Brandstapel doorstaan

Ds. H. van der Ham / 1 reactie

Vraag

Hoe is het mogelijk dat christenen vroeger brandstapels hebben doorstaan? Ik houd mijn vinger wel eens boven een vlam, maar dat is verschrikkelijk heet...

Antwoord

Beste jongere, bedankt voor je vraag. Ja, dat is een vraag. Het geloof geeft kracht. David zei/sprak: “Gij doet mijn lamp lichten; de Heere mijn God doet mijn duisternis opklaren. Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur” (Psalm 18:29-30). De Heere kan het -voor de gelovigen- in alle omstandigheden goed maken. Denk eens aan een ernstig zieke man of vrouw.  Dat is erg, ja. Toch kan de Heere het goed maken, zodat de zieke psalmen zingt. En een blij getuigenis geeft van een heerlijke toekomst. Straks een thuiskomst bij de Heere. Straks het Vaderhuis met vele woningen. Er zijn wel zieken juichend heen gegaan.

Je vraagt: de brandstapel... Ja, lees Hebreeën 12 maar. Daar gaat het over de kracht van het geloof. Daar lezen we van voorbeelden uit het Oude Testament.  “Het geloof is een vaste grond.” Door het geloof zijn ze de Rode Zee door gegaan. Door het geloof zijn de muren van Jericho gevallen. Door het geloof hebben ze koninkrijken overwonnen. Ze hebben de kracht van het vuur uitgeblust (Hebr. 11:34a). Ze hebben legers op de vlucht gejaagd/gebracht (Hebr. 11:34). “De vrouwen hebben haar doden uit de opstanding wedergekregen; en anderen zijn uitgerekt geworden, de aangeboden verlossing niet aannemende, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden. En anderen hebben bespottingen en geselen geproefd en ook banden en gevangenis...” (Hebr. 11:35-36).

Voor ons, in het kille Westen, met alle lauwheid en materialisme (niet te vergeten), is dat niet gemakkelijk te verklaren. Maar het is zeker waar: het geloof geeft wonderveel krachten. De Heere laat de Zijnen nooit, nooit in de steek. Dat is zeker. Hij is eeuwig getrouw. En Hij heeft een arm met macht; Zijn hand heeft groot vermogen. Denk eens aan de drie jongelingen in de vurige oven. De Allerhoogste heeft hen beveiligd en bewaard. Als Hij bij je is, dan kun je wat hebben. Laten wij vragen om het ware geloof.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

martelaar
1 reactie
Maarten1
Bedankt voor deze vraag en dit antwoord!