In Jezus Naam

ds. D.M. Elsman / Geen reacties

Vraag

Waarom bidden christenen vaak "om Jezus' wil" in plaats van "in Jezus Naam", zoals Hij zelf gezegd heeft in Johannes 16:23? Wat wordt er precies bedoeld met "om Jezus wil" en waarom zou je dit aanpassen als Jezus letterlijk zegt "in Zijn Naam?"

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Inderdaad lezen we in Johannes 16:23 de belofte uit de mond van de Heere Jezus: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: al wat gij de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven." Dit woord veronderstelt een bidden in het geloof, immers anders kunnen wij God niet als Vader aanroepen. Johannes 1:12: "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven." Het zal steeds weer gaan om de Naam van Jezus Christus. Als wij bidden, naderen wij dan ook niet tot God in onze eigen naam, want wij kunnen van onszelf voor Hem niet bestaan. Alleen in de Naam van Zijn Zoon ontvangen wij toegang, zelfs vrijmoedige toegang (Hebr.4:16).

Maar nu je vraag: waarom bidden christenen vaak "om Jezus' wil" in plaats van "in Jezus' naam"? Terecht merk je daarmee op, dat wij de Schriften moeten naspreken, ook in ons bidden tot God en niet woorden/gedachten indragen die er niet staan. Toch ligt de uitdrukking "om Jezus' wil" heel dicht bij Gods Woord.

Wat betekent het als je zegt "om Jezus" wil'? We kunnen dat duidelijk maken aan de hand van een gebed van David in psalm 25, waar David tot de HEERE bidt: "Om Uws Naams wil, HEERE! zo vergeef mijn ongerechtigheid, want die is groot." David weet, dat hij niets heeft van zichzelf op grond waarvan de HEERE zijn gebed zou verhoren, maar hij doet een beroep op de Naam van de HEERE Zelf: wilt U het doen omwille van Uw Naam?! Zo bidden wij aan het einde van ons gebed of de HEERE het wil doen omwille van de Heere Jezus. Als wij bidden om Jezus' wil, dan zetten wij daarmee een streep door onze eigen wil, en belijden wij dat wij ons in gehoorzaamheid willen voegen naar Gods wil. Dan komt Zijn belofte op ons toe van 1 Johannes 5: 14: "En dit is de vrijmoedigheid, die wij tot Hem hebben, dat zo wij iets bidden naar Zijn wil, Hij ons verhoort."

Het ligt in het verlengde van wat de Heere Jezus ons Zelf leert bidden in het Onze Vader: "Uw wil geschiede." Daarmee bidden wij niet of de HEERE Zijn wil zou willen laten gebeuren; hoe zou het! Er gebeurt immers niets buiten Zijn Goddelijke wil en toelating om. Nee, wij bidden daarmee: geef dat wij onze wil zullen verzaken en alleen Uw wil zullen zoeken om die te doen (zie Heidelbergse Catechismus Zondag 49). Als wij door Gods genade één plant geworden zijn met Christus, komt Zijn woord van belofte op ons toe: "Indien gij in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt, zult gij begeren, en het zal u geschieden" (Joh.15: 7). In Hem blijven, is in Hem Die heeft gezegd: "Mijn spijs is, dat Ik doe de wil van Hem Die Mij gezonden heeft." Die in Gethsémané heeft geroepen, gebéden: "Vader, niet Mijn wil, maar Uw wil geschiede." Wie bidt "om Jezus' wil" ziet volkomen af van zichzelf op de Middelaar ons van God gegeven. Op Hem rust het welgevallen van de Vader. Hij heeft aan het kruis van Golgotha de rechten voor de Zijnen verworven tot in de hemel voor Gods aangezicht! Daar is Hij hun mond bij de Vader, hun Voorspraak. En wat Gods kind in Christus' Naam, -dat is als door Zijn mond, dus naar Zijn wil!-, aan de Vader verzoekt, zal de Vader niet weigeren.

Beste vraagsteller, wat een heerlijke dingen mogen wij door je vraag overdenken. Hij heeft beloofd: "En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen." Gelóvende, dat is: in Zijn Naam, om Jezus' wil!

Ds. D. M. Elsman

Tags in dit artikel:

bidden