Lange verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb verkering, het is al best serieus, maar wij kunnen doordeweek niet naar elkaar toe, dus we zien elkaar alleen in de weekenden. De rest van de tijd moeten we met de telefoon ‘ overbruggen’. Ik merk dat ik dit erg moeilijk vind. Zeker als daar OOK nog een aantal avonden is dat we niet kunnen bellen, doordat een van ons beiden weg moet. De laatste tijd gaat het dan ook steeds vaker botsen aan de telefoon, terwijl we een heel goede verkering hebben. Kan het zijn dat dit bijvoorbeeld gewoon niet goed voor de relatie is en dat we toe zijn aan trouwen? Dat het daarom zo moeilijk is dat we elkaar de hele week niet zien en dat dat dan spanningen geeft aan de telefoon ofzo? Hoe zou dit werken? Wanneer duurt een verkering eigenlijk te lang?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een verkering te láng duren? Dat heb ik nog nooit gehoord. Een verkering duurt te kort, er wordt te snel getrouwd: ja, dát kan. Of jullie aan trouwen toe zijn kan ik niet beoordelen. Maar ik heb niet dat idee als ik je brief lees! Als ik jou was zou ik eerst maar eens uitzoeken waardoor die irritaties ontstaan, waar ze over gaan en wat je eraan zou kunnen doen vóórdat je trouwt! Want conflicten oplossen door dan maar te gaan trouwen is zeker géén oplossing! Hoe ga je dan tijdens je huwelijk om met irritaties die er ook ongetwijfeld zullen gaan komen?

Realiseer je dat je wanneer je getrouwd bent, je elkaar ook niet de hele dag door ziet en dat er dan ook voor ieder apart verplichtingen ‘s avonds zullen zijn of komen, die maken dat je niet de hele tijd bij elkaar bent. Verkering hebben, getrouwd-zijn is meer dan “bij elkaar op de lip zitten”! Vraag jezelf af wat je verwacht van verkering hebben, van met-elkaar-getrouwd-zijn! En bespreek dát met elkaar!

Bovendien: is de telefoon je enige overbruggingsmogelijkheid? Er zijn tegenwoordig meer communicatiemiddelen dan ooit waar je gebruik van kunt maken.

Sterkte ermee!
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
3 reacties
Con
Aan de vragensteller.

Als je verkering goed is (dus de klik is er, je kunt goed met elkaar praten, jullie hebben een enigszins gelijkgestemde mening over jullie toekomst, jullie voelen je geestelijk en lichamelijk tot elkaar aangetrokken) dan zou ik niet te lang meer wachten met trouwen. Daar zie ik geen enkele reden voor.

Een verkering is en voorbereidingstijd op het huwelijk. Maak daarom je verkering niet te lang. Anders loop je het risico dat de verleidingen op lichamelijk vlak te groot worden. Dat groeiende verlangen is logisch en gezond.

Maar nergens staat in de Bijbel dat je zo en zoveel jaar verkering moet hebben voordat je mag trouwen. Denk aan Paulus: "Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden." Dat geldt dan voor BINNEN het huwelijk, maar ook buiten het huwelijk moet je de satan niet verzoeke.

Over verkering: "Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden."
sarax
ik herken me in wat je zegt.
ook wij zien elkaar meestal alleen de weekenden, en bellen 's avonds.
en dan loop je inderdaad tegen irritaties aan ja, je hebt je werk of studie, je bent moe, er zijn best wat dingen waardoor je inderdaad geirriteerd kunt raken.
zelf proberen wij de dingen die we belangrijk vinden, niet door de telefoon te bespreken.
het komt waar schijnlijk doordat sommige dingen door de telefoon anders overkomen dan als je ze in het echt zegt, is bij ons soms ook wel zo, zeg het dan ook. zo van: ik denk dat je dat bedoelt is dat zo? of: het komt zo op mij over, klopt dat?
dit kan heel verhelderend werken omdat je dingen soms verkeerd opvat, omdat je geen gezichtsuitdrukkingen, en non verbale communicatie ziet via de telefoon.
wij hebben nu 1.5 jaar verkering, dus ik denk niet dat het daaraan ligt.
ik hoop dat dit je verder op weg kan helpen!

suc6 ieder geval...
Samanthi
Ik sluit me aan bij Con.
gr Samanthi