Nog niet in de eindtijd

Ds. M. Pronk / 2 reacties

Vraag

Een van de tekenen van de eindtijd is dat de Joden weer naar Israël zullen trekken. Volgens velen leven we nu in de eindtijd. Er wonen echter net zoveel Joden buiten, als in Israël: USA, 5,3 miljoen Frankrijk 490.000, Canada 375.000, Verenigd Koninkrijk 295.000, Rusland 215.000, Argentinië 183.000, Duitsland 120.000, Australië 107.000, Brazilië 96.000. Mijn conclusie: we leven nog niet in de eindtijd. Hoe denkt de deskundige hier over? Verder heb ik onderzocht onder welke omstandigheden Joden die niet in Israël wonen, in het verleden naar Israël zijn getrokken. In de meeste gevallen is dat verdrukking (Duitsland, Rusland, Ethiopië). Zou het kunnen dat als de crisis aanhoudt, de Joden daar de schuld van krijgen, ook in de USA, en dat dan de trek van Amerikaanse Joden naar Israël op gang komt? Hoe denkt de deskundige hier over?

Antwoord

Met stelligheid wordt door de vraagsteller beweerd dat een van de tekenen van de eindtijd is dat de joden naar Israel zullen trekken. Aangezien nog zeer veel Joden buiten Israel wonen, wordt de conclusie getrokken dat we nog niet in de eindtijd leven. Het is maar wat je onder de eindtijd verstaat.

Laat ik de volgende vraag mogen stellen. Welk heilsfeit staat ons na de hemelvaart van Christus nog te wachten? De Bijbel geeft zelf het antwoord. "Deze Jezus, die van u opgenomen is in de hemel zal alzo komen gelijkerwijs gij Hem naar de hemel hebt zien heenvaren" (Handel. 1:11). De Heere Jezus had in de nacht voor Zijn gevangenneming tot Zijn leerlingen gezegd: "Een kleine tijd en gij zult Mij niet zien en wederom een kleine tijd en gij zult mij zien, want ik ga heen tot Mijn Vader" (Joh. 16:16). De eerste kleine tijd is tot aan de hemelvaart. Dan zien ze Hem voor het laatst. De andere kleine tijd is tussen Zijn hemelvaart en Zijn wederkomst. Bij Zijn wederkomst zullen zij Hem zien in Zijn volle heerlijkheid. Laat ik nog een woord van de Heere Jezus noemen. "In het huis Mijns vaders zijn vele woningen, anderszins zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om u plaats te bereiden. En zo wanneer ik zal heengegaan zijn en u plaats zal bereid hebben, zo kom ik weder en zal u tot Mij nemen opdat gij moogt zijn waar Ik ben" (Joh. 14:2 en 3).

Dat grote en heerlijke heilsfeit staat ons nog te wachten. Wij leven in de eindtijd, de tijd tussen de hemelvaart en de wederkomst. Paulus schrijft in de brief aan de Galaten: "Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is heeft God Zijn Zoon uitgezonden geworden uit een vrouw, geworden onder de wet" (4:4). De volheid des tijds wil zeggen dat met de komst van Christus de tijd vol is. Christus zit aan de rechterhand des Vaders vanwaar Hij door Woord en Geest Zijn kerk vergadert. Als het getal van de gelovigen vol is komt Hij terug. Dan breekt het volle, eeuwige, heerlijke koninkrijk aan. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde.

Wanneer komt Christus terug? Dat valt niet exact te zeggen noch te berekenen. De Heere Jezus sprak eens: "Gij dan zijt ook bereid, want in welke ure gij het niet meent zal de Zoon des mensen komen" (Lukas 12:40). Ja, noch scherper gezegd. "Maar van die dag en die ure weet niemand, noch de engelen die in de hemel zijn, noch de Zoon, dan de Vader" (Markus 13:32). Paulus schrijft: "Want gij weet zelven zeer wel dat de dag des HEEREN alzo zal komen gelijk een dief in de nacht" (1 Thess. 5:2).  Ga dus niet rekenen noch tellen, want dat is zinloos. Velen hebben dit in het verleden ondernomen. Tevergeefs.

