Yin/Yang-teken

prof. dr. M.J. Paul / 2 reacties

Vraag

Voor dr. M. J. Paul. Ik ben in discussie gegaan met mijn moeder over het Yin/Yang-teken. Zij denkt dat het een occulte betekenis heeft. Voor mij heeft dat teken waarde, omdat het over de tegenstellingen in het leven en universum gaat, zoals licht-donker, mannelijk-vrouwelijk, haat-liefde. In mijn eigen leven zie ik gewoon die tegenstellingen, twee aspecten van dezelfde zaak. Daarom betekent Yin/Yang iets voor mij. Nu is mijn vraag of u weet of het dragen van een ketting o.i.d met dat teken verkeerd is en of ik het helemaal verkeerd uitleg.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het principe van Yin en Yang (ook als Jin en Jang geschreven) is opgekomen in de Chinese filosofie en een pijler in de Oosterse denk- en leefwijzen, waaronder ook de vechtsporten en de geneeswijzen (zoals acupunctuur). In het Taoïsme gelooft men niet aan een persoonlijke God, maar aan een bepaalde oerkracht, waardoor alles ontstaan is. Het is de bedoeling dat de mens in volledige harmonie komt met de natuur en het heelal. Dan heeft hij de universele harmonie bereikt. Net als het Hindoeïsme kent ook het Taoïsme de reïncarnatie. Dat houdt in, dat de mens na zijn dood nogmaals op aarde geboren wordt en daar leeft. Dat gaat zo door totdat de mens de universele harmonie heeft bereikt. Dan is hij één met het universum, het heelal, met het niets, met alles. Dan is de onsterfelijkheid bereikt en houdt alles op.

De Tai-Chi cirkel wordt gebruikt om Yin en Yang te symboliseren. Van belang is dat het teken niet goed of slecht vertegenwoordigt, leven of dood... maar goed en slecht, leven en dood. De twee delen moeten altijd aanwezig zijn en ook in evenwicht zijn. Yang staat voor: actief, snel, warm, leven, zomer, man, dag, oneven, zon en vuur. Yin staat voor: passief, langzaam, koud, dood, winter, vrouw, nacht, even, maan en water. Samen vormen deze twee krachten een eenheid, een harmonie. Deze twee krachten blijven ook niet constant, ze kunnen toenemen en afnemen, meer of minder invloed hebben.

Na deze toelichting wil ik met de volgende punten reageren op je vraag:

1. Je ziet in je eigen leven allerlei tegenstellingen en vindt daarom het symbool passend. Die tegenstellingen kunnen er inderdaad zijn, maar hoe waardeer je die? Zijn alle aspecten even veel waard en moeten die in evenwicht zijn? Mannelijk en vrouwelijk, snel en langzaam, enzovoort zijn neutraal, maar er zijn ook meer problematische tegenstellingen. Je schrijft over haat en liefde, maar betekent het dat die in evenwicht moeten zijn? Er is toch een bijbelse norm waaraan alles moet voldoen? Zijn dood en leven evenveel waard of geeft de Bijbel hierover een waardeoordeel? Een christen heeft niet te streven naar een evenwicht in zijn/haar leven, maar naar het doen van Gods wil. Je constateert allerlei bestaande tegenstellingen, maar hoe ga je daarmee om?

2. De gedachtegang van het Taoïsme en van het symbool van Yin en Yang zijn op allerlei punten in tegenspraak met de Bijbel. Gods Woord heeft het niet over het evenwicht tussen leven en dood, maar over de overwinning op de dood, die als vijand in ons bestaan is gekomen. Het slechte moet overwonnen worden door het goede. In Gods Koninkrijk worden het slechte en de dood uitgebannen. Dat is wat anders dan in evenwicht!

3. Wat is een symbool? Een christen kan een kruisje dragen als teken van zijn geloof. Natuurlijk kan een islamiet ook zo’n teken dragen en het opvatten als slechts een verticale en een horizontale lijn, of desnoods als een martelwerktuig. Maar als hij weet dat het een christelijk symbool is, zal hij het nooit willen dragen. Het dragen van een yin- en yangteken kun je uiteraard op je eigen manier invullen, maar een buitenstaander zal denken dat je de filosofie er achter ook aanvaardt. Wil je dat?

Op grond van deze overwegingen zou ik als christen het Yin- en Yangsymbool nooit willen dragen.

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

occult
2 reacties
MUS
Let ook bij het kopen van kleding op mogelijke opdrukken...
Lisanne
Helder en mooi antwoord!