Geen zin in Gods wil

ds. D.M. Elsman / 1 reactie

Vraag

Aan ds. Elsman. Ik las uw antwoord over de betekenis van de woorden "om Jezus wil" en toen kwam ik op het idee om een vraag te stellen die eigenlijk elke keer weer bij me naar boven komt. Mag je eigenlijk wel bidden "Uw wil geschiede" of "om Jezus wil", als je er diep in je hart helemaal geen zin in hebt om Gods wil te aanvaarden?

Antwoord

Beste vraagsteller, bedankt voor je vraag, die wel eerlijk is, maar me tegelijk wat droevig stemt. Wel bidden, maar daarbij in je hart -om het met jouw eigen woorden te zeggen- "geen zin hebben om Gods wil te aanvaarden?" Hoe kan dat samengaan? Leeft er een verlangen bij je, terwijl je eigenlijk wel weet dat dat niet samengaat met Gods wil? Misschien moet je daar dan eens over praten met iemand die je vertrouwt, je ouderling of predikant of iemand anders die dichtbij de HEERE en Zijn Woord leeft. Gods Woord Zelf geeft het antwoord. Hebreeën 11:6 zegt: "die tot God komt, moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken." Ook Jakobus 4:3: "Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt."

Ik bid je van harte Gods vrede toe, die al je verstand te boven gaat, en die je hart en zinnen bewaren kan in Christus Jezus, "om nu niet meer naar de begeerlijkheden der mensen, maar naar de wil van God, de tijd, die overig is in het vlees, te leven" (1 Petrus 4:2).

Ds. D. M. Elsman

Lees meer artikelen over:

biddenGods wilonwil
1 reactie
Zaza
Toen ik je vraag las, vroeg ik me af: Als je nu nog eens diep in je hart kijk, zie je daar dan ook een verlangen om God wel te dienen. Verlang je ernaar om Hem wel te willen dienen. Wilde je dat het anders was? Daar kun je namelijk ook op focussen! Natuurlijk is het verkeerd om God niet te willen dienen. Dat moet/mag je belijden. Tegelijkertijd moet je dat niet zo groot in je leven laten worden, dat je niet meer ziet wat God in jou geeft: toch een verlangen naar verandering. Daar mag je God voor danken en Hem vragen dat te versterken!