Hyperventilatie en paniekaanvallen

drs. J. de Jongh-van Hoof / 5 reacties

Vraag

Al jarenlang heb ik last van hyperventilatie en paniekaanvallen. Later kreeg ik er door spanningen veroorzaakt, hartkloppingen bij die ongeveer een half uur aanhielden. Ik voelde dan een soort fladderen op mijn borst en keel. Ik ben hiervoor naar de huisarts geweest. Hij heeft daarop mijn hart- en polsslag en bloeddruk gecontroleerd en ik moest bloed laten prikken of de schildklier niet te snel werkte. Hieruit iets niets verontrustend gevonden, maar de huisarts schoof alles op spanningen en stress. Ik ben ook doorverwezen naar een psycholoog. De laatste tijd komen de hartkloppingen weer terug. Ook als ik bijv. mijn haar was onder de wastafel, voel ik het weer een soort kriebelen op mijn keel. Als ik dan mijn hartslag in mijn nek voel, voel ik mijn hart steeds overslaan en te snel kloppen. Ik durf eigenlijk niet weer naar de dokter omdat hij wel weer zal zeggen dat het stress is. Maar zijn deze hartkloppingen nu wel zo onschuldig? Ik word er heel onzeker en gespannen van dat ik echt iets aan mijn hart heb. Maar de dokter zegt dat zolang als je in de vruchtbare leeftijd bent, je hormonen hartklachten tegenhouden. Ik ben half 30. Wat raadt u mij aan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Op zich zijn hartkloppingen een van de symptomen horende bij hyperventilatie. Hartkloppingen komen echter ook ‘los’ voor. Soms kunnen mensen gaan hyperventileren t.g.v. hartkloppingen.

Wanneer mensen bij mij op het spreekuur komen met deze klacht, adviseer ik hen vaak een polsdagboek bij te houden. Vaak is er op het spreekuur ‘niets ‘ te vinden: pols, bloeddruk, longen en hart klinken en voelen normaal. Een polsdagboek betekent: gedurende twee weken een dagboek bijhouden waarin je bijvoorbeeld twee maal per dag je pols telt en deze noteert. Vaak tellen huisartsen 15 seconden de pols (beginnen met ‘nul’) en dat wordt vermenigvuldigt met vier. De pols noteer je als: aantal slagen per minuut.

Daarnaast noteer je de hartkloppingen: begint deze snel of langzaam; is het regelmatig of onregelmatig, verdwijnt/stopt het langzaam of snel? Wordt de pols weer normaal als je je adem inhoudt ofzo…? Slaat de pols over? Hiermee laat ik de patiënt daarna met het dagboek weer naar het spreekuur komen om het te evalueren. Wanneer ik op het spreekuur een onregelmatige pols voel, maak ik graag een ECG om het te objectiveren.

Kan het kwaad? Over het algemeen niet. Misschien voelen mensen zich niet lekker t.g.v. een onregelmatige pols; maar bij een gezond hart is het over het algemeen niet levensbedreigend.

José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

medisch
5 reacties
Orchidee
Bij een onregelmatige hartslag heb ik zelf altijd geleerd (werk in de zorg) toch een volle minuut te tellen i.v.m. de onregelmatigheid.

Sterkte met alles!!
ariane
Misschien heb je baat bij iemand die je wervelkolom nakijkt. Onbegrepen hartkloppingen komen voor bij blokkades. Een oorzaak daarvan kan een trauma zijn bv van de trap of fiets vallen.
Je kunt denken aan een osteopaat,chiropractor of een etiopaat.
Vaak fysiotherapeuten of artsen die verder hebben gestudeerd. Heel regulier en niets zweverigs aan ! Maar denken en kijken even anders naar het menselijk lichaam.
Succes.
davinci
De maner om hiervoor naar de oplossing toe te werken is het bezoeken van de volgende website. Lees deze a.u.b. echt door en gebruik dit programma, want dit is wat je nodig hebt:

http://www.agorafobie.be/

Veel succes ermee!
Cloudsadmirer
davinci,

Als ik eerijk ben vind ik het echt overdreven zo'n site. Naar mijn idee kampt de vraagsteller helemaal niet met agorafobie of pleinvrees, maar maakt zij zich 'gewoon' serieus zorgen over haar lichaam.
Ik geloof zeker dat je op den duur in een negatieve spiraal terecht kan komen maar om dan gelijk van bovenstaande te spreken............?

Ik zou maar voorzichtig zijn met zulke weliswaar helpende (voor hoelang?) maar dure behandelmethodes.
davinci
Ik heb dit geschreven op basis van de ervaring met dit programma. Dit is dus iets anders dan de drie eerste zinnen die jij gelezen hebt. Ik weet waarover ik praat en voor mij is het bovenstaande verhaal heel duidelijk en ben er zonder meer van overtuigt dat ze hiermee uit haar probleem los kan komen. Verder is dit juist geen dure behandelmethode, maar werkt dit met een x-aantal audio CD's die je zelf beluistert.

Gr.