Toch is er wel iets meer van te zeggen. Er zijn de tekenen der tijden die heen wijzen naar de wederkomst van Christus ten oordeel. De Heere Jezus heeft daar veel over onderwezen. Laten we luisteren naar Zijn onderwijs in Markus 13.

Dit hoofdstuk brengt  ons naar de tempel te Jeruzalem aan het einde van de woensdag van de laatste week van Jezus op aarde. Op vrijdag zal Hij gekruist worden. Met Zijn leerlingen verlaat Hij de tempel. Hij zal er niet meer komen. Er heerste in de tempel een geladen sfeer. De leidslieden besloten tot de dood van Christus. Zij toonden hun vijandschap tegenover Hem. Jezus sprak over de ongelovige leidslieden Zijn oordeel uit. Hij had al gesproken over de verwoesting van de stad.

De discipelen zijn hevig geschrokken en in de war. Wat gebeurt er allemaal? Dit gaat dwars tegen hun opvattingen in. Zij wijzen hun Meester op de indrukwekkende tempel met haar zeer grote stenen. De tempel is voor hen het vaste punt. Wat er ook gebeurt, de tempel, het huis des Vaders zal blijven, gaat niet ten onder. Immers zal Christus in de tempel zijn Koninklijke heerlijkheid openbaren. Zij hebben ervan gezongen: "Gezegend zij het koninkrijk van onze vader David hetwelk komt in de naam des HEEREN" (Markus 11:10). Deze toekomst lacht hen toe. Jezus trekt er radicaal een streep door. De toekomst zal er heel anders uitzien.

In de eerste plaats zal de tempel totaal verwoest worden. Er zal geen andere tempel op die plaats komen. Immers Gods kerk is de levende tempel. Velen komen met een hoge pretentie en zullen proberen hen en velen te verleiden, op een dwaalspoor brengen. Jezus waarschuwt: Laat u niet verleiden.

Hoe ziet de toekomst er verder uit? We zullen horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; oorlogen dichtbij en veraf. Volken en koninkrijken staan tegen elkaar op. Er zullen aardbevingen en hongersnoden zijn. Het einde is er nog niet. Er komen nog zwaardere verdrukkingen. Zie vooral op jezelf toe, zegt Jezus tegen Zijn leerlingen en aan alle gelovigen over heel de wereld. Jullie zullen gehaat worden. Jullie zullen overgeleverd worden aan raadsvergaderingen (in Palestina) en in synagogen (over heel de wereld). Jullie zullen geslagen of gegeseld worden. Jullie zullen voor stadhouders en koningen gesteld worden. Dat alles vanwege de naam van Christus. Zij hebben Mij gehaat, zij zullen u haten. Dit trekt door tot in gezinnen en families. Christenen zullen gedood worden. Dit alles moet geschieden.

Heel belangrijk is dat Jezus zegt dat het evangelie eerst moet gepreekt worden onder alle volken. De haat van de wereld richt zich op de gelovigen. Blijf volharden tot het einde en jullie zullen zalig worden.

In de verzen 14 tot 23 lezen we over de grote verdrukking over het volk der joden nadat de tempel verwoest is. Volgens vers 19 een zeer zware verdrukking. Maar de Heere zal de dagen verkorten ter wille van de uitverkorenen. We denken eerst aan de uitverkorenen onder het volk der joden. Zij zullen behouden worden en komen dus tot geloof in de Heere Jezus. Daarom verkort de Heere die dagen van verdrukking. Dat wil zeggen dat die verdrukking niet zodanig zal zijn dat het hele volk Israel ten onder zal gaan. Nee, die verdrukkingen zullen steeds weer ophouden, opdat niet het hele volk ten onder zal gaan. Want de Heere zal er nog velen uit Israel zaligen. De gelovigen uit de volken worden Israel ingelijfd. Zo bestaat de kerk uit gelovigen uit de joden en door Gods genade ook uit de heidenen.

Wat zal er gebeuren na  die verdrukking? Dan komt Christus terug in volle heerlijkheid. Dat gaat gepaard  met geweldige gebeurtenissen. De lichten van de wereld gaan voorgoed uit. De zon zal verduisterd worden en de maan zal haar schijnsel niet geven en de sterren des hemels zullen daaruit vallen. De wereld stort ineen. Het is voorbij.

En alsdan zullen zij de Zoon des mensen zien komende in de wolken met grote kracht en heerlijkheid. Hij zal Zijn engelen uitzenden om al Zijn uitverkorenen bijeen te vergaderen. De bruid van Christus uit de joden en de volken (zie ook Mattheus 24 en Lukas 21).

Een van de tekenen van de eindtijd is dat de joden weer naar Israel zullen trekken. Maar dit teken treffen we niet aan in het onderwijs van de Heere Jezus, zo zagen we. Het is zeker opmerkelijk dat veel joden naar het land Israel zijn getrokken en er sprake is van een joodse staat. Wat betekent dit wezenlijk en geestelijk voor Israel? De wereldgeschiedenis ligt in Gods handen. God de HEERE regeert. Dat geldt ook voor Israel. Hoe het gaat met Israel ligt in de handen van de Heere. Eerbiedig laten we het daar ook liggen. De Heere volvoert Zijn raad. We volgen de gebeurtenissen rondom het joodse volk met belangstelling. Ik ben geen chiliast. Iemand met chiliastische meningen zal een ander, voor jouw wellicht een meer bevredigend antwoord hebben gegeven. Het zij zo.

Jawel, Israel is een bijzonder volk. Paulus spreekt van de beminden om der vaderen wil (Rom. 11:28). Er is een zaak die verre boven de landbelofte uitgaat. Dit land behoort tot het aardse leven dat voorbij gaat. Welke zaak ik bedoel? Het geloof in de Heere Jezus Christus. Het is de grote roeping van Israel tot dat geloof te komen. Daar zie ik naar uit. Daar bidden we ook om. Paulus schrijft: "Broeders, de toegenegenheid mijns harten en het gebed dat ik tot God voor Israel doe is tot hun zaligheid" (Rom.10,1). Ja, Paulus begeert zo hartstochtelijk dat Israel tot geloof komt dat hij zegt: "Want ik zou zelf wel wensen verbannen te zijn van Christus voor mijn broederen die mijn maagschap zijn naar het vlees" (Rom. 9:3).

Israel leeft in de grote verdrukking, zo zagen we. De Heere redt de Zijnen die Hij heeft uitverkoren. Bij Zijn wederkomst zendt Christus Zijn engelen uit om Zijn uitverkorenen bijeen te vergaderen. Ook onder de joden uit de USA, Frankrijk, Canada, Verenigd Koninkrijk, Rusland, Argentinië, Duitsland, Australië en Brazilië. Dan zal het één kudde zijn rondom de ene Herder en Koning, uit de joden en de volkeren. Zij worden voor eeuwig geleid in het Koninkrijk Gods.

Terug naar Markus 13. Jezus roept ons op tot waakzaamheid. Wat Jezus heeft voorspeld zal gebeuren. Daar kunnen we op aan. Hij komt terug ten oordeel. Niemand weet wanneer. Daarom: "Ziet toe, waakt en bidt; want gij weet niet, wanneer de tijd is." Zijn laatste woord over deze zaak is: "En hetgeen Ik u zeg, dat zeg ik allen: Waakt." Laat u niet verleiden door leringen buiten Gods Woord om. Volhardt tot het einde. Staat in het geloof. En verwacht Mijn dag met groot verlangen.

Ds. M. Pronk

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) Jodeneindtijd
2 reacties
Samanthi
Ja en wees bereid want het kan zomaar eeuwigheid zijn.
MUS
Israel is zeker een teken van de eindtijd, maar focus niet op het aantal Joden dat in Israel woont (kwantiteit) als wel op het bestaan van de staat Israel sinds 1948 (kwaliteit)!
Mattheüs 24:32 En leert van den vijgeboom (Israel) deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.