Hoge verwachtingen als christen

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik wil graag op mijn werk voorleven als christen en zo handelen, zodat mensen om mij heen ook iets zien van wie God is. Alleen merk ik dat ik daarmee in de knoei kom als het niet goed gaat op mijn werk/fouten maak en ik het idee heb niet goed te presteren omdat werkzaamheden niet lukken en ik dan het gevoel krijg dat collega’s daar minder over denken. Dan ben ik ook erg vatbaar om negatief te denken over mensen om mij heen. Heeft u advies voor mij? Ik wil juist vanuit het geloof leven, daar bid ik ook voor of God mij daarin wil helpen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank voor je vraag, waarin ik verschillende dingen zie. Voor jou horen ze bij elkaar, maar ik wil ze toch apart benaderen.

Fouten maken is menselijk en dat doe je niet met opzet. Ook je collega's zullen dingen fout doen en herkennen dat bij jou. Dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om zo goed mogelijk ons best te doen en getrouw ons werk te doen. Op onze inzet en zorgvuldigheid moet niets aan te merken zijn. Juist dat zijn dingen waarin wij voorbeeldig moeten zijn en die anderen zouden kunnen opmerken. Niet dat je het daarom moet doen, want dan word jij er iets mee. Ons vlees zit er zomaar tussen. Zie los te komen van die kramp en vraag God of Hij je dienstbaar wil maken, waarbij je vertrouwt op Hem en niet op je eigen inspanningen.

De fouten die je maakt en waar je klaarblijkelijk tegenaan loopt kunnen verschillende oorzaken hebben. Je schrijft daar niet echt over, maar het zou zomaar kunnen zijn dat het niveau van het werk te hoog gegrepen is. Mijn vraag zou dus zijn: Past dit werk bij jou of moet je 'op je tenen lopen'? In dat laatste geval adviseer ik je om met je leidinggevende in gesprek te gaan. Communiceer zo transparant mogelijk, ook naar collega's toe waarvan jij denkt/voelt dat zij 'daar minder over denken'.

Het kan ook zijn dat je te perfectionistisch bent, waardoor je van jezelf geen fouten mag maken. Dan heb je te hoge verwachtingen van jezelf. Dat lijkt ook wel het geval te zijn als je schrijft “ik wil voorleven als christen en zo handelen.”

Ik hoop dat mijn overwegingen je een stukje verder helpen en dat je tot een zekere ontspanning komt, waarbij je de Heere van ogenblik tot ogenblik nodig hebt. "Wat wilt Gij dat ik doen zal"?

Vriendelijke groet,
J. M. Strijbis

Lees ook de artikelen met de tag 'Getuigen'