Rituals-producten

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

In vervolg op de vraag over het Yin/Yang-teken ook de volgende vraag aan de dr. M. J. Paul. Enige tijd geleden kreeg ik een pakket met allerlei Rituals-producten. Ik heb me een tijd geleden al eens verdiept in Rituals en vond de terminologie op de website maar apart. Ook als je langs de winkels loopt zie je vaak Boeddhabeelden en dat het gaat om het in balans komen van ziel en lichaam. Ik heb na overleg met een zus in het geloof het pakket in de container gemikt en moet zeggen dat ik daar tot nu toe geen spijt van heb. Er zijn veel mensen die dit volgens mij wel gebruiken. Denkt u dat het verkeerd is deze spullen in huis te hebben of te halen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De winkels ken ik niet, maar de aanwezigheid van Boeddhabeelden past wel in het concept. Het is opvallend dat naam "rituelen" betekent. Vaak heeft die term een godsdienstige betekenis. Op de website is te lezen: "De invloed en spiritualiteit van Oosterse filosofieën is wereldwijd al eeuwenlang tastbaar, en vandaag de dag leeft het meer dan ooit. Om de weldaad van deze unieke rituelen persoonlijk te ervaren, hoef je niet langer naar Azië te reizen: proef de kunst van het eeuwenoude ritueel in het comfort van je eigen huis." En: "Ontdek 12 bijzondere rituelen die de dagelijkse sleur met zachte zorg te lijf gaan: Harmonie in je leven brengt balans in lichaam en ziel." Wie nagaat welke bijzondere ritualen er zijn, ontdekt: Ayurveda; Tao, the balance of Yin and Yang; Tatsu, the sign of the dragon; Divine Bath.

Ayurveda is een hindoeïstische gezondheidsleer uit India die (volgens de traditie) door de goddelijke kosmische geest Brahman is geopenbaard. Tatsu, de mystieke Japanse waterdraak, symboliseert, kracht, geluk en schoonheid. Het is duidelijk dat de organisatie de producten verbindt met deze oosterse godsdiensten en filosofieën. Daarom ligt het voor de hand dat christenen hun producten bewust ergens anders kopen.

Is het verkeerd om toch een dergelijk product in huis te hebben? Lang niet altijd weten wij de achtergronden, en de meeste organisaties geven niet zo openlijk aan welk gedachtengoed uitgedragen wordt. Een christen hoeft niet krampachtig alles na te gaan, zoals Paulus aanreikt in 1 Korinthe 10:23-33 ten aanzien van vlees waarvan de (godsdienstige) herkomst onbekend is. Als wij het echter duidelijk weten, ligt het anders. In ieder geval geeft Paulus het advies: "doe alles tot eer van God" (vs. 31) en dat blijft de gouden regel.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

boeddhismehindoeïsme