verwording dat kinderen steeds minder op een natuurlijk liefdevolle manier worden aangeraakt. Vanaf de geboorte moet de baby al op een eigen kamer, in een eigen bed, zo vér mogelijk bij moeder en haar adem, reuk en aanraking vandaan. Juist dàt wat zoveel veiligheid bied. Als de baby eet moet het in een kinderstoel, als het wandelt moet het in een kinderwagen, als het rijd moet het in een auto of fietsstoel. Als het moet slapen word geadviseert het kind de longen uit de lijf te krijsen want het moet perse ZELF in slaap leren vallen. Dat een kind een berg stresshormonen aanmaakt doet niet ter zake. Dat het schreeuwt van eenzaamheid en wanhopige pogingen doet om liefde te ervaren doet ook niet ter zake. Wanneer ervaart een kind nog de VEILIGHEID van lichamelijke liefdevolle aanraking? Is dat alleen beperkt tot het kind dragen van de trap en als het gevallen is en -vooruit- af en toe een aai over de bol? Dit alles is pas onnatuurlijk.
anna30
@Cloudsadmirer: helemaal eens met jouw stukje!
@Tara: hoe durf je zo te praten! Verwoesten van de geest, vernieling ingaan????
Heb je zelf kinderen? Raak je hen nooit aan?
Het is heel natuurlijk dat ouders met hun kinderen douchen of in bad gaan. Als kinderen het schaamtebesef krijgen rond een jaar of 8-10 dan is het normaal dat ze zonder hulp van hun ouders gaan douchen en baden.
Sommigen blijven het gezamelijk doen, prima toch! Dat is nou wat ze cultuur en gewoonten noemen. In Israel gebruiken ze gezamenlijke badhuizen, in Turkije gaan ze naar de haman met zn allen, in Ethiopie lopen ze naakt rond tussen de lemen hutjes, en ga zo maar even door.
Iedereen is vrij om te doen wat hij zelf prettig vind.

De schaamte die na de zondeval kwam, is mijns inziens niet de schaamte die hoort bij het verzorgen van het lichaam binnen een gezin.
Wel de schaamte om je naaktheid openbaar te vertonen, op een naaktstrand bijvoorbeeld.

Als binnen een gezin de geborgenheid en veiligheid er is, is er niks mis met samen douchen of baden voor kinderen en ouders.

Als ze het nog doen als ze ouder zijn... tja, niet mijn keuze, ik vind het belachelijk! Maar tis een kwestie van gewoonte en cultuur.
W-J
Tjonge, wat een reacties allemaal...
Kom uit een normaal, fatsoenlijk gezin. Waarin het weleens gebeurde dat ik mijn broertje even aan mijn vader gaf als hij stond te douchen en hem even later weer aanpakte om af te drogen. Of ik ging douchen en mijn vader of moeder gaf 'broertje' dan aan. Heel normaal, en niks geen buitensporige dingen aan over gehouden!
Op mijn 15e in de zorg gaan werken..wat was ik blij dat ik niet zo preuts op gevoed was door mijn ouders... En de schaamte van je ouders ontdekken, dat is zo'n bijbeltekst waar al heel wat mensen op een totaal verkeerde manier mee aan het gooien zijn!
Als je van jezelf weet dat je niet zonder seksuele gevoelens onder de douche of in bad kunt met je kinderen..dan zit er bij jezelf denk ik toch iets vreselijk mis!
Dat je hier als vriend moeilijkheden mee hebt, als je er achter komt dat het bij je schoonfamilie heel gewoon, dat kan ik me dan wel weer voorstellen moet ik eerlijk zeggen! Ik zou er niet aan moeten denken en geniet er erg van om het rijk alleen te hebben onder de douche...
Mona
@ W-J
Ik vind er toch echt wel een verschil in zitten als je als klein kind met je vader of moeder onder de douche gaat.

maar als je 28 bent...
Dan hoef je toch echt niet meer door je vader of moeder gewassen te worden neem ik aan!
En dan je broers er ook nog bij.. Bij jou, als vrouw...

Naar mijn idee zitten daar toch echt grenzen aan.

Ik ben zo niet opgevoed, heb toch een fijne band met mijn familie. Of ik preuts ben? Volgens mij valt het wel mee.
Ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb...
karlo
@cloudsadmirer, jij hebt het over het in bad/onder de douche gaan met baby's/kleintjes. Maar daar gaat de vraag helemaal niet over en daar zullen ook niet veel mensen een probleem mee hebben. En verder je reactie.....als je het over verschrikkelijk doorslaan hebt!
Jikke
Wat erg!! Ik snap helemaal niets van reacties waarin douchen met je kinderen onverantwoord zou zijn. Eerlijk gezegd vind ik het vreselijk om dit te lezen.

Gelukkig ben ik zo niet opgevoed en heb ik ook mijn kinderen gewoon mee onder de douche genomen. Het zijn gezonde jongelui geworden die tros zijn op zichzelf en niet bang zijn zich bloot te geven
Catherine
Sommige mensen kennen het verschil geloof ik niet tussen kinderen en volwassenen, die als kind nog in het ouderlijk huis wonen!
@Tara: ik kan me jouw verontwaardiging heel goed voorstellen!
Wat een onzinnige redenen zie ik hier weer om het gezamenlijke douchen goed te praten.
Cloudsadmirer
@karlo, daar gaat de vraag inderdaad niet over maar de reacties van o.a. @tara en anderen wel. En in wat voor een mate. Met @Jikke eens: gewoon vreselijk om te lezen. Ze hebben het over de angst voor misbruik maar ik ben bang dat als je met zulke normale dingen al aan seks durft te denken je zelf niet helemaal gezond in elkaar steekt.

Over dat verder doorslaan.... ik kan begrijpen dat je dat vind..... als je de gewoonten en tendensen van onze cultuur als norm ziet. Onze eigen, voornamelijk Nederlandse cultuur is aan het doorslaan om de kinderen juist van zich af te houden. In vrijwel alle andere culturen zijn ouders en kinderen veel vaker en meer closer met elkaar dan ons kille kikkercultuur.
Jikke
Beste tara,

Als belijdend lid van de gereformeerde kerk, bijn 55 jaar oud en werkend in de jeugdhulpverlening, moet ik zeggen dat ik de ideeën die hier worden beschreven, verguis.
Samen douchen met je ouders/ kinderen worden hier slecht gemaakt door de eigen vunzige gedachten........
Wat je zelf bedenkt wat er zou kunnen gebeuren. ........het vertrouwen tussen ouders en kinderen wordt besmuikt hierdoor. Ongelooflijk zeg. Dat dit nog bestaat!
september
wat een belachelijke. domme, zeikerige, en een heel zielige discussie!!
natuurlijk is dit niet normaal joh, kijk eens in de spiegel en vraag jezelf af of je je wel echt serieus neemt.
ik moet er niet aan denken mijn familieleden naakt te zien en gelukkig weet ik dat zij er ook zo over denken.

de vriendelijke groeten
Sophie27
Vraagsteller, ik begrijp dat je het best even slikken vind toen je dit hoorde! Ik denk zelf dat het geen gezonde gewoonte is, maar dat zeg ik vanuit mijn eigen referentiekader. Je vriendin zal je misschien niet begrijpen omdat ze niet beter weet en het gezamenlijk douchen met elkaar is gestimuleerd. Ik zou zeggen, blijf erover praten met elkaar, ook met wat jullie daarin samen willen naar de toekomst toe. Je kunt haar niet zo snel veranderen na 28 jaar. Maar ik weet wel dat als jullie straks samen zullen douchen dat dat echt anders voelt omdat er dan liefde en passie in het spel is. Geef jezelf ook wat tijd om dit te verwerken. Ik zou ook even helemaal ondersteboven zijn.

Persoonlijk moet ik er niet aan denken om met mijn ouders onder de douche te staan. Brrr. Maar ja, ik was dat ook niet gewend dus dan weet je niet beter. Wel moet ik zeggen dat om seks en naaktheid altijd een bepaald sfeertje hing. Maar ik denk niet dat dat opgeheven zou worden door met elkaar te douchen.

De reactie van Tara over de opvoeding vind ik een beetje denigrerend. Je kunt er beter van uitgaan dat ouders zielsveel van hun kind houden en alles voor zo overhebben ipv allerlei dingen op voorhand te veroordelen. En ik weet echt wel wat er allemaal speelt, maar je toon is zo uit de hoogte, jammer.
cbl
soms is er weinig tijd om op elkaar te wachten

Dat is het enige wat er staat over gezamelijk als gezin douchen.
Maak het niet spannender dan het is.
Spatie
Een goed en nuchter antwoord geeft mevrouw Rots.
Er zijn vast ook gewoontes in jullie gezin vraagsteller waar jouw vriendin helemaal niets van begrijpt.
Ik zou maar gewoon lekker gaan slapen ´s nachts. Als ik het goed lees douchen ze alleen maar met elkaar, verder gebeurt er niets. Blaas het dan ook niet op tot iets seksueels.
En Tara, sorry hoor wat een overtrokken reacties geef je. In een huwelijk is het nu eenmaal geven en nemen. Haar los laten, Een echtscheiding, levenslange gewetensnood...... poeh poeh wat een dramatiek.
Waarom is het `terecht`dat de vraagsteller in gewetensnood komt???
Hij heeft toch niet staan douchen met zijn of haar familie?
Dat hij het niet begrijpt, oké. Dat hij het niet leuk vindt dat haar ouders en broers haar naakt zien, kan ik me ook voorstellen. Voor haar is het echter volslagen gewoon. Zij ziet er geen kwaad in, omdat zij zo opgevoed is. Haar geweten is wat dat betreft dus ook zuiver.
jetta
@Tara, helemaal eens met jou reacties! Heel goed en duidelijk, ook liefdevol verwoord.
Wat zijn we ver afgedwaald in deze wereld.
Een wonder als we nog niet geheel los gelaten worden. Heb de wijze raad mee gekregen van mijn ouders, wanneer je niet weet, of iets wel of niet zondig is, en je wel in de verleiding komt het te doen, leg het de Heere voor in gebed. Wanneer je de Heere zou vragen om Zijn raad over een zonde die je zou willen bedrijven, dan durf je niet eens meer te denken om het te doen, en kun je voor veel zonden bewaard blijven. Het gebed is een wapen.
Veel sterkte en wijsheid!
dkw
@Jetta,
Dat zou niet best zijn als het op die manier altijd zou werken.
Wat wij voelen wat goed en slecht is, is namelijk grotendeels bepaald door onze opvoeding.
Als je bent opgevoed dat een broek bij vrouwen slecht is, en je wilt graag een broek aan en je gaat het de Heere vragen, kun je er een onaangenaam gevoel over krijgen en dus denken dat het een zonde is, terwijl een ander er helemaal niet over nadenkt.

Wat goed en kwaad is aangaande ons gevoel, is wat ons geleerd is, ons gevoel is een hele slechte raadgever in deze omdat het gevoel bedriegt.
Spiegel alles daarom aan het woord alleen, en denk, WWJD, What Would Jesus Do?
Autumn
Wat een discussie zeg...:-)
Ik vind het een goed antwoord van mevrouw Rots. Gewoontes zijn niet zomaar te veranderen, zeker als degenen die ze hebben er geen problemen in zien. Snap wel dat het voor de vragensteller lastig is omdat hij het niet gewend is.

Ik zou niet perse samen hoeven douchen met mijn hele familie, maar ik ben wel blij dat ik niet ben opgevoed met het idee dat naaktheid raar of vies is. Want dat is het namelijk niet. God heeft ons dat lichaam gegeven en waarom zou je naaktheid walgelijk noemen? Van mij hoeft ook niet iedereen samen te douchen en als je het niet wil doe je het gewoon niet, dat is prima. Maar het zonde of walgelijk noemen vind ik echt te ver gaan. Ik stap gerust in de sauna of douche met vriendinnen na het sporten, no problem. En daar ben ik blij om.
karlo
@tara, je gaat er mee stoppen. Ik kan me er iets bij voorstellen. Maar ik zou nog tegen je willen zeggen, dat je helemaal gelijk hebt. Groet.
naam
Ik ben dan blij met mijn opvoeding...:
Mijn moeder heeft mij 9 maanden in liefde en blijde verwachting onder het hart gedragen, heeft mij als baby gekoesterd en als peuter, kleuter geknuffeld, mijn tranen gedroogd, is er altijd voor mij geweest (met aandacht, liefde en gesprek), zij had geen behoefte om mij bij andere te dumpen/ achter te laten, en heeft mij bijgebracht dat seksualiteit een prachtige gave van God is, bestemd voor man en vrouw in een huwelijk. Een paradijsbloem. Ze heeft mij ook bijgebracht dat je je eerbaar moet kleden en je naaktheid alleen bedoeld is voor je (toekomstige) man/ vrouw. Dat je bij schaarse kleding gevoelens oproept bij andere mannen (laat staan in je naakie...).

Ik geloof ook dat elke kind bij een normale, bijbelse opvoeding op een gegeven moment schaamtegevoel krijgt. Bij de één is dit misschien iets eerder dan bij de ander maar dit is heel gezond en daar ga je dan respectvol mee om als ouders.

Naakt douchen op volwassen leeftijd met je eigen ouders/ broers, getuigd van een heel ongezonde, on-Bijbelse opvoeding!
Cloudsadmirer
@Tara,

Je bent gestopt maar ik hoop toch dat je dit nog even leest. Je geeft prachtige tips in je reacties maar je verdraait wel iets belangrijks wat ik heb gezegd. Ik had het over LICHAMELIJKE liefdevolle aanraking en jij maakt dat tot: liefdevolle aandacht. En daar had ik het niet over. De wereld is vol van de opvoedingboeken over 'liefdevolle aandacht'. Maar wat juist (in Nederland) zo gemist word is de liefdevolle LICHAMELIJKE aanraking van een baby/peuter/kind. Onze maatschappij is zó verseksualiseerd dat vaders en moeders terughoudend zijn in het gezond aanraken van hun kinderen omdat het al gouw 'raar' gevonden word. Ik heb daar wat voorbeelden van gegeven. Dat je direct aan hele vreselijke dingen denkt bij het beeld van een gezonde vader of moeder die met zijn kind (die zijn schaamtegevoel nog niet zo ontwikkeld heeft dat hij/zij dat niet meer wil) aan het douchen is, dat zegt toch echt iets van jouw eigen ideeen tegenover seksualiteit al dan niet beinvloed door je werk/maatschappij/omgeving. En ik had het met name over douchen met een baby omdat je een hele negatieve reactie plaatste over 'geestverwoestend' en 'de vernieling inhelpen' toen iemand reageerde dat hij met zijn baby onder de douche ging. Misschien was dat toevallig maar daarop reageerde ik. Ik verdedig geen douchebeurten op leeftijden dat een kind zelf schaamtegevoel ontwikkeld heeft